Hudvård och kosmetika för män

Hudvårdsprodukter och kosmetika för män - något för dig?

• Antal röstningar
    0
Naglar måhända är döda celler, men hår är i alldra högsta grad levande.

Hårstrået består av 3 lager, yttre fjällskicktet, innre fjällskicktet och "roten"(kärnan i hårstrået). (Ska ta reda på det orginal namnet om ni vill men hittar inte boken just nu.)
Roten hämtar näring från resterande kroppen vilket gör att ett hår kan se antingen "friskt/välmående" ut eller "slitet och skirt" Äter man fel så syns det oftast direkt på håret, och äter man riktigt och alla de vitaminer osv som kroppen behöver så är håret i betydligt bättre skick..

Hårstrån består av döda celler..samma döda celler som naglar. Hur dom växer vid roten kan nog påverkas av vitaminer etc men det påverkar inte HÅRSVALLET som redan har vuxit ut. Dvs ett skadat hårsvall kan inte "bli friskt". Man kan förbättra hårstråts karaktär genom att använda produkter som drar ihop hårets fjäll så att det VERKAR mindre poröst och skadat men det finns inget som kan gå in o "reparera" ett skadat hår. Det var så jag menade.

Samma som när en kvinna väntar barn, Håret blir oftast tjockare och fylligare än det va innan hon väntade barnet, just för att man oftast äter mer och lite mer varierat. Kroppen får det den behöver + lite hormoner. Sedan när ungen är född tappar kvinnan i regel mycket av håret, men kvaliteén på håret som blir kvar är oftas i betydligt bättre skick än det va 9 månader tidigare.

.

Vänta lite nu..
Att håret blir tjockare och kraftigare beror på att kvinnan får ett otroligt påslag av hormoner under graviditeten..därför ramlar håret ofta ut då hormonerna normaliserar sig efter graviditetens slut!

rent gennerellt tror jag att man ska passa sig för att tro att Ica/coop mm är likvärdiga de som faktiskt är speciellicerade på just ämnet hudvård så som Qlinice, lancomé, Dermalogica mfl.

Shampoo är inte samma i Lóreal Professional´s flaskor som i Deras billigare "fruktis Garnier"

I de produkter du köper "billigt" på coop/ica mm, är merparten i flaskan bestående av just vatten, sen är det säkert bra rengörande ämnen i dem, men de innehåller även negativa siliconer för att göra håret glansigt och smidigt mm. Dessa lägger sig utanpå hårstrået och har altså ingen djupgående verkan och gör i själva verket hårstrået skirare än det va innan genom att "kväva" det.

Att köpa niveas fuktighetskräm fungerar för vissa, inte för andra. inte bara beroende på vad för hudtyp man har, utan även beroende på vad kroppen utsätts för, kostvanor, vätska mm.
Att testa sig fram är alls ingen dum ide men man kanske ska börja med märken som ligger i en "mellan" prisklass och inte börja med de billigaste.

Sen ska man kanske tänka lite på vad "grund idén" med produkten är. För oss damer finns det tillexempel serier i just Lancomé där sminket sitter svinbra, men man behöver ha starkare produkter för att få bort dem sen på kvällen, Därav är inte deras ansiktstvätt av samma Ph som huden, vilket gör att det lätt torkar ut huden mer än nödvändigt.
Så köper ni nånting så kolla upp hela serien.

Det bästa är egentligen att köpa i hälsokost affärerna, apoteket duger, men deras produkter är inte alltid helt "naturligt" framställda. Det är hälsokostens vilket gör att deras produkter kan tas upp av huden till 100% och inget hamnar som ett "smutsigt" eller "tätande" lager på ytan som ofta andra billiga märken gör ex. nivea, LC300 mfl...
Men kliniska tester visar ju att det inte är som du skriver. Ofta har de billigare produkterna minst lika bra eller bättre effekt än de dyra.
Naturlighetssnacket är också nys. Bara för att det är naturligt betyder det inte att det tas upp bättre i huden än något som är framtaget i en kemisk process.
att alla rpodukter inte passar alla människor är en sak men att som Nyteknik verkar tro att dyrast är automatiskt bäöst är mer ett utslag av bra marknadsföring och att vi har svårt att bedöma kvalitén på en produkt och då gärna använder oss av parametrar som pris och hur väl marknadsförd produkten är.

