Hundar och människor - Blivit värre?

Helt fel man ser till att fortbilda sig själv och hunden på en bra Brukshundklubb så är dom flesta problem borta.

Men det är inte något krav i dag och vissa saker är fortfarande svåra att råda bot på. Olika hos olika hundar så klart men en del bieffekter pga aveln finns ofta. I vissa fall nyckfulla och lätt farliga, i andra fall harmlösa. Våra hundar har ett gäng saker för sig som är väldigt svåra att bli av med men eftersom det mest är fåniga ideer de har mm gör man inget åt dem men de finns där.
Likadant med andra hundar från div vallhundstävlingar och det finns säkert någon som lyckats drilla bort det mesta av dem men det lämnar då lite tid över till att träna hunden i det man skaffat den för.
Man måste veta att hundar inte är människor (inget jag behöver förklara för dig mfl men). Folk har i regel fantastiskt lätt för att personifiera djur på olika sätt.

Men det är inte något krav i dag och vissa saker är fortfarande svåra att råda bot på. Olika hos olika hundar så klart men en del bieffekter pga aveln finns ofta. I vissa fall nyckfulla och lätt farliga, i andra fall harmlösa. Våra hundar har ett gäng saker för sig som är väldigt svåra att bli av med men eftersom det mest är fåniga ideer de har mm gör man inget åt dem men de finns där.
Likadant med andra hundar från div vallhundstävlingar och det finns säkert någon som lyckats drilla bort det mesta av dem men det lämnar då lite tid över till att träna hunden i det man skaffat den för.
Man måste veta att hundar inte är människor (inget jag behöver förklara för dig mfl men). Folk har i regel fantastiskt lätt för att personifiera djur på olika sätt.

Ja men skall vi dra det vidare i dom kvarter vi är vana vid så skulle avrostningsdagar och BKK dagar vara lagstiftade dom med, och steget dit är nog lika stort som att alla hundägare skulle vara tvugna att gå en utbildning för att öht få skaffa hund.

jag har lösningen...Man sätter in obligatorisk ridning på häst på skolschemat, och om man vet hur man ska uppfostra en häst..kan man uppfostra en hund!!samma princip, snabb, konsekvent och enkla kommandon!:tummenupp:tummenupp
den vägen har jag gått iaf!!!!!:banana:Bugar

jag har lösningen...Man sätter in obligatorisk ridning på häst på skolschemat, och om man vet hur man ska uppfostra en häst..kan man uppfostra en hund!!samma princip, snabb, konsekvent och enkla kommandon!:tummenupp:tummenupp
den vägen har jag gått iaf!!!!!:banana:Bugar
Hur kommer det sig då att den befolkningsgrupp som har sämst koll på sina hundar är just "hästmänniskor"?

Hästar är väl flyktdjur? Det enda de gör är att fly mer eller mindre fort och effektivt beroende på hur tama de är. Även Piaff är väl en sorts flykt om även modest sådan.

Hur kommer det sig då att den befolkningsgrupp som har sämst koll på sina hundar är just "hästmänniskor"?

det kan jag tyvärr inte hålla med dig om..har aldrig fått nått dåligt sagt om min hund eller min hunds uppfostran..:)

Hästar är väl flyktdjur? Det enda de gör är att fly mer eller mindre fort och effektivt beroende på hur tama de är. Även Piaff är väl en sorts flykt om även modest sådan.

därför lär man dem ordet "vänta".....:D

Last edited:
det kan jag tyvärr inte hålla med dig om..har aldrig fått nått dåligt sagt om min hund eller min hunds uppfostran..:)

därför lär man dem ordet "vänta".....:D
Men:
Lokala brukshundklubben lånar ut sin parkering till ridklubben vid tävlingar och liknande.
Som "gentjänst" tränar "vi" i ridhuset under vintermånaderna.
Bra deal.
Men:
Vid varje större tävling fylls grannskapet med lösspringande djävla jackrusselråttor.
Tillfällighet?

Jag kan faktiskt inte få in i huvudet att vissa av oss hundägare inte kan få in i sina medvetanden att vi är i minoritet och att vi får anpassa oss till den verklighet som faktiskt råder. Mina hundar är dom trevligaste som finns men jag är helt medveten om att alla inte tycker så.

Jag kan faktiskt inte få in i huvudet att vissa av oss hundägare inte kan få in i sina medvetanden att vi är i minoritet och att vi får anpassa oss till den verklighet som faktiskt råder. Mina hundar är dom trevligaste som finns men jag är helt medveten om att alla inte tycker så.

Skulle kanske hjälpa dig psykiskt att inte att du snarare är undantaget som bekräftar regeln. Jag har väldans lätt att generalisera men som sagt så är alla individer.

Påminner mig om förra veckan sprang det en herrelös hund rakt mot trafiken påfarten nynäsvägen, men den såg välvårdad ut iaf så den hittade nog hem. Annars vetefan, kamphundarna är fortsatt populära, tycker dock det verkar som att chiuhauas och andra småhundar mycket oftare fakkar ur och skäller och bits, dom borde förbjudas om något.

Annars är jag alltid på alerten när jag är i närheten av djur (blev jagad och biten av en schäfer som liten :) , ska man gå på halsen om en hund går till attack eller?

Får man en ilsken hund på sig är det väl hunden man får hyvla till. Eller ska man skrika svador åt "Jimmy i jordanpjuck" som står oförstående 40 meter bort medan hunden klipper efter skrevet?

Lugna puckar för er primater.
[YOUTUBE-ID]IALJXP8LaS4[/YOUTUBE-ID]

• Gilla
Reaktioner: Teo
Får man en ilsken hund på sig är det väl hunden man får hyvla till. Eller ska man skrika svador åt "Jimmy i jordanpjuck" som står oförstående 40 meter bort medan hunden klipper efter skrevet?

Jag har ärligt talat inte tänkt på det då jag inte brukar oroa mig för hundangrepp när jag är ute och går. Men rent generellt brukar jag försöka att hitta källan till problemen istället för att lösa symptomen.:tummenupp

Eventuellt är detta det bästa inlägg jag läst på sporthoj
so far!:Bugar

Trodde ett tag där att jag var helt ensam om den uppfattningen,
men tydligen har jag åtminstone en själsfrände vad det gäller hundars
vara eller icke vara.

Jag är uppväxt med hund och inte på något sätt rädd för
hundar.

Jag tycker bara illa om hundar i största allmänhet.

Förbjud hundar för privatpersoner ÖHT! Vaffan ska folk tjöpa stora råttor för som de fyller med mat så att de senare kan gå och låta dem trycka ur sig brun deg? Enda undantaget är de som behöver hundar. Ändamålsenliga hundar som Blindhundar, polishundar, Vallhundar, Jakthundar, mm ska vara ok men för vanlig pöbel ska en tvärhård begränsning införas. Att ha hund är inget behov för pöbeln och borde därmed inte vara någon rättighet. Det sker oftast på andras bekostnad oavsett ras.

Visst, ensamma tanter som behöver sällskap men de blir nöjda så länge de har något runt och hårigt som sitter och tittar så de kan lika gärna ha en chinchilla eller någe. Att vanligt folk har hundar gör att den beryktade hundmänniskan nu finns i större antal än någonsin.
Den personen som lite kavat går runt med sin hund som om det vore en uppgift den tilldelats och som visar både hund och omgivning vem det är som bestämmer. sen pratar den i evigheter för andra om hur bra just sin hund är och samtidigt (oftast i kamphundsägarens fall) skyller alla hundars tillkortakommanden på respektive husse/matte vilket i sig förklarar att hon/han inte kan ett skit om djur i största allmänhet.

Varför?

Jösses :rolleyes:

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul