Hund på hojen.

fainamo

Medlem
Gick med
28 Oct 2020
Hoj
2021 T7 Rally
Hej

Har en ganska liten hund runt 6kg. Är det lagligt i Sverige att ha hund med sig? Finns en massa olika lösningar. Det är bara testa om han pallar sitta där bak...3mil till landet.

Min borderkollier gillade att sitta i knät när jag puttrade runt på gärdena med ttr600 men det gick ju inte ens så fort som ludde sprang utifall att han skulle få ett ryck och sticka iväg.

Min amerikanbully gillade inte hoj men därimot åka på 4 hjulingen ( bredare sadel) och älskade att åka båt dessutom gillade Allan att ha solglasögon på sig av någon anledning..

Det finns selar som går att fästa men allra bäst är nog i knät och upp på tanken. Även vovvar behöver bekvämlighet i sittposition när dom e still i en positon en längre stund.

Last edited:
Sidovagn?
En lutande sidovagn så att det fortfarande blir kul att köra hoj såklart.

Svågern hade sidovagn för de tillfällen då hans schäfer skulle följa med. :tummenupp
En och annan blev lite förvånade när han öppnade sidvagnen och en hund hoppade ur. :D

En tjej i SMC Dalarna hade tankväska på HDn till sin pyttehund. Det trivdes både den och hon med. Fast de hade sällan särskilt bråttom...

Svågern hade sidovagn för de tillfällen då hans schäfer skulle följa med. :tummenupp
En och annan blev lite förvånade när han öppnade sidvagnen och en hund hoppade ur. :D

En tjej i SMC Dalarna hade tankväska på HDn till sin pyttehund. Det trivdes både den och hon med. Fast de hade sällan särskilt bråttom...

Nice! Ingen bild på det?
Jag har tänkt samma för min greyhound. Sidovagn alltså. Han väger 30 kg så är lite för stor för tankväska... :D

Nice! Ingen bild på det?
Jag har tänkt samma för min greyhound. Sidovagn alltså. Han väger 30 kg så är lite för stor för tankväska... :D

Bättre förutsättningar för min lilla italienska greyhound då, 3,6 kg. Ska bara hitta en bra tankväska o sen börja öva.tänker man kan ha väskan hemma och öva vila i.

Har sett bilder på nätet av tankväskor för hund. Tycker man ska ha hunden framför sig, så man ser om jycken blir orolig eller att något händer honom. Viktigt också med goggles för jycken, annars får han problem med ögonen.

Inte varit inloggad sen 2014 så kanske inte så troligt.

Kändes inte så länge sen man läste hans trådar men vissa människor kommer man ihåg lättare än andra.

Nils-Tore har stadgat sig nu för tiden. (Där ser man vad damer kan ställa till med) Han är inte heller speciellt aktiv på V-max forumet nu heller. Byggde en låda på tankdummyn på sin V-max åt hunden Gismo. Vet att han på Åland fick en diskussion med polisen om detta vid ett besök med klubben.

Jag har krängt en del kuryakyn grand pet palace till småhundar....en sissyväska gjord för hundar.

Jag träffade på en tjej som hade hunden i en tankväska, hon hade modifierat den med en plastkupol från en lampa så att hunden hade 360graders fri sikt.

Hennes hund älskade att åka hoj, och hoppade vid varje tillfälle upp och krafsade på väskan när dom gick förbi hojen.

Hon fick börja byta om till MC kläder i garaget, för att hunden lärde sig vad dom kläderna innebar och gick inte att lugna ner och lämna hemma om det skulle åkas MC

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup