Något udda fråga men här finns ju en väldans bred kompetens så jag chansar på att det finns någon som kan allt och lite till om hundar.
Jag har ett par gånger sett vad jag anser är en "hund-hund", dvs urtypen för en hund men jag har inte en aning om vad rasen heter och har efter ett tag gett upp att försöka googla fram en bild på en hund som jag inte vet vad den heter.
Jycken är lite mindre än en schäfer och större än en border collie. De jag har sett har varit helt svarta och har lite gatukorsningsstuk över sig men jag har sett för många identiska för att det ska vara så. Upprättstående öron, spetsigt ansikte, påminner om en Groenendael men inte lika pälsig och "adlig".
Någon som kan komma på vad tusan jag har sett?
Ös på med hundhundar och länkar till bilder av dem.
(Edit)
Checklista:
* Sportig
* Helsvart
* Upprättstårende öron
* Större än en border collie
* Liiite mindre än en schäfer
* Spetsigare ansikte än en labrador
* Ingen "krullsvans" som jämthundens
* Påminner om Groenendael men inte lika "pälsig"
Jag har ett par gånger sett vad jag anser är en "hund-hund", dvs urtypen för en hund men jag har inte en aning om vad rasen heter och har efter ett tag gett upp att försöka googla fram en bild på en hund som jag inte vet vad den heter.
Jycken är lite mindre än en schäfer och större än en border collie. De jag har sett har varit helt svarta och har lite gatukorsningsstuk över sig men jag har sett för många identiska för att det ska vara så. Upprättstående öron, spetsigt ansikte, påminner om en Groenendael men inte lika pälsig och "adlig".
Någon som kan komma på vad tusan jag har sett?
Ös på med hundhundar och länkar till bilder av dem.
(Edit)
Checklista:
* Sportig
* Helsvart
* Upprättstårende öron
* Större än en border collie
* Liiite mindre än en schäfer
* Spetsigare ansikte än en labrador
* Ingen "krullsvans" som jämthundens
* Påminner om Groenendael men inte lika "pälsig"
Last edited:
hon har alla sköna egenskaper som en hund ska ha: gällt skall a'la hörselskada, matvrak, lekfull, spårar förbannat bra (och onödigt mycket, länge) luktar illa, snett underbett (höger sida sticker ut), skiter i alla utom mig och min far, hatar småhundar och skäller på mörkhyade människor på dagen, och på alla andra människor när det är mörkt (inte jag som har lärt henne det, det är faktiskt pinsamt). kort och gott, många egenskaper som en hundhund har 
jag vet inte.. Huskyn kan ju inte skälla, det kan ju inte vargen häller.