Hundar och människor - Blivit värre?

Jag har varit hundägare nästan hela mitt liv, och under dom år det inte har varit "inne" att ha hund, då tycker jag att det har varit bättre.

Nu är det för många livsstilsmänniskor/addidaskrigare som antingen har ouppfostrade och understimulerade "farliga" hundar, samt för många ointresserade modemänniskor som har handväskhundar.

Fast jag kan bli fruktansvärt irriterad på hundfolk som hunsar runt sina hundar också, spottar ut ett kommando var tredje sekund, och absolut ska ha hunden till att sätta sig varje gång dom stannar till tre sekunder...

Kombinera det med en "klicker" så får jag psykbryt totalt, det klickas tamejfan för ALLT i tid och otid.

En lagom väluppfostrad hund är bäst.

Det beror på att de förbjöd smällare. Det var ett bra sätt för hundarna att fatta vilka det är som bestämmer.

Det roligaste av allt (om inte... äh, ni fattar) är att skadorna p g a fyrverkerier har ökat rätt bra sedan dess! Dessutom är det inte längre främst de som leker med fyrverkerierna som drabbas, utan alla andra. Varför? Jo, samma folk som lät sina ungar leka med smällare låter dem nu leka med raketer som far omkring åt alla möjliga jävla håll, träffar andra och tänder eld på saker. Dessutom far raketer upp i ansiktet på ett helt annat sätt än smällare gör, och ansiktet är känsligare än händerna.

"Tänkte inte på det!" känns som ett passande citat. "OhnejdetkanjuvaraFARLIGT"-maffian vann igen, och alla förlorade.

Håller helt med morecore (hur är läget nu för tiden, förresten?).

Grundproblemet är dock att ens privata sfär inte respekteras. Problemet skiljer sig inte från folk som talar i mobiltelefon på bio:n, hundägaren som tycker att alla andra ska respektera deras hunds privata sfär, bilar som ligger 3m bakom en på motorvägen, etc etc.

Vanligt sunt förnuft är tyvärr inte så himla vanligt längre, och den där filmen Idiocracy kommer att gå från komedi till profetia. :död

Håller helt med morecore (hur är läget nu för tiden, förresten?).

Grundproblemet är dock att ens privata sfär inte respekteras. Problemet skiljer sig inte från folk som talar i mobiltelefon på bio:n, hundägaren som tycker att alla andra ska respektera deras hunds privata sfär, bilar som ligger 3m bakom en på motorvägen, etc etc.

Vanligt sunt förnuft är tyvärr inte så himla vanligt längre, och den där filmen Idiocracy kommer att gå från komedi till profetia. :död

Precis, problemet är ju ganska tydligt i sig tycker man! Om ens hund hade försökt hoppa på en människa på gatan hade jag som hundägare kanske kunnat uppmärksammat det hela med "Hm, det här var ju inte så bra". Men icke, folk fortsätter...

Tänker hela tiden på "Övningskörning för hundar" som var med på ett avsnitt av Hipp-Hipp :D Kanske är dags!

(Det är bra med mig Zee! Tillbaks i halmstad igen sen i somras, riktigt gött! Allt bra med dig nere i skåne?)

Katt är ganska soft annars.....

Du slipper:

- Träna upp skiten
- Gå ut för att djuret ska bajsa
- Fruktansvärda stanker, blöt hund, andesräkt etc :gnissla

Man kan även gå till jobbet utan att oroa sig då katten kan vara ute helt på egen hand & bajsa & kissa HELT utan en människa som håller den i koppel....

Att dessutom ha ett djur som faktiskt tänker på egen hand är väldigt trevligt.:tummenupp

Last edited:
Katt är ganska soft annars.....

Du slipper:

Träna upp skiten
Gå ut för att djuret ska bajsa
Fruktansvärda stanker, blöt hund, andesräkt etc

Man kan även gå till jobbet utan att oroa sig då katten kan vara ute helt på egen hand & bajsa & kissa HELT utan en människa som håller den i koppel....

:tummenupp

För ägarna ja..

Kattbajs i sandlådor
Stank av kattpiss überalles
Andedräkt av tonfisk luktar inte mumma heller :gnissla

Det är lustigt, vi har katter 3 hus på rad här, & INGEN katt gör sina behov i barnens sandlådor....en modern myt?
Min katt gör det i en av våra rabatter, & det luktar INGENTING...
Verkar som katthatare förstorar problemen en aning....

Däremot..hundägare som låter sina jyckar bajsa i snödrivorna framför vårt hus & inte plockar upp.....det som göms i snö kommer upp i tö...& det luktar inte godis....:rolleyes:

Hundar luktar skit
Katter luktar ingenting
PUNKT!

För ägarna ja..

Kattbajs i sandlådor
Stank av kattpiss überalles
Andedräkt av tonfisk luktar inte mumma heller :gnissla

Last edited:
Verkar som katthatare förstorar problemen en aning....

Däremot..hundägare som låter sina jyckar bajsa i snödrivorna framför vårt hus & inte plockar upp.....det som göms i snö kommer upp i tö...& det luktar inte godis....:rolleyes:

Jag hatar inte katter, jag förstorar upp ändå :tungan

Däremot vad hundhatare förstorar upp, hundbajs ser äkkligt ut men det luktar knappast 6månader senare.

Precis, problemet är ju ganska tydligt i sig tycker man! Om ens hund hade försökt hoppa på en människa på gatan hade jag som hundägare kanske kunnat uppmärksammat det hela med "Hm, det här var ju inte så bra". Men icke, folk fortsätter...
Kan bara krasst konstatera att det verkar vara lika illa på många ställen.
Har själv hund så man konfronteras flera gånger dagligen med ohyffsade
jyckar.

Har inte överdriven pli på våran jycke men hon går för det mesta okopplad och
hälsar aldrig på andra hundar eller människor om det inte påkallas.
Inget konstigt med det utan en ren självklarhet kan man tycka...men icke.

Trots att jycken är en liten kampgris så har jag åtskilliga gånger tvingats
gå handgripligen tillväga för att hålla andra hundjävlar på avstånd.

Verkar vara helt tröstlöst att göra något åt, inget tycks hjälpa.
Tillgången på värdelösa hundägare verkar outtömmlig. Bara att bita ihop..:gnissla

Har inte överdriven pli på våran jycke men hon går för det mesta okopplad

Vad är vitsen med att ha hunden okopplad?

Stärka egot lite med att man har pli på vovven?

Svårt för andra att veta om du har det eller inte..

jyckar.

Tillgången på värdelösa hundägare verkar outtömmlig. Bara att bita ihop..:gnissla
Du är ett föredöme för andra! Hoppas andra hundägare märker det också :tummenupp!

jyckar.

kunde lika gärna varit jag som skrivit det där, vi har alltid hunden lös i största möjliga mån (särskilt när man promenerar i en park eller dylikt)
och det värsta som finns är när stora hundar av obehaglig karaktär kommer rusande emot våran lilla jack russel och ägaren skiter fullkomligt i det/ropar lite tunt efter hunden/skriker efter hunden - allt utan reaktion. Det får mig att känna förakt emot idioter som köper djur utan att lägga ned tid på att träna dom, man får fanken både en roligare promenad och en roligare hund att hantera, hur kan man ens INTE fundera på att gå ett par kurser?
Jag är sällan sen att fräsa ifrån, man må uppfattas som otrevlig men det ger jag blanka fan i, att hålla reda på sitt djur är väl det minsta man kan begära av en djurägare.
Nä hundsverige, skärp till er!

att hålla reda på sitt djur är väl det minsta man kan begära av en djurägare.

blir inte klok på hundägare som har hunden lös men inte rår på den när den när får syn på ett rådjur, katt osv.

en kväll kom det en katt ut flygandes framför framhjulet, hann inte mer än tänka -det var nära, när en stor hund kommer flygandes efter katten, då var det riktigt nära, hade varit mysigt med en flygtur och en mosad hund :näsblod

hundägaren var en bit bort men kokade av adrenalin så kunde inte mer än säga till att koppla hunden och åka därifrån

Har själv två hundar varav den ena (en dvärg schnauzer) alltid går okopplad och praktiskt taget underkastar sig alla mäniskor som ger ett komando, sen är han helt ointresserad av alla utom mig och frugan.

Den andra är en bullmastiff den brukar jag ha kopplad av två anledningar för det första är det en stor hund som kan upfattas som otäck av icke hundvanafolk på gatan sen är han översocial och om någon råkar titta på honom och utrycka någon sorts uppmuntrande komentar så går han gärna fram och ger personen ifråga en blöt puss.

Visst är det skönt att ha hunden lös, men varför ska jag utsätta andra mäniskor som inte älskar hundar för obehag? Problemet som jag ser det är att allt för många hundägare behandlar sina hundar som om de vore ett barn. Det går inte dallta en hund, då tar den över och gör som den vill. En hund måste ha en fasthand som är konsekvent och inteminst den mängd motion och hjärnstimulans den kräver annars får man en "jobbig" hund som inte lyssnar och betersig som en bortskämmd unge.

Och snälla hundsverige välj inte den hunden som är sötast, tuffast, finast utan välj en hund vars framavlade egenskaper passar din livstil och ditt ändamål!

Jaja det blev mycket tjöt men det är iaf min syn på det hela // Fredric

Precis, problemet är ju ganska tydligt i sig tycker man! ...

Håller med om att en del hundägare inte tar sitt ägaransvar på allvar.

Men en annan sak. Du skrev i förstainlägget: "Jag tycker det är rätt ok att genom ögonkontakt med hundägare o hund, så får hunden hälsa genom att lukta. Men nått jävla skall eller visa tänder ska jag fan inte acceptera.
"

Det är ofiffigt att titta främmande jyckar i ögonen, det är en hotsignal på jyckspråk. Iaf från ngn de inte känner igen

Vad är vitsen med att ha hunden okopplad?

Stärka egot lite med att man har pli på vovven?

Svårt för andra att veta om du har det eller inte..
Såja, såja, va inte larvig.
En hund (som vet sin plats) behöver inget koppel.
Dessutom skrev jag att hon går lös "för det mesta", undantag görs närhelst
man möter folk som; byter sida, stannar eller kanske ber att man gör det.

...och mitt ego är starkt och intakt och bygger inte på lösa hundar...:tungan

Såja, såja, va inte larvig.
En hund (som vet sin plats) behöver inget koppel.
Dessutom skrev jag att hon går lös "för det mesta", undantag görs närhelst
man möter folk som; byter sida, stannar eller kanske ber att man gör det.

...och mitt ego är starkt och intakt och bygger inte på lösa hundar...:tungan

Vet hundrädda människor som skiter på sig varje gång de möter en lös hund, men huvudsaken är ju att ni har er frihet? :va

Håller med, dem flesta tror att hundar "vill" hälsa på andra hundar, men så fungerar det inte i deras värld. Ägarna och dennes familj är flocken, övriga har ingen betydelse.

Går alltid kopplad med min när det finns folk eller andra hundar i närheten. Och jag ser det som en självklarhet att andra kopplar sina jyckar när dem går förbi, oavsett hur mycket "pli" dem har på denne för det har jag ingen aning om. Som minst skall då hunden gå fot hela vägen förbi.

Vet hundrädda människor som skiter på sig varje gång de möter en lös hund, men huvudsaken är ju att ni har er frihet? :va
Kallar du det frihet? :D Att kunna gå normalt på gång/cykelväg utan att bli påhoppad av en stackars hund i koppel som inte vet bättre, DET är frihet.

Förstår att diskussionen leder till många olika saker, men är vi inte överens om en sak: Att en hund inte bör hoppa på/hugga efter/skrämma människor utan att ägaren gör något åt detta? Skrika hundjävel åt den tror jag inte är nått som hunden får in i skallen...

För oavsett som du har hunden kopplad eller ej, har då sån jävla pli på den att den inte rör andra människor så är jag nöjd! Har du den alltid i koppel och den fortfarande inte hoppar på folk så är jag också nöjd! Men denna lathet på människor som skaffar något tidskrävande som en hund, bör väl veta att det finns människor som inte all bett om att bli vettskrämd av en hund! Jag är hundälskare men blir varje år mer och mer rädd för främmande hundar...

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul