Hugger i drivlinan

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
På en helt ny hoj som din som har dessa ryck som kommer i tid och otid utan något fast mönster så är det nog bäst att lämna in hojen innan felet eventuellt förvärras och skadar något som kostar duktigt med pengar att ersätta.En Internetdiagnos är rätt så svårt att ställa på dessa fel utan förblir rena gissningar.

Kan tillägga att jag efter vinterförvaringen på Blackbirden som bla fick ny kedja och drev frågade om det fanns någon form av inkörningsrutin på dessa grejer de första milen.Nä, sa mekanikern.Inte med dagens mc kedjor.Det var annorlunda för ca förtio år sedan men knappast idag.Det enda som är sig likt är att de fortfarande behöver lite smörjning då och då mellan varven.
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Kolla att det finns spel i kedjan även där spelet är som minst. Spelet kan variera en aning genom att bakdrevet inte är exakt centrerat på navet.

Kolla även att både fram och bakdrev löper mitt i kedjan. Det kan t.ex. sitta en bussing bak som har fel mått eller att man har råkat skifta ett par detaljer.

Om du tar bort kedjan och vrider på främre drevet hur känns det då? Om felet inte ligger i sluttransmissionen kan det även tänkas vara något knas i kopplingen t.ex. att något är skevt där.

Kolla även hur bakhjulet löper när kedjan är loss.
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Har kollat lite nu o glappet känns bara om jag håller 12 och 6. Det får mig att dra slutsatsen att den är svingen.

Kedjan har aldrig varit för spänd och inte sätt några fastnade länkar. Ska kolla linjen, men känns ju skumt att det skulle vara fel då den endast är monterad i fabriken.
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Posta gärna vad det är,var för fel,intressant att få veta,om det sitter lösa ryckutjämmnare så har den bakfulla britten säkert glömt en...
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Har ingen erfarenhet av att köra in en ny traja, men har kört in en ny Yamaha och en ny kawasaki - Yamaha (1:a) var väldigt hård i gången och kändes allmänt "ryckig" men det blev en ny cykel efter 600 mil.

Kawasakin var ännu värre - Tomgångsvarv som låg allt mellan 500 till 2500 varv per minut. Man visste aldrig vilket tomgångsvarv cykeln hade när man drog in kopplingen. Efter 300 mil blev cykeln helt plötslig normal och krånglade aldrig någon gång efter detta.

Min tanke med detta är bara att det finns en möjlighet att dina problem "sliter in sig". Men som sagt delar bara med mig av mina erfarenheter och det kanske inte stämmer på din cykel.
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Har kollat lite mer nu. Glappet känns bara om man ruckar med händerna i klockan 12 och 6. Håller man 3 och 9 känns inget glapp. Detta får mig att tro det är svingen.

Sen om man lyfter i svingen uppåt är det ett rätt stort glapp i länkaget när den står på centralstödet. Ska man ha det?
 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Har kollat lite mer nu. Glappet känns bara om man ruckar med händerna i klockan 12 och 6. Håller man 3 och 9 känns inget glapp. Detta får mig att tro det är svingen.

Sen om man lyfter i svingen uppåt är det ett rätt stort glapp i länkaget när den står på centralstödet. Ska man ha det?


Glappet vid 3/6 känns bara om hjulet är lagom upp-pressat, precis innan svingen börjar röra sig.
Är det glapp där då har man kört länge med skuret lager.
Oftast blir lagerbanorna lite ovala i höjdled efter ett antal år pga körstilen på en MC .
Men det är säkert inte det som är ditt problem.
Som sagts tidigare! Internet diagnoser är inte lätta!!
Du kan komma förbi mig någon kväll innan midsommar, jag finns i Älvsjö, så kanske jag kan hjälpa dig?
Eller så frågar du någon annan här på forumet om personlig hjälp.
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Okay... nu har jag varit med Hojen hos Triumph länna. De hade kollat på alla sina nya hojar och de har tydligen också glapp i bakhjulslagren likt min. Så de menar då att allt är som det ska. De gjorde även en lång provkörning och tycker inte de kan känna det jag säger.

Har kört den rätt hårt och länge idag och tycker rycken blev mindre och mindre. Ett par fullgas accelerationer upp i 180 och sen varvat högt med pådrag för powerwheelies.
 

RD 350 ROCKS

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2010
Ort
Lund
Hoj
350 ypvs
Du skrev aldrig vilket kedjespel du körde med.
Mätt i mm på det mest slitna stället.
Jag har för mig att Triumph hade så mycket som 40 mm på många modeller kring 2000-talet och det är en hel del, vet dock ej om det fortfarande är så.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top