Hugger i drivlinan

På en helt ny hoj som din som har dessa ryck som kommer i tid och otid utan något fast mönster så är det nog bäst att lämna in hojen innan felet eventuellt förvärras och skadar något som kostar duktigt med pengar att ersätta.En Internetdiagnos är rätt så svårt att ställa på dessa fel utan förblir rena gissningar.

Kan tillägga att jag efter vinterförvaringen på Blackbirden som bla fick ny kedja och drev frågade om det fanns någon form av inkörningsrutin på dessa grejer de första milen.Nä, sa mekanikern.Inte med dagens mc kedjor.Det var annorlunda för ca förtio år sedan men knappast idag.Det enda som är sig likt är att de fortfarande behöver lite smörjning då och då mellan varven.
 
Last edited:
Kolla att det finns spel i kedjan även där spelet är som minst. Spelet kan variera en aning genom att bakdrevet inte är exakt centrerat på navet.

Kolla även att både fram och bakdrev löper mitt i kedjan. Det kan t.ex. sitta en bussing bak som har fel mått eller att man har råkat skifta ett par detaljer.

Om du tar bort kedjan och vrider på främre drevet hur känns det då? Om felet inte ligger i sluttransmissionen kan det även tänkas vara något knas i kopplingen t.ex. att något är skevt där.

Kolla även hur bakhjulet löper när kedjan är loss.
 
Har kollat lite nu o glappet känns bara om jag håller 12 och 6. Det får mig att dra slutsatsen att den är svingen.

Kedjan har aldrig varit för spänd och inte sätt några fastnade länkar. Ska kolla linjen, men känns ju skumt att det skulle vara fel då den endast är monterad i fabriken.
 
Posta gärna vad det är,var för fel,intressant att få veta,om det sitter lösa ryckutjämmnare så har den bakfulla britten säkert glömt en...
 
Har ingen erfarenhet av att köra in en ny traja, men har kört in en ny Yamaha och en ny kawasaki - Yamaha (1:a) var väldigt hård i gången och kändes allmänt "ryckig" men det blev en ny cykel efter 600 mil.

Kawasakin var ännu värre - Tomgångsvarv som låg allt mellan 500 till 2500 varv per minut. Man visste aldrig vilket tomgångsvarv cykeln hade när man drog in kopplingen. Efter 300 mil blev cykeln helt plötslig normal och krånglade aldrig någon gång efter detta.

Min tanke med detta är bara att det finns en möjlighet att dina problem "sliter in sig". Men som sagt delar bara med mig av mina erfarenheter och det kanske inte stämmer på din cykel.
 
Har kollat lite mer nu. Glappet känns bara om man ruckar med händerna i klockan 12 och 6. Håller man 3 och 9 känns inget glapp. Detta får mig att tro det är svingen.

Sen om man lyfter i svingen uppåt är det ett rätt stort glapp i länkaget när den står på centralstödet. Ska man ha det?
 
Har kollat lite mer nu. Glappet känns bara om man ruckar med händerna i klockan 12 och 6. Håller man 3 och 9 känns inget glapp. Detta får mig att tro det är svingen.

Sen om man lyfter i svingen uppåt är det ett rätt stort glapp i länkaget när den står på centralstödet. Ska man ha det?


Glappet vid 3/6 känns bara om hjulet är lagom upp-pressat, precis innan svingen börjar röra sig.
Är det glapp där då har man kört länge med skuret lager.
Oftast blir lagerbanorna lite ovala i höjdled efter ett antal år pga körstilen på en MC .
Men det är säkert inte det som är ditt problem.
Som sagts tidigare! Internet diagnoser är inte lätta!!
Du kan komma förbi mig någon kväll innan midsommar, jag finns i Älvsjö, så kanske jag kan hjälpa dig?
Eller så frågar du någon annan här på forumet om personlig hjälp.
 
Okay... nu har jag varit med Hojen hos Triumph länna. De hade kollat på alla sina nya hojar och de har tydligen också glapp i bakhjulslagren likt min. Så de menar då att allt är som det ska. De gjorde även en lång provkörning och tycker inte de kan känna det jag säger.

Har kört den rätt hårt och länge idag och tycker rycken blev mindre och mindre. Ett par fullgas accelerationer upp i 180 och sen varvat högt med pådrag för powerwheelies.
 
Du skrev aldrig vilket kedjespel du körde med.
Mätt i mm på det mest slitna stället.
Jag har för mig att Triumph hade så mycket som 40 mm på många modeller kring 2000-talet och det är en hel del, vet dock ej om det fortfarande är så.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top