Tjejen hon smörjer sig ju med 5 olika krämer typ medans tex min syster inte är uttorkad på hud trots att hon inte använder några krämer. Tror ni inte att kroppen fixar sånt själv?

Jag kan smörja ansiktet om jag är väldigt torr om man varit på sjön eller liknade men annars tror jag det bara är negativt.

Snälla låt någon ha samma teorier som mig så jag kan vinna över tjejen:)

Tjejen hon smörjer sig ju med 5 olika krämer typ medans tex min syster inte är uttorkad på hud trots att hon inte använder några krämer. Tror ni inte att kroppen fixar sånt själv?

Jag kan smörja ansiktet om jag är väldigt torr om man varit på sjön eller liknade men annars tror jag det bara är negativt.

Orsaken till problemet med torr hud är att folk tvättar sig.

Håller med!
Drick mer vatten så torkar inte huden ut.
Allt utan "hjälp" av nanolipposomer med negativa koltetrajoner.

Vet alltför väl vad vätskebrist gör med kroppen, likväl som jag vet att en bra vätskebalans kan göra underverk för både kroppen in och utvändigt.

Har slutat att smörja in mina läppar om de blir torra. Dricker bara en halvlite vatten och inom 10-15 minuter är läpparna mjuka igen.

[aliG]Det bästa är väl om cheyerna får ansiktskrämen dagligen färskpressad direkct ut tuben..[/aliG] :cdevil

Jag är övertygad om att det är som du säger. Jag använder lypsyl tex men om jag inte gjorde det så skulle jag iaf inte ha torra läppar, när de har återhämtat sig vill säga. Tjejen är likadan som din, smörjer sig både här och där och säger att det är så jävla bra. Om hon gav fan i det så skulle kroppens egna fett ta hand om det på ett säkerligen mycket bättre sätt.
Som sagt så använder jag hudcreme ibland när jag har rakat mig då man tar bort mycket av hudens fettlager och det känns obehagligt ett tag.

Jag är övertygad om att det är som du säger. Jag använder lypsyl tex men om jag inte gjorde det så skulle jag iaf inte ha torra läppar, när de har återhämtat sig vill säga. Tjejen är likadan som din, smörjer sig både här och där och säger att det är så jävla bra. Om hon gav fan i det så skulle kroppens egna fett ta hand om det på ett säkerligen mycket bättre sätt.
Som sagt så använder jag hudcreme ibland när jag har rakat mig då man tar bort mycket av hudens fettlager och det känns obehagligt ett tag.

Läste högt för henne men hon säger att du och jag inte fattar vad vi snackar om:D

Vi står på samma sida!

Läste högt för henne men hon säger att du och jag inte fattar vad vi snackar om:D

Vi står på samma sida!

Ähhh, de förstår ju aldrig vad man säger till dem :huvet Huvudsaken är att du och jag vet att vi har rätt och att de tror att de har rätt, då är alla nöjda och glada :gnissla

Vad är det för fel på tvål, schampo, deo, rakvatten och tandkräm?

Hur galen jag än gör mig så kommer jag inte på mer??

........

Förresten, jag kom på ett par till, grovrengöring och solkräm... men solkrämen används naturligtvis inte förrän man har bränt sig ordentligt.

Jag har lite olika, en after-shave som är lättflytande om man ska ha skjorta med slips, så att inte kragen blir smetig. En annan som har solskydd. En tredje är tjockare och bra om man bränt sig i solen etc. Ytterligare en tar bort rodnader om man rakat sig snabbt och slarvigt och fungerar bra. Betyder inte att jag använder allt varje dag, en om dagen brukar det bli.

Har säkert 20 olika deodoranter och edt också, egentligen behöver jag bara en deo och en edt men omväxling förnöjer.

Ang pris så är jag övertygad om att de dyrare innehåller mer av the good stuff, även om skillnaden inte är så stor att det motiverar prisskillnaden. Men så är det ju för många varor, kan man mäta fram att en versaceslips är snyggare och hållbarare än en kappahl?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT