Huggande frambroms, Gsxr 02

Goforit

Medlem
Gick med
20 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -02
Hej, jag har en frambroms som hugger när jag bromsar så det liksom studsar när man bromsar. Hojen va sån när jag köpte den, har efter det bytt belägg, men det fortsatte. Jag ser inte att skivan skulle vara sne heller. Jag har inte bytt bromsvätska sen jag köpte den, kan det möjligtvis vara det som är felet? Den skulle ju teoretiskt kunna vara flera år gammal eller bara luftrixkor i... Va tror proffsen??:va

"Ser inte"? Det måste mätas upp. Det finns toleranser i manualen för när man bör byta skivan om jag inte minns helt fel. Antagligen är skivan kass om beläggen är bytta.

Bromsar du hårt när det studsar? Kan det inte vara gaffeln som bottnar?

Generellt sett är det grymt svårt att mäta upp flytande skivor skivor, det enklaste och säkraste sättet är att ta loss ena oket, sätta fast det säkert, med något hårt mellan beläggen, och åka ut och provbromsa. Försvinner vibrationerna så är skivan krokig. Är dom kvar så provar man med andra oket, fast skruva fast det första först ;)

Är vibrationerna fortfarande kvar så är det troligen styrlagret, hjullagren eller däcket som är slut.

Kolla så att gaffelbenen sitter i exakt samma höjd, de gjorde de INTE på min hoj en gång.
Då vibrerade gaffeln när jag bromsade, satt nån mm fel bara.

Hur långt har hojen gått? Jag bytte ta mig tusan allt från skivor, styrlager, bromsbelägg på min utan att felet försvann. Var bara oken kvar och det visa sig att de skärvade. Efter lite smörj så funka det fint.

kolla så oken inte skärvar . Det kostar ju inget att kolla.

Vanligt på gsxr 1000 med 6kolvs oken att dom kärvar. Rengör, smörj och motionera dom värt att prova iaf!

Bromsar du hårt när det studsar? Kan det inte vara gaffeln som bottnar?

Visst jag bromsar väl rätt hårt men inte så hårt jämt, vibrationerna/huggen kommer oavsett hur jag bromsar nästan. Bytte Olja i gaffeln med packboxar i slutet av förra säsongen, så jag tror jag kan utesluta att gaffeln bottnar

Generellt sett är det grymt svårt att mäta upp flytande skivor skivor, det enklaste och säkraste sättet är att ta loss ena oket, sätta fast det säkert, med något hårt mellan beläggen, och åka ut och provbromsa. Försvinner vibrationerna så är skivan krokig. Är dom kvar så provar man med andra oket, fast skruva fast det första först ;)

Är vibrationerna fortfarande kvar så är det troligen styrlagret, hjullagren eller däcket som är slut.

Jag tror jag tar o börjar med att byta olja, det måste nog ändå göras, passar nog även på att försöka smörja upp oken när jag ändå är igång. Ska ta o testa att plocka bort ena oket, för att utesluta helt att det är skivorna som är skeva. Jag testar att skruva Dit ett ok iaf, är för feg för att köra utan. :D Däcken är nästan nya, så det kan jag nog utesluta.

Kolla så att gaffelbenen sitter i exakt samma höjd, de gjorde de INTE på min hoj en gång.
Då vibrerade gaffeln när jag bromsade, satt nån mm fel bara.

Hej, jag mätte detta i samband med att jag bytte packboxarna för att få dem så nära exakt sommmöjligt. Men en kontroll ska jag definitivt göra.

Jag tror jag tar o börjar med att byta olja, det måste nog ändå göras, passar nog även på att försöka smörja upp oken när jag ändå är igång. Ska ta o testa att plocka bort ena oket, för att utesluta helt att det är skivorna som är skeva. Jag testar att skruva Dit ett ok iaf, är för feg för att köra utan. :D Däcken är nästan nya, så det kan jag nog utesluta.
Om du med olja menar gaffeloljan så är sannolikheten att den påverkar låg. Menar du bromsvätskan så påverkar den INTE eventuellt huggande/vibrationer.

Om du med olja menar gaffeloljan så är sannolikheten att den påverkar låg. Menar du bromsvätskan så påverkar den INTE eventuellt huggande/vibrationer.

Jag syftade på bromsvätskan, men då kanske inte det påverkar nåt på just det men oavsett ska den bytas :yoparty
Kanske helt enkelt bara borde kolla oken o ta isär allt o rengöra ordentligt, kanske det blir bra sen, va smörjer du upp oken med förresten?

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”