Hur är det egentligen, i en bilkö, får man köra om?

Är av uppfattningen om man gör saker med finess så bryr dom sig inte.... Ligger man och bombar... ja då får man stora ögat också!

Ser väldigt grått ut. Jag pendlar och kör mycket i Stockholm och kryssar mellan bilarna (lanesplitting) hela tiden. Tycker själv det är okej vilket inte betyder att farbror batong tycker det om de har en dålig dag.

Eller den du kör om!

Vad är det här grabbar?

Gasa för fan, snuten kommer inte mellan :tummenupp

Personligen så är polisen det sista jag tänker på om jag skulle köra om i en tvåfilig kö, det bilisterna jag är orolig över. Även om det inte går fort så kan konsekvenserna ändå bli stora, därmed inte menat att det är fel att köra om kön.

Ta er tid och se den, så kanske vi kan undvika några olyckor i sommar.
http://youtu.be/5aoT1Nwo7UI

Saxat från Smc http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Kortips/Korning-i-ko/

Sen kan man ju se det som så här. 90% av filmerna verkar komma från Ryssland, där 90% av förarna kör fulla, utan körkort och skiter fullständigt i sina medmänniskor, behöver man säga mer? ;)

Men men, kör med insidan av hjälmen som någon skrev, så behåller man glansen på utsidan!

Sen kan man ju se det som så här. 90% av filmerna verkar komma från Ryssland, där 90% av förarna kör fulla, utan körkort och skiter fullständigt i sina medmänniskor, behöver man säga mer? ;)

Men men, kör med insidan av hjälmen som någon skrev, så behåller man glansen på utsidan!
Visst är trafiksituationen annorlunda i ryssland än sverige, men att använda det som ett argument för att bagitalisera riskerna i sverige är naivt.
Däremot kan du forfarande dra slutsatser utifrån filmer oavsett vilket land dom är ifrån, men precis som du säger så finns det fördelar med att köra med insidan.

oj..så det finns allltså ett särskilt ord för att köra till jobbet - "lane splitting" ...oh la la

Visst är trafiksituationen annorlunda i ryssland än sverige, men att använda det som ett argument för att bagitalisera riskerna i sverige är naivt.
Däremot kan du forfarande dra slutsatser utifrån filmer oavsett vilket land dom är ifrån, men precis som du säger så finns det fördelar med att köra med insidan.

Fast det är inte helt fel att sätta vårt fina liv och körning i vårt skydda verkstad i lite perspektiv..annars är det lätt att få för sig att vi lever farligt eller något.

För oss som bor i västra Stockholm är det omöjligt att undvika dom förbannade köerna vid Brommaplan. Skulle aldrig falla mig in att stå i den kön utan kör mellan bilarna varje gång. Det gör dom andra hojarna man ser där också.

Trafiklagen är skriven för bilar så det går inte att peka på ett lagrum om man blir stoppad. Eftersom det då blir upp till snuten att bedöma är det väl smidigt om man kört så pass kontrollerat att det aldrig behöver bli diskussion om vårdslöshet.

I somras på väg ut mot Drottningholm låg jag i kö bakom en bilkaravan strax under skyltad hastighet. När jag skär kurvan efter bron och prickar apex kör ett pappskaft på crossmoppe om mig på yttern... bara för att panikbromsa när han nätt och jämt fick slicka bilen framför i häcken. Jag bara log bakom visiret och väntade till första fartkameran där jag laddade på så inihelvete och flög förbi både fucko och bilar. Kändes så inihelvete bra att förminska dom jävlarna precis vid fartkameran hoho! Ja det är ju såna glada sommarminnen man gottar sig åt hela vintern.

Vad lagen säger och vad polisen tycker är ju som vanligt två helt olika saker[...]

Du har nog helt rätt i att farbror blå kan ilskna till och stoppa. Det man får göra då är väl att förklara sin ståndpunkt och ifall man inte kan resonera sig ur det hela så får man vägra att skriva på och ta det vidare istället. Hamnar det i tingsrätt har man lagen på sin sida och sen får man ta ersättning för förlorad inkomst pga besöket i rättegångssal.

Detta förutsatt att man vet att man inte har kört över heldragen linje eller kört för fort osv. Gäller att ta det försiktigt när man kör mellan köer annars åker man nog dit och sätter folk i fara.

