Hundar och människor - Blivit värre?

Det finns väldigt många hundhatande människor, så jag brukar göra världen en tjänst och hålla hundarna kopplade där jag möter andra människor *amen!* Likaväl hade jag önskat att ungar också borde vara kopplade eller övervakade av en ledargestalt så att de beter sig drägligt! Allt för många ungar är sämre uppfostrade än hundar med seriösa ägare.

Last edited:
Vet hundrädda människor som skiter på sig varje gång de möter en lös hund, men huvudsaken är ju att ni har er frihet? :va
What's your problem?
Lässvårigheter? Eller bara ute efter att leka troll?

Jag har min frihet oavsett om min hund är kopplad eller inte.
Alla jag möter tillsammans med min hund har sin frihet att slippa närkontakt med den, utan knussel.

What's your problem?
Lässvårigheter? Eller bara ute efter att leka troll?

Jag har min frihet oavsett om min hund är kopplad eller inte.
Alla jag möter tillsammans med min hund har sin frihet att slippa närkontakt med den, utan knussel.

Nu har jag läst om alla dina inlägg och kommit fram till att jag inte har lässvårigheter.

Du tycker din lilla kampgris ska gå okopplad och dina medmänniskor ska gå på andra sidan gatan eller snällt be dig koppla jycken? :va

Förbjud hundar för privatpersoner ÖHT! Vaffan ska folk tjöpa stora råttor för som de fyller med mat så att de senare kan gå och låta dem trycka ur sig brun deg? Enda undantaget är de som behöver hundar. Ändamålsenliga hundar som Blindhundar, polishundar, Vallhundar, Jakthundar, mm ska vara ok men för vanlig pöbel ska en tvärhård begränsning införas. Att ha hund är inget behov för pöbeln och borde därmed inte vara någon rättighet. Det sker oftast på andras bekostnad oavsett ras.

Visst, ensamma tanter som behöver sällskap men de blir nöjda så länge de har något runt och hårigt som sitter och tittar så de kan lika gärna ha en chinchilla eller någe. Att vanligt folk har hundar gör att den beryktade hundmänniskan nu finns i större antal än någonsin.
Den personen som lite kavat går runt med sin hund som om det vore en uppgift den tilldelats och som visar både hund och omgivning vem det är som bestämmer. sen pratar den i evigheter för andra om hur bra just sin hund är och samtidigt (oftast i kamphundsägarens fall) skyller alla hundars tillkortakommanden på respektive husse/matte vilket i sig förklarar att hon/han inte kan ett skit om djur i största allmänhet.

Varför?

Såja, såja, va inte larvig.
En hund (som vet sin plats) behöver inget koppel.

Jösses :rolleyes:

Last edited:
Förbjud hundar för privatpersoner ÖHT! Vaffan ska folk tjöpa stora råttor för som de fyller med mat så att de senare kan gå och låta dem trycka ur sig brun deg? Enda undantaget är de som behöver hundar. Ändamålsenliga hundar som Blindhundar, polishundar, Vallhundar, Jakthundar, mm ska vara ok men för vanlig pöbel ska en tvärhård begränsning införas. Att ha hund är inget behov för pöbeln och borde därmed inte vara någon rättighet. Det sker oftast på andras bekostnad oavsett ras.

Visst, ensamma tanter som behöver sällskap men de blir nöjda så länge de har något runt och hårigt som sitter och tittar så de kan lika gärna ha en chinchilla eller någe. Att vanligt folk har hundar gör att den beryktade hundmänniskan nu finns i större antal än någonsin.
Den personen som lite kavat går runt med sin hund som om det vore en uppgift den tilldelats och som visar både hund och omgivning vem det är som bestämmer. sen pratar den i evigheter för andra om hur bra just sin hund är och samtidigt (oftast i kamphundsägarens fall) skyller alla hundars tillkortakommanden på respektive husse/matte vilket i sig förklarar att hon/han inte kan ett skit om djur i största allmänhet.

Varför?

Förbjud och förbjud. Sosse va? Förbannad oxå?:krama

Det är lustigt, vi har katter 3 hus på rad här, & INGEN katt gör sina behov i barnens sandlådor....en modern myt?
Min katt gör det i en av våra rabatter, & det luktar INGENTING...
Verkar som katthatare förstorar problemen en aning....

Däremot..hundägare som låter sina jyckar bajsa i snödrivorna framför vårt hus & inte plockar upp.....det som göms i snö kommer upp i tö...& det luktar inte godis....:rolleyes:

Hundar luktar skit
Katter luktar ingenting
PUNKT!
Har en granne som lät hunden bajsa 1m från cykelstället utanför porten, och självpissade i snön brevid..

Men han har dribigt igenom att man ska ha ett nät över sandlådan så katter inte bajsar i den..

Jag har alltid mina hundar kopplade när jag går där vi kan träffa på folk, inte för att jag behöver för hundarnas skull, utan av respekt för att det finns folk som faktiskt är hundrädda.

Jag har alltid mina hundar kopplade när jag går där vi kan träffa på folk, inte för att jag behöver för hundarnas skull, utan av respekt för att det finns folk som faktiskt är hundrädda.

:tummenupp Det var dig jag tjötade med i nån kamphundstråd har jag för mig och var en av få som hade verklighetskoll.

jag håller absolut med dig, våran hund gör förvisso oftast löst med aldrig mer än 5-10 m framför och ser man att det kommer någon ropar jag och så får han gå brevid.

