Hund värre för miljön än stadsjeep

Inte så konstigt, då dom jämför en levande varelse (äter mat) och ett dött tingest som käkar bensin.

Undrar dock hur dom räknade på arealen som krävs för att skapa bensin under några miljoner år?

Antingen som GuW sa, att man räknar med arealen som behövs för att framställa biodrivmedel, eller att man kanske rent av räknat med den förbrukade energin från bensin och den area åkermark det motsvarar.

Hur mycket förbrukar än människa =)
Precis som Brute Force sa så varierar det ju från land till land, men det beror även på andra faktorer.

Jag gjorde nyligen en inlämingsuppgift på högskolan angående detta. Förutsatt att indatan vi fick (gällande matkonsumption, avkastning per hektar, energiinnehåll i avkastningen osv) och räknat på den genomsnittliga matkonsumtionen i 15 EU-länder, så har vi ett årligt markbehov på ungefär 0,37 hektar (för att tillgodose matbehovet).

Så.. vad är det som är värre? Är det farligt för miljön att producera energi som i detta fall borde handla om bioenergi eftersom man pratar om "markyta som krävs"? Borde väl snarare bli en del av det naturliga kretsloppet, åtminstone för Douglas?

//Utan hund

Det är väl inte det att det skulle vara farligt för miljön (även om markbehovet leder till mer utsläpp av olika medel) men att man vill veta just markytan som behövs. VI använder idag en stor del av världens mark, och med ökat befolkning och levnadsstandard så ökar därmed också behovet av mark (för att tillgodose behov av mat, energi, fiber för t ex papper och mer)

Undrar när det blir skatt på vovvar.. Miljöskatt alltså..

Kan det blir skattelättnader de första 5 åren om man lovar tanka vovven med sprit?

Kan man installera en katalysator på vovven för att få ner utsläppen?
partikelfilter möjligheter?

Undrar när det blir skatt på vovvar.. Miljöskatt alltså..

Kan det blir skattelättnader de första 5 åren om man lovar tanka vovven med sprit?

Kan man installera en katalysator på vovven för att få ner utsläppen?
partikelfilter möjligheter?

Det där blir nog jobbigt att räkna ut.
En stor hund lever oftast få år och vice versa. :va

Antingen som GuW sa, att man räknar med arealen som behövs för att framställa biodrivmedel, eller att man kanske rent av räknat med den förbrukade energin från bensin och den area åkermark det motsvarar.

Precis som Brute Force sa så varierar det ju från land till land, men det beror även på andra faktorer.

Jag gjorde nyligen en inlämingsuppgift på högskolan angående detta. Förutsatt att indatan vi fick (gällande matkonsumption, avkastning per hektar, energiinnehåll i avkastningen osv) och räknat på den genomsnittliga matkonsumtionen i 15 EU-länder, så har vi ett årligt markbehov på ungefär 0,37 hektar (för att tillgodose matbehovet).

Det är väl inte det att det skulle vara farligt för miljön (även om markbehovet leder till mer utsläpp av olika medel) men att man vill veta just markytan som behövs. VI använder idag en stor del av världens mark, och med ökat befolkning och levnadsstandard så ökar därmed också behovet av mark (för att tillgodose behov av mat, energi, fiber för t ex papper och mer)

Så en människa skulle bara förbruka 2,5 mer energi än en katt? :confused:
Nåt känns galet här. Mitt kattskrälle sätter i sig 1dl torrfoder om dagen och det är allt.

Dessutom skulle jag tro att mycket av det som återfinns i djurmaten är slakterirester. Man lär ju inte direkt mala ner oxfile i kattmaten.

Hur som har vi katt, hund, skåpbil, halvkombi och hoj. Inte heller drar vi oss för en tur utomlands. :yoparty

Kan vi inte få se en jämförelse mellan en mc och en häst? De är ju båda ganska så liknande fordon. Men hästen står och släpper ut avgaser 24/7, 365 dagar om året.

Ahapp! Och i de flesta städer är tomgångskörning förbjuden. Det är bara till att få stopp på fanskapet! :slaktmask

Nåt känns galet här. Mitt kattskrälle sätter i sig 1dl torrfoder om dagen och det är allt.

Dessutom skulle jag tro att mycket av det som återfinns i djurmaten är slakterirester. Man lär ju inte direkt mala ner oxfile i kattmaten.

Hur som har vi katt, hund, skåpbil, halvkombi och hoj. Inte heller drar vi oss för en tur utomlands. :yoparty
stämmer nog att en människa förbrukar så lite.Men de sätter i sej en jävla massa energi o det är väl därför så många är så feta

stämmer nog att en människa förbrukar så lite.Men de sätter i sej en jävla massa energi o det är väl därför så många är så feta

Att de är feta beror nog mer på att många av dem inte gör annat än sover :rolleyes:

Men en katt och hund borde väll bidra med gödsel? En stadsjeep förbränner ju fosila bränslen och lämnar bara efter sig massa avgaser?

Tveksam till den här rapporten :p

Köper det men det är inte riktigt så artikeln presenterar det. Sen är det frågan om forskarna arbetat igenom materialet tillräckligt eller om de bara ville få fram en sensationell jämförelse =) Det jag menar utan att vara särskilt genomarbetat är bara för att markytan teoretiskt åtgår betyder det inte att den är död utan går att återanvända om och om och om och om och om osv igen. Hunden (schäfern) stryker med beroende på björn, varg, jakt/bilolycka (jeepen) 10-12 års ålder eller får hjälp att somna in tidigare p.g.a. sina genetiskt sönderavlade höfter.

Toyota är inte Jeep. :mad:

O tur är väl det, Land Cruiser verkar vara bra jämfört med något utvecklat av ett land med U-landsstandard gällande mycket i ämnet teknik.

Som Skrot nämnde här ovan så finns det rätt intressanta siffror som man i vardagslivet inte direkt reflekterar över.
Jag gissar på att jag i dagsläget läser samma kurs (Bärkraftig resursanvändning) som Skrot läste på högskolan.
Har aldrig direkt reflekterat över vad som bidrar med vad gällande miljöfrågor, men det är klart att det kan vara bra att veta.

Sitter och kikar i lite inlämningsuppgifter vi räknat på och jag tycker det är bra att det lyfts fram i media att det finns en begränsad markyta på jorden att odla såväl mat som energi (råbiomassa till etanolframställning) på.

Tänker inte skriva en hel uppsats här, men här är lite kuriosa, även om det handlar om Co2 utsläpp.

Efter alla beräkningar gällande energiinnehåll i foder samt mängden och gödsling och annat krafs så får man fram att:

nötkött bidrar med 21,12 kg CO2 per kg kött (jävla idisslare).
Medans grisköttet endast bidrar med 5,51 kg CO2 per kg kött
.

Hur många tänker på det när man handlar på Ica?

Räknar man genomsnittet i Sverige på antal bilar/person och körsträcka/år samt matvanor så bidrar genomsnittsvensson
med närmare 2500 kg Co2/person och år.

Säger kanske ingenting?
Så en vettig parallell att nämna är att en flygresa till Thailand tur och retur bidrar med ca 2100 kg CO2/person och resa.

Kort sagt, hunden är onödig och dom som kör miljöbil hela året men som sen drar på en Thailandsresa har missat hela poängen om de nu vill rädda världen...

Vi som kör motorcykel behöver ju dock hobbyn för att överleva så där behöver inga uträkningar göras. :rolleyes:

Men en katt och hund borde väll bidra med gödsel? En stadsjeep förbränner ju fosila bränslen och lämnar bara efter sig massa avgaser?

Tveksam till den här rapporten :p

Kan inte riktigt låta bli att svara. :)

Gödsling avger växthusgaser precis som en bil, även om det är små mängder i jämförelse såklart. Men du får tänka ett steg längre, det går åt energi och markyta även för att skapa hund och kattmat.

Även det små mängder i förhållande till vad människan annars förbrukar.
Det kommer dock komma en dag då landytan inte räcker till för att täcka energibehovet på jorden, vilket rapporten i artikeln försöker påpeka.

Det är trevligt med husdjur, men samtidigt onödigt ur en miljöaspekt.
Sen kan ju jag tycka att det finns andra saker att åtgärda innan man börjar ifrågasätta huruvida det är ok eller inte att ha en stor hund.

Efter alla beräkningar gällande energiinnehåll i foder samt mängden och gödsling och annat krafs så får man fram att:

nötkött bidrar med 21,12 kg CO2 per kg kött (jävla idisslare).
Medans grisköttet endast bidrar med 5,51 kg CO2 per kg kött
.

Kort sagt, hunden är onödig och dom som kör miljöbil hela året men som sen drar på en Thailandsresa har missat hela poängen om de nu vill rädda världen...

Jo, det stämmer i teorin och om matematikern fått bestämma hade grisen och nötkreaturet bara bestått av filé...

Men, sådant som vi primater av människotyp inte äter på svin och nötkreatur är sådant som blir till just hundfoder...

Det är endera att göra rötslam av resterna från slakteriet eller att mata jyckarna med det... Det är inte så att man slår ihjäl några kossor extra för att föda hundar.. Något som kanske "missats" i beräkningen..

Skadan är så att säga redan skedd för att producera filébitarna, tarm och krås behöver för den delen inte förgås, extra prima vovve-gott.

Det kommer dock komma en dag då landytan inte räcker till för att täcka energibehovet på jorden, vilket rapporten i artikeln försöker påpeka.

Me me me men det har jag redan löst se se serru..! Nä men det kommer att räcka "hur länge som helst", det är bara att energibehovet måste anpassas :) Tänk positivt.

Det är nästan (någon jefla astronaut har säkert snott oss på en viss mängd o skickat ut i rymden) på droppen lika mycket vatten på Jorden som för 1 miljon år sedan, var det inte det vi fick lära oss i låg/mellanstadiet? Vi dricker samma vatten som dom där Diplodocus(latin dubbel balk)-dinosaurierna pinka ut för 150 miljoner år sedan. Sedan att det tar lite längre tid för vattnet att återgå till drickbar form när ex BP spiller kaffe i det är naturligtvis inte så bra.

http://www.youtube.com/watch?v=2AAa0gd7ClM

Om det blir brist på markyta för att odla marken konstruerar man flera skikt istället och bygger på höjden, precis som man gör med bostäder i storstäder.

Energiutvinning från vattenkraftverk känns som en ganska solid källa, även om kärnkraft alltid kommer att diskuteras så används det och kall fusion är ju spännande.

Som sagt man måste tänka positivt, kan inte vara nyttigt att gå och oroa sig för ditten och datten hela tiden :tummenupp Sen är det natuligtvis bra att det finns ett högt medvetande, fin balansgång det där.

Jo när man jämför behovet för katt och människor låter det ju kanske lite osannolikt, men å andra sidan så är det ju ingenting i rapporten som säger vad deras uträkning för katt beräknas på (torrfoder eller vanlig kattmat, hur denna maten framställs osv).

Köper det men det är inte riktigt så artikeln presenterar det. Sen är det frågan om forskarna arbetat igenom materialet tillräckligt eller om de bara ville få fram en sensationell jämförelse =) Det jag menar utan att vara särskilt genomarbetat är bara för att markytan teoretiskt åtgår betyder det inte att den är död utan går att återanvända om och om och om och om och om osv igen. Hunden (schäfern) stryker med beroende på björn, varg, jakt/bilolycka (jeepen) 10-12 års ålder eller får hjälp att somna in tidigare p.g.a. sina genetiskt sönderavlade höfter.

Jo självklart går det använda marken igen, förutsatt att man vårdat den (om man kan uttrycka det så), men problemet kommer väl den dagen då det nuvarande behovet överstiger mängden mark som finns. Om mängden mark som finns är X och behovet är X+Y så kommer ju marken inte räcka till, även om vi kan använda samma mark igen efter att nuvarande odling är skördad/avverkad.

Som Skrot nämnde här ovan så finns det rätt intressanta siffror som man i vardagslivet inte direkt reflekterar över.
Jag gissar på att jag i dagsläget läser samma kurs (Bärkraftig resursanvändning) som Skrot läste på högskolan.
Har aldrig direkt reflekterat över vad som bidrar med vad gällande miljöfrågor, men det är klart att det kan vara bra att veta.

Jepp det stämmer, vi läser samma kurs..
Ska bli kul att se om man får göra tentan på torsdag när man glömt att anmäla sig :gnissla.

Jo, det stämmer i teorin och om matematikern fått bestämma hade grisen och nötkreaturet bara bestått av filé...

Men, sådant som vi primater av människotyp inte äter på svin och nötkreatur är sådant som blir till just hundfoder...

Det är endera att göra rötslam av resterna från slakteriet eller att mata jyckarna med det... Det är inte så att man slår ihjäl några kossor extra för att föda hundar.. Något som kanske "missats" i beräkningen..

Skadan är så att säga redan skedd för att producera filébitarna, tarm och krås behöver för den delen inte förgås, extra prima vovve-gott.

Jo det är ju mycket möjligt. I min och Pinkys inlämningsuppgift fanns det vissa restprodukter vi var tvungna att ha i åtanke, detta för att inte räkna mängden mark dubbelt i vissa fall.
Mycket av djurens foder kommer säkert från restprodukter, men att man kanske i den här rapporten inte räknat med det (kanske för att man vill veta markbehovet sett till mängden energi). Utan att läsa rapporten mer ingående så är det svårt att veta såna detaljer ;).

Jag tycker hela den här tråden är ett jävla påhopp och att nån moderator borde stänga den här tråden nu!!!

:mad:

KrengKt? :D

Själv tycker jag detta var den bästa tråden på länge. Nu kan jag köpa en Range Rover med gott samvete och samtidigt göra miljön en välgärning när jag kör över okopplade hund(ägare?) med den. :rolleyes: :grillguard :banana

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026