Hundhund - Vad heter rasen?

Tristan

Vilse i pannkakan
Gick med
10 May 2004
Hoj
Ducati 900 SSie - gul och fin =)
Något udda fråga men här finns ju en väldans bred kompetens så jag chansar på att det finns någon som kan allt och lite till om hundar.

Jag har ett par gånger sett vad jag anser är en "hund-hund", dvs urtypen för en hund men jag har inte en aning om vad rasen heter och har efter ett tag gett upp att försöka googla fram en bild på en hund som jag inte vet vad den heter.

Jycken är lite mindre än en schäfer och större än en border collie. De jag har sett har varit helt svarta och har lite gatukorsningsstuk över sig men jag har sett för många identiska för att det ska vara så. Upprättstående öron, spetsigt ansikte, påminner om en Groenendael men inte lika pälsig och "adlig".

Någon som kan komma på vad tusan jag har sett?
Ös på med hundhundar och länkar till bilder av dem.

(Edit)
Checklista:
* Sportig
* Helsvart
* Upprättstårende öron
* Större än en border collie
* Liiite mindre än en schäfer
* Spetsigare ansikte än en labrador
* Ingen "krullsvans" som jämthundens
* Påminner om Groenendael men inte lika "pälsig"

Last edited:
Den enda riktiga hund-hunden är den vanliga Jämthunden. Första evolutionssteget ifrån vargen.
atos.stor.jpg

EDIT: Gråhunden kommer nog efter Jämthunden....

Last edited:
morlock skrev:
Den enda riktiga hund-hunden är den vanliga gråhunden. Första evolutionssteget ifrån vargen.

...eller Jämthunden, den kanske kommer först.

Möjligt, men det är inte min hundhund.

Men asså...vaddå? Tamhunden härstammar från vargen. Vargen är således urtypen. Alla andra hundar är mer eller mindre lika vargen. Letar du efter en ras som är lik en varg eller? Det du såg kan varit lite vad som helst. Schäfer finns tex i olika färger. Det kan varit en blandras. Finns många alternativ...

jag tror att det är den här rasen du letar efter. min hund nämligen. blandning mellan chitzu (hur fan det nu stavas) och lapphund, en så kallad chitlapp :tungan hon har alla sköna egenskaper som en hund ska ha: gällt skall a'la hörselskada, matvrak, lekfull, spårar förbannat bra (och onödigt mycket, länge) luktar illa, snett underbett (höger sida sticker ut), skiter i alla utom mig och min far, hatar småhundar och skäller på mörkhyade människor på dagen, och på alla andra människor när det är mörkt (inte jag som har lärt henne det, det är faktiskt pinsamt). kort och gott, många egenskaper som en hundhund har :3freak

Bifogat

• DSC00028.JPG
    DSC00028.JPG
    67.3 KB · Visningar: 93
  • DSC00069.JPG
    DSC00069.JPG
    65.3 KB · Visningar: 87
Last edited:
morlock skrev:
Den enda riktiga hund-hunden är den vanliga Jämthunden. Första evolutionssteget ifrån vargen. .

Där har du fel!! Det finns två varghundar som är de mest vargrenrasiga tamhundarna. De kommer från de första korsningarna mellan hund och varg.
Urhundar kan tex. vara basenji, Beauceron, Eurasier m.m...

Jag trodde Huskyn var det närmaset man kunde komma vargen :va jag vet inte.. Huskyn kan ju inte skälla, det kan ju inte vargen häller.

Rasorblade skrev:
Kanske varghunden du menar???

Grymt stor hund !!!!!

Varghundar har inte uppåtstående öron, de är dessutom betydligt större än schäfer och de är silvriga i färgen. De finns tydligen i vitt också (inte helt 100% säker) men inte i svart.

Ähhh, han menar ju den där vanliga gatukorsningen mellan Schäfer/labrador och kanske nåt mer. Schabrador? Den är ju så vanlig och alla blir likadana så jag skulle inte bli förvånad om de blev "en egen ras"...

Dee_cati skrev:
Ähhh, han menar ju den där vanliga gatukorsningen mellan Schäfer/labrador och kanske nåt mer. Schabrador? Den är ju så vanlig och alla blir likadana så jag skulle inte bli förvånad om de blev "en egen ras"...

De bilder jag hittade på schabradorer har labbens ansikte och öron, dvs slokande öron.

Fixxxer skrev:
Kan det vara en kelpie du tänker på?

Njaaa, den ser lite liten ut men det är åt det hållet. Hmm... Nästa gång jag ser min hundhund hoppas jag det är en trevlig matte som rastar den så ska jag lösa det här en gång för alla.

en sån här kanske (fast Figaro väger ca 40kg) :)

Bifogat

• fin figaro.jpg
    fin figaro.jpg
    74.6 KB · Visningar: 90
Tristan skrev:
Njaaa, den ser lite liten ut men det är åt det hållet. Hmm... Nästa gång jag ser min hundhund hoppas jag det är en trevlig matte som rastar den så ska jag lösa det här en gång för alla.

Jag tror att just denna hunden är en unghund och ännu inte färdig i kroppen. Hoppas att du hittar en rar matte/husse som kan ge dig ett svar på vilken hund du menar! :)

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back