Däremot glöms det bort att det finns lika jobbiga människor som jämt ska locka på hunden, kasta en pinne till den eller putta fram sina barn och fråga om dom får klappa. Värst är på tunnelbanan där varenda jävel ska vissla och gnissla och gör vafan som helst för att få uppmärksamhet av hunden. Han sitter alltid under sätet mellan mina ben och jag vill hålla honom där, vill inte att han ska rusa omkring och lukta på alla och håra ned. Eller fråga 1000 frågor, ras ålder osv..give me a break.
Hey, låt hunden va liksom, vill du klappa djur, knata till skansen.

Varför?

Som så ofta min gode vän så provocerar du mot bättre vetande.
Jag finner också ett nöje i att gå som kärringen mot strömmen ibland men liiite eftertanke bör man nog ha ändå :krama

jag håller absolut med dig, våran hund gör förvisso oftast löst med aldrig mer än 5-10 m framför och ser man att det kommer någon ropar jag och så får han gå brevid.

Däremot glöms det bort att det finns lika jobbiga människor som jämt ska locka på hunden, kasta en pinne till den eller putta fram sina barn och fråga om dom får klappa. Värst är på tunnelbanan där varenda jävel ska vissla och gnissla och gör vafan som helst för att få uppmärksamhet av hunden. Han sitter alltid under sätet mellan mina ben och jag vill hålla honom där, vill inte att han ska rusa omkring och lukta på alla och håra ned. Eller fråga 1000 frågor, ras ålder osv..give me a break.

När man har 3 st boxer som 10% ser dom för vad dom är och 90% ser dom som mördarhundar följer en hel del ansvar med i att ha dom, då dom är väldigt glada för mäniskor och lätt kan skämma i sitt hoppande och slickande.

• Gilla
Reaktioner: Teo
Som så ofta min gode vän så provocerar du mot bättre vetande.
Jag finner också ett nöje i att gå som kärringen mot strömmen ibland men liiite eftertanke bör man nog ha ändå :krama

Näe jag ser faktiskt inte nödvändigheten för gemene man att ha husdjur. Visst, det är ett intresse som allt annat men generellt så samlas hundarna hos en specifik grupp människor, de som sist skulle tilldelas hund om det vore mentalt inträdesprov för att skaffa sådan.

Bara den här diskussionen om människans påverkan på hundens beteende. Vanliga människor samt forskarvärlden har ganska klart för sig att det till en viss del (hur stor beror på hundras) är uppfostran som formar hundens lynne medan hundägare, och då i synnerhet sk kamhundsägare bestämt hävdar att hundar till skillnad från allt annat levande på jorden är som stamceller som inte har ett fragment av avelns effekter i bagaget och att människan fullkomligt formar dessa djur efter sin önskan.

Näe jag ser faktiskt inte nödvändigheten för gemene man att ha husdjur. Visst, det är ett intresse som allt annat men generellt så samlas hundarna hos en specifik grupp människor, de som sist skulle tilldelas hund om det vore mentalt inträdesprov för att skaffa sådan.

Bara den här diskussionen om människans påverkan på hundens beteende. Vanliga människor samt forskarvärlden har ganska klart för sig att det till en viss del (hur stor beror på hundras) är uppfostran som formar hundens lynne medan hundägare, och då i synnerhet sk kamhundsägare bestämt hävdar att hundar till skillnad från allt annat levande på jorden är som stamceller som inte har ett fragment av avelns effekter i bagaget och att människan fullkomligt formar dessa djur efter sin önskan.

Det är för din skull jag håller mina i koppel.

När man har 3 st boxer som 10% ser dom för vad dom är och 90% ser dom som mördarhundar följer en hel del ansvar med i att ha dom, då dom är väldigt glada för mäniskor och lätt kan skämma i sitt hoppande och slickande.

Det är inte bara det att folk kan bli rädda. Vi har två Bordercollies på gården. Det har vid ett par tillfällen blivit lite gruff då någon som inte har "alla ägg i korgen" närmat sig hundarna. Barn, mentalt handikappade och folk som är lite skumma över lag har hundarna svårt att läsa av. Även detta faller ju på ägarens ansvar, i det här fallet vårt. Barn och autistiska människor kan ju inte rå för sin situation.

ja det är skillnad på boxer och jack russel :)

Det är för din skull jag håller mina i koppel.

Det är jag (vi) tacksam (ma) för. Även om jag själv inte har något problem med hundar. Men för folk i allmänhet så är det bra med kopplade djur.

Skulle vara på plats med lättare hundhantering i grundskolan så folk låter bli andras hundar.
Problemet är ju ömsesidigt men ansvaret faller trots allt på hundägaren då en människa som valt att inte ha något med en hund att göra i ett samhälle där hundar är ett intresse snarare än en nödvändighet inte kan krävas på fullgod hantering med djuren.

Skulle vara på plats med lättare hundhantering i grundskolan så folk låter bli andras hundar.
Problemet är ju ömsesidigt men ansvaret faller trots allt på hundägaren då en människa som valt att inte ha något med en hund att göra i ett samhälle där hundar är ett intresse snarare än en nödvändighet inte kan krävas på fullgod hantering med djuren.

Helt fel man ser till att fortbilda sig själv och hunden på en bra Brukshundklubb så är dom flesta problem borta.

Absolut men det är en hårfin gräns, har jag min hund lös på ett fält och han springer runt och någon ställer sig i utkanten och lockar med hög röst på min hund för att han/hon själv vill kasta en pinne till min hund blir jag faktiskt lite sur. Detta hände mig på gärdet när jag va ute och promenerade och jag blev helt paff hur människor äns kan göra något sådant, vi har en tränad hund men han är dock tränad att lyssna på människor och komma när man ropar så jag kan ju inte straffa honom heller, det var mellan mig och den andra människan, vem som ropade först.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra