Hur är det egentligen med Åland....

..........

Ser inte hur det jämställs med avgaser?

Precis. Bränsle dumpas, över vatten och på hög höjd, helst. Oförbränt, i sin ursprungliga form, bränsle. Du skrev att det var uteslutande strisplan som lossar extratankar, så är det inte( ref. Ditt inlägg, #77). Det är mer förekommande inom kommersiell luftfart.

Inte orimligt att det dumpas över platser som ålands gränsområde då Kallax är en lämplig plats att ta ner rejält stora luftfartyg.
 
Last edited:
Precis. Bränsle dumpas, över vatten och på hög höjd, helst. Oförbränt, i sin ursprungliga form, bränsle. Du skrev att det var uteslutande strisplan som lossar extratankar, så är det inte( ref. Ditt inlägg, #77). Det är mer förekommande inom kommersiell luftfart.

Inte orimligt att det dumpas över platser som ålands gränsområde då Kallax är en lämplig plats att ta ner rejält stora luftfartyg.

Du borde läsa igenom allt innan du tar dig till att kommentera.

Fullt förståeligt att du inte orkar, men ha då vett att inte kommentera.
 
Precis. Bränsle dumpas, över vatten och på hög höjd, helst. Oförbränt, i sin ursprungliga form, bränsle. Du skrev att det var uteslutande strisplan som lossar extratankar, så är det inte( ref. Ditt inlägg, #77). Det är mer förekommande inom kommersiell luftfart.

Inte orimligt att det dumpas över platser som ålands gränsområde då Kallax är en lämplig plats att ta ner rejält stora luftfartyg.

I flygtid ligger Åland ca 30 minuter från Arlanda !
Vi har nämligen Världens snabbaste flyglinje här ! Om vi flyger till Arlanda från Åland så landar vi ca 30 minuter före vi lyfter ! :fakta
 
Flygplan släpper ut ganska mycket.
Bor man i närheten av en flygplats, så eldar de rätt mycket bränsle när de lyfter och dumpar en hel del bränsle när de landar.



Flygplan ger kondestrimmor,gör dimmspår på hög höjd samt i luften på låg höjd vid häftiga klaffpådrag - som vid landning - det är vattenånga som trycks ihop vid vingarna och ger dom här dimmspårena.

I nödfall

I nödfall om dom inser att dom måste köra omedelbar nödlandning så bränsledumpas det om dom har tid
t.ex på en inflygning - sällan dock vid takeoff och go araound då det är raka vägen tebax.
Det är en risk att landa ett bränsletungflygplan som man vill undvika.

Det påverkar landningsträckan och så vidare

Så dom där dimmspårena runt vingarna vid landing är dimmspår - gamla obilade fula sura nuckor tror dom dumpar bränsle.

Not
 
Fast dumpas bränsle över Ålandstrakten kan det väl lika gärna regna ner i Stockholm?

Det är den gamla slagdängan ni vet... dansa i fotogen.
 


Flygplan ger kondestrimmor,gör dimmspår på hög höjd samt i luften på låg höjd vid häftiga klaffpådrag - som vid landning - det är vattenånga som trycks ihop vid vingarna och ger dom här dimmspårena.

I nödfall

I nödfall om dom inser att dom måste köra omedelbar nödlandning så bränsledumpas det om dom har tid
t.ex på en inflygning - sällan dock vid takeoff och go araound då det är raka vägen tebax.
Det är en risk att landa ett bränsletungflygplan som man vill undvika.

Det påverkar landningsträckan och så vidare

Så dom där dimmspårena runt vingarna vid landing är dimmspår - gamla obilade fula sura nuckor tror dom dumpar bränsle.

Not

Varför blandar du in kondensstrimmor?
 
Fast dumpas bränsle över Ålandstrakten kan det väl lika gärna regna ner i Stockholm?

Det är den gamla slagdängan ni vet... dansa i fotogen.

Det sprider sig över enorma områden.
Men som alla utom Skäggot insett, så handlar det om hur klar stjärnhimlen över Åland är.
Med tanke på att det är en flygkorridor, med de utsläpp det innebär, en färjeled och en hyfsat befolkad ö med både trafik och industri och relativt nära till större städer så betvivlar jag att sikten är bättre där än någon annanstans.
 
Det sprider sig över enorma områden.
Men som alla utom Skäggot insett, så handlar det om hur klar stjärnhimlen över Åland är.
Med tanke på att det är en flygkorridor, med de utsläpp det innebär, en färjeled och en hyfsat befolkad ö med både trafik och industri och relativt nära till större städer så betvivlar jag att sikten är bättre där än någon annanstans.

Det är ljuset från marken, gatubelysning etc som är huvudproblemet. Det motljuset gör att man inte ser ljus-svaga stjärnor.

Annars tror jag luften är klarare idag på de flesta ställen än förr i tiden (när man eldade med kol, koks, olja, ved etc). Luftkvaliteten är inte dålig i idag i Norden.
 
Det sprider sig över enorma områden.
Men som alla utom Skäggot insett, så handlar det om hur klar stjärnhimlen över Åland är.
Med tanke på att det är en flygkorridor, med de utsläpp det innebär, en färjeled och en hyfsat befolkad ö med både trafik och industri och relativt nära till större städer så betvivlar jag att sikten är bättre där än någon annanstans.

Lägger med ditt initiala inlägg där du kommenterar start och landning. Även det där du får för dig att plan dumpar bränsle före landning.

Nu får du för dig att det skymmer natthimlen över Åland.:rofl



Flygplan släpper ut ganska mycket.
Bor man i närheten av en flygplats, så eldar de rätt mycket bränsle när de lyfter och dumpar en hel del bränsle när de landar.
 
Det är ljuset från marken, gatubelysning etc som är huvudproblemet. Det motljuset gör att man inte ser ljus-svaga stjärnor.

Annars tror jag luften är klarare idag på de flesta ställen än förr i tiden (när man eldade med kol, koks, olja, ved etc). Luftkvaliteten är inte dålig i idag i Norden.
Visst är det så.
Men som sagt: Åland är bebott = Ljus.
Luften är förmodligen inte renare där än på fastlandet.

Förmodligen ett bra ställe att bosätta sig på, men man skall inte ha en allt för romantisk bild av ön.
 
Visst är det så.
Men som sagt: Åland är bebott = Ljus.
Luften är förmodligen inte renare där än på fastlandet.

Förmodligen ett bra ställe att bosätta sig på, men man skall inte ha en allt för romantisk bild av ön.

Jag undrar hur stjärnorna syns från Christiansö... Ven är nog hopplöst, mitt i Öresund.

Jag såg ju vintergatan i Lithauen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top