Du kan och vet inte mycket om öst märker jag. tar man allt som händer i lilla sverige och ser på hur illa folk kör här och förhållande till folkmägnden så framstår vi som egotrippade apor i vår lilla bur på vägen. När det händer något ska detr alltid skyllas på någon annan. jag har kört otaliga mil här hemma och mycket i östländer med. och har inte haft mer problem där än här hemma. När det händer en olycka här så ska ju folk mest bara titta på till skillnad från andra länder där dom faktiskt stannar och frågar om dom kan hjälpa till, Nu är det inte alla som gör det men betydligt mer medmänniskor än i sverige kan jag lova.

Du kan och vet inte mycket om öst märker jag. tar man allt som händer i lilla sverige och ser på hur illa folk kör här och förhållande till folkmägnden så framstår vi som egotrippade apor i vår lilla bur på vägen. När det händer något ska detr alltid skyllas på någon annan. jag har kört otaliga mil här hemma och mycket i östländer med. och har inte haft mer problem där än här hemma. När det händer en olycka här så ska ju folk mest bara titta på till skillnad från andra länder där dom faktiskt stannar och frågar om dom kan hjälpa till, Nu är det inte alla som gör det men betydligt mer medmänniskor än i sverige kan jag lova.

Fast nu är det faktiskt så att det dör procentuellt fem gånger fler i trafiken i Ryssland än i Sverige som du pratar om :rolleyes:

Tror du mig inte så kanske du litar på world health organization istället:
http://gamapserver.who.int/gho/interactive_charts/road_safety/road_traffic_deaths2/atlas.html

Kan även tillägga att Ryssland har betydligt större problem med droger än Sverige och det kan man nog dra slutsatser av.

Jag ser det som en ren säkerhetsfråga

Att inte köra om i en kö när det är varmt ute gör ju att man kokar i skinnstället - det om nåt är livsfarligt

Kör om och kom ut i fartvinden så fort som möjligt

Kör själv både med "lanesplitting" och bussfils-körning med bågen.
Lanesplitting är ju ur juridisk synvinkel en gråzon och därmed upp till de enskilda poliserna.
Kör man lungt o sansat om vid just köer så bryr de sig inte (om nu de inte just bråkat med frugan hemma).

Då det gäller bussfils körning i Sthlm så har jag frågar tre olika trafikpoliser o de säger samma sak:
Det är INTE lagligt!
(och tilllägger lite tyst: men vi ser mellan fingrarna på det om det inte går för fort, detta då det är säkrare än att ni kör om mellan bilarna vid köbildning)

Dvs Kör man bara lungt o sansat o använder blinkers så ger poliserna en omedelbar straffeftergift (aka ignorerar) det lilla trafikbrottet.

Om du tagit ditt körkort före 19 januari 2013 får du det, annars inte.:brynad
Skämt åsido, så här står det på trafiksäkerhet.se:

" Här är det tillåtet att köra om även på höger sida
Ø om det finns två eller flera körfält i samma riktning och tät trafik i alla körfält och hastigheten bestäms av fordonet framför dig - tät köbildning
Ø om det finns körfältsvägvisare som beskriver olika färdmål
Ø om det finns skilda körfält i anslutning till vägkorsning
Ø om den högsta tillåtna hastigheten är 70 km/tim eller lägre och det finns en synlig körfältsmarkering som skiljer körfälten åt och som går i samma riktnig
Ø om körfältet på sidan om dig är ett kollektivkörfält

http://www.trafiksakerhet.se/korfalt-korfaltsbyte.htm

De där reglerna gäller när man kör i olika körfält.
Kan alltså lika gärna vara bilar som kör i olika körfält.

Har hört att man får köra om i samma körfält på vänstersida (om det finns plats och kan göras säkert), men vet inte någon säker källa på det.
Teoretiskt borde det även gälla bilar, men inte ofta körfälten är så breda att det ryms två bilar i bredd inom samma körfält.
Flera i tråden har också varit inne på det, men verkar oklart var det kommer ifrån?

Dvs Kör man bara lungt o sansat o använder blinkers så ger poliserna en omedelbar straffeftergift (aka ignorerar) det lilla trafikbrottet.
+1

Skulle vara av intresse att veta om det finns något exempel på någon som åkt på böter när dom på ett lungt och sansat sätt kört mellan bilar i köer.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti