Hund på hojen.

fainamo

Medlem
Gick med
28 Oct 2020
Ort
Stockholm
Hoj
2021 T7 Rally
Hej

Har en ganska liten hund runt 6kg. Är det lagligt i Sverige att ha hund med sig? Finns en massa olika lösningar. Det är bara testa om han pallar sitta där bak...3mil till landet.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Min borderkollier gillade att sitta i knät när jag puttrade runt på gärdena med ttr600 men det gick ju inte ens så fort som ludde sprang utifall att han skulle få ett ryck och sticka iväg.

Min amerikanbully gillade inte hoj men därimot åka på 4 hjulingen ( bredare sadel) och älskade att åka båt dessutom gillade Allan att ha solglasögon på sig av någon anledning..

Det finns selar som går att fästa men allra bäst är nog i knät och upp på tanken. Även vovvar behöver bekvämlighet i sittposition när dom e still i en positon en längre stund.
 
Last edited:

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Sidovagn?
En lutande sidovagn så att det fortfarande blir kul att köra hoj såklart.

Svågern hade sidovagn för de tillfällen då hans schäfer skulle följa med. :tummenupp
En och annan blev lite förvånade när han öppnade sidvagnen och en hund hoppade ur. :D

En tjej i SMC Dalarna hade tankväska på HDn till sin pyttehund. Det trivdes både den och hon med. Fast de hade sällan särskilt bråttom...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Svågern hade sidovagn för de tillfällen då hans schäfer skulle följa med. :tummenupp
En och annan blev lite förvånade när han öppnade sidvagnen och en hund hoppade ur. :D

En tjej i SMC Dalarna hade tankväska på HDn till sin pyttehund. Det trivdes både den och hon med. Fast de hade sällan särskilt bråttom...

Nice! Ingen bild på det?
Jag har tänkt samma för min greyhound. Sidovagn alltså. Han väger 30 kg så är lite för stor för tankväska... :D
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Nice! Ingen bild på det?
Jag har tänkt samma för min greyhound. Sidovagn alltså. Han väger 30 kg så är lite för stor för tankväska... :D

Bättre förutsättningar för min lilla italienska greyhound då, 3,6 kg. Ska bara hitta en bra tankväska o sen börja öva.tänker man kan ha väskan hemma och öva vila i.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Har sett bilder på nätet av tankväskor för hund. Tycker man ska ha hunden framför sig, så man ser om jycken blir orolig eller att något händer honom. Viktigt också med goggles för jycken, annars får han problem med ögonen.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Inte varit inloggad sen 2014 så kanske inte så troligt.

Kändes inte så länge sen man läste hans trådar men vissa människor kommer man ihåg lättare än andra.

Nils-Tore har stadgat sig nu för tiden. (Där ser man vad damer kan ställa till med) Han är inte heller speciellt aktiv på V-max forumet nu heller. Byggde en låda på tankdummyn på sin V-max åt hunden Gismo. Vet att han på Åland fick en diskussion med polisen om detta vid ett besök med klubben.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag har krängt en del kuryakyn grand pet palace till småhundar....en sissyväska gjord för hundar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag träffade på en tjej som hade hunden i en tankväska, hon hade modifierat den med en plastkupol från en lampa så att hunden hade 360graders fri sikt.

Hennes hund älskade att åka hoj, och hoppade vid varje tillfälle upp och krafsade på väskan när dom gick förbi hojen.

Hon fick börja byta om till MC kläder i garaget, för att hunden lärde sig vad dom kläderna innebar och gick inte att lugna ner och lämna hemma om det skulle åkas MC
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top