Hudvård och kosmetika för män

Hudvårdsprodukter och kosmetika för män - något för dig?

• Antal röstningar
    0
Lurad. :D
Tester har visat att vanliga hudvårdsprodukter som du kan köpa på ICa, Nivea tex, ofta är minst lika bra och ibland bättre än dylikt. Hudcréme är inte fel i ansiktet eller händerna men där blir det Nivea eller vad som finns hemma.

2-taktsolja? :D

Har du, kommer du eller skulle du kunna tänka dig att köpa och använda hudvårdsprodukter och (lätt) kosmetika för män?

Mansidealet har inte :fakta ändrats, det är bara kosmetikatillverkarna som VILL få oss att TRO att så är fallet.
De har redan 100% av alla tjeor i sitt grepp, så hur utöka marknaden?
Jo - tala om för män vad de minsann "behöver" och den potentiella marknaden är +100%

Smart.

Man anar även här att Nyteknik (eller sambo) inom ramen för sin uppfinningsrikedom snart kommer sälja manskosmetika (eller iaf försöka) via SH! ;)
Näru - då får du försöka i den androgyna pojkvärlden på Stureplan. De koketta hanlottorna tävlar i vem som är mest kokett och ser alla ut som pseudomän, men beter sig som kvinns med nagelbandscréme, flott i håret och vaxning av bröstet (hår i alla former ska ju bort enligt den androgyna trenden från USA)
Annonsera i nåt chict herrmodemagasin, det tar sig nog bättre.
:)

Man anar även här att Nyteknik (eller sambo) inom ramen för sin uppfinningsrikedom snart kommer sälja manskosmetika (eller iaf försöka) via SH! ;)
Näru - då får du försöka i den androgyna pojkvärlden på Stureplan. De koketta hanlottorna tävlar i vem som är mest kokett och ser alla ut som pseudomän, men beter sig som kvinns med nagelbandscréme, flott i håret och vaxning av bröstet (hår i alla former ska ju bort enligt den androgyna trenden från USA)
Annonsera i nåt chict herrmodemagasin, det tar sig nog bättre.
:)

Jag VET att inte alla män på den här sidan är tjocka, smutsiga män med långa hår uthängandes ur näsan ;)
Men visst är kanske ett modemagasin bättre.

...
Har du, kommer du eller skulle du kunna tänka dig att köpa och använda hudvårdsprodukter och (lätt) kosmetika för män?

Självklart!
Alla moderna män månar väl om sitt utseende!

jackson_michael_1161545398.jpg

as_roupas_do_michael_jackson.jpg

0616_jackson.jpg

Mansidealet har inte :fakta ändrats, det är bara kosmetikatillverkarna som VILL få oss att TRO att så är fallet.
Det är knappast kosmetikatillverkarna som bestämmer det rådande mansidealet. Och att det inte skulle ändras förstår jag inte riktigt.

Bifogat

• moderymhyms5699847651078800.jpg
    moderymhyms5699847651078800.jpg
    16.7 KB · Visningar: 31
  • clark-gable.jpg
    clark-gable.jpg
    22.6 KB · Visningar: 23
  • NOJE-31s32-metallica-53_368.jpg
    NOJE-31s32-metallica-53_368.jpg
    16.3 KB · Visningar: 29
  • sverige gustav III.jpg
    sverige gustav III.jpg
    4.2 KB · Visningar: 263
  • bowie5_1168238350.jpg
    bowie5_1168238350.jpg
    48.4 KB · Visningar: 31
  • Beatles.jpg
    Beatles.jpg
    86.4 KB · Visningar: 28
Jag VET att inte alla män på den här sidan är tjocka, smutsiga män med långa hår uthängandes ur näsan ;)
Men visst är kanske ett modemagasin bättre.

Hehe...så icke jag heller min vän, men jag ville såklart reta Nyteknik lite.
Var är mitt manikyrset nudå!? Nedrans... nageln gick ju av!

Det är knappast kosmetikatillverkarna som bestämmer det rådande mansidealet. Och att det inte skulle ändras förstår jag inte riktigt.

Tror du hajade min lilla retsticke-poäng ;)
Såklart bestäms ideal över tiden på något flyktigt sätt inom hela "branschen" där kosmetikaindustrin givetvis är en kugge i maskineriet, tillsammans med modeskapare och andra trendsättare.
Trenderna tillåts vara precis så långa att man hinner mjölka ut maximalt och när försäljningen dalar så bestämmer man helt enkelt att "nu gäller detta" helt plötsligt.
Och vi konsumenter gapar och tar emot!
En i sanning fantastisk värld!

Tänk om jag kunde gå ut och tala om för alla att de behöver just MINA tjänster? ;) Eller om du får alla att förstå att just DIN rundpall kring lyktstoplpen är det enda som leder till total lycka...

Tyvärr är det bara denna fåfängebransch som klarar av det konststycket, att över tiden bestämma ÅT kunderna vad som är bäst.
Alla andra branscher försöker ju genom mördande reklam, men men...

Lurad. :D
Tester har visat att vanliga hudvårdsprodukter som du kan köpa på ICa, Nivea tex, ofta är minst lika bra och ibland bättre än dylikt. Hudcréme är inte fel i ansiktet eller händerna men där blir det Nivea eller vad som finns hemma.

Helt riktigt.

T.ex ersätter (och överträffar) försvarets hudsalva de allra flesta feta produkter som finns på marknaden.
Men... den är ju inte så fancy och flashig...
(hmmm detta påminner väldigt mycket om hur vissa väljer motorolja...haha. Där priset + en flashig förpackning är ett incitament för köp...)

Last edited:
Last edited:
Visa mig ett sådant test.

:fakta

Det här var ju en sensation!
Nyteknik som var en genuin skeptiker till att dyra motoroljor var bättre än reaprodukterna nere på mekonomen verkar tro att dyrt är bättre i hudvårdsbranchen.
Sporthojs okrönte champ i okonsekventa åsikter?

Förresten, jag kom på ett par till, grovrengöring och solkräm... men solkrämen används naturligtvis inte förrän man har bränt sig ordentligt.

Solkräm är för fjollor ;)

Däremot är det väl inger fel på att killen har lite grejer i skåpen? Man mpste ju inte stå hela morgonen med krämer för det, men likväl som ni ändå tvättar ansiktet i duschen med tvålen som ni tvättar ballen med så kan ni ju använda en tvål som är milare just för att ansiktet är skörare än resterande kroppen.

Dessutom blir man mjuk och len om man smörjer kinderna med fuktighetskräm :)

:blä för torrbollar :)

Solkräm är för fjollor ;)

Däremot är det väl inger fel på att killen har lite grejer i skåpen? Man mpste ju inte stå hela morgonen med krämer för det, men likväl som ni ändå tvättar ansiktet i duschen med tvålen som ni tvättar ballen med så kan ni ju använda en tvål som är milare just för att ansiktet är skörare än resterande kroppen.

Dessutom blir man mjuk och len om man smörjer kinderna med fuktighetskräm :)

:blä för torrbollar :)

Sen finns de vissa killar som inte behöver massa krämer o milda tvålar för de har så babylen hud ändå :rolleyes:

3015387 Lurad. :D
rent gennerellt tror jag att man ska passa sig för att tro att Ica/coop mm är likvärdiga de som faktiskt är speciellicerade på just ämnet hudvård så som Qlinice, lancomé, Dermalogica mfl.

Shampoo är inte samma i Lóreal Professional´s flaskor som i Deras billigare "fruktis Garnier"

I de produkter du köper "billigt" på coop/ica mm, är merparten i flaskan bestående av just vatten, sen är det säkert bra rengörande ämnen i dem, men de innehåller även negativa siliconer för att göra håret glansigt och smidigt mm. Dessa lägger sig utanpå hårstrået och har altså ingen djupgående verkan och gör i själva verket hårstrået skirare än det va innan genom att "kväva" det.

Att köpa niveas fuktighetskräm fungerar för vissa, inte för andra. inte bara beroende på vad för hudtyp man har, utan även beroende på vad kroppen utsätts för, kostvanor, vätska mm.
Att testa sig fram är alls ingen dum ide men man kanske ska börja med märken som ligger i en "mellan" prisklass och inte börja med de billigaste.

Sen ska man kanske tänka lite på vad "grund idén" med produkten är. För oss damer finns det tillexempel serier i just Lancomé där sminket sitter svinbra, men man behöver ha starkare produkter för att få bort dem sen på kvällen, Därav är inte deras ansiktstvätt av samma Ph som huden, vilket gör att det lätt torkar ut huden mer än nödvändigt.
Så köper ni nånting så kolla upp hela serien.

Det bästa är egentligen att köpa i hälsokost affärerna, apoteket duger, men deras produkter är inte alltid helt "naturligt" framställda. Det är hälsokostens vilket gör att deras produkter kan tas upp av huden till 100% och inget hamnar som ett "smutsigt" eller "tätande" lager på ytan som ofta andra billiga märken gör ex. nivea, LC300 mfl...

rent gennerellt tror jag att man ska passa sig för att tro att Ica/coop mm är likvärdiga de som faktiskt är speciellicerade på just ämnet hudvård så som Qlinice, lancomé, Dermalogica mfl.

Shampoo är inte samma i Lóreal Professional´s flaskor som i Deras billigare "fruktis Garnier"

I de produkter du köper "billigt" på coop/ica mm, är merparten i flaskan bestående av just vatten, sen är det säkert bra rengörande ämnen i dem, men de innehåller även negativa siliconer för att göra håret glansigt och smidigt mm. Dessa lägger sig utanpå hårstrået och har altså ingen djupgående verkan och gör i själva verket hårstrået skirare än det va innan genom att "kväva" det.
...

Håller med dig i mycket av det du skriver utom att silikonet "kväver" hårstråt..hår är dött..det finns inget att kväva.
Sedan kan det kanske ändra slit-tåligheten och göra det porösare (lättare att gå av) etc.
Jag har för mig (kan ha fel här) att silikonet är dåligt för hårbottnen..men jag kan som sagt ha fel ;)

Håller med dig i mycket av det du skriver utom att silikonet "kväver" hårstråt..hår är dött..det finns inget att kväva.
Sedan kan det kanske ändra slit-tåligheten och göra det porösare (lättare att gå av) etc.
Jag har för mig (kan ha fel här) att silikonet är dåligt för hårbottnen..men jag kan som sagt ha fel ;)

Silikon är alltid fel.

Att köpa niveas fuktighetskräm fungerar för vissa, inte för andra. inte bara beroende på vad för hudtyp man har, utan även beroende på vad kroppen utsätts för, kostvanor, vätska mm.
Att testa sig fram är alls ingen dum ide men man kanske ska börja med märken som ligger i en "mellan" prisklass och inte börja med de billigaste.

Sen ska man kanske tänka lite på vad "grund idén" med produkten är. För oss damer finns det tillexempel serier i just Lancomé där sminket sitter svinbra, men man behöver ha starkare produkter för att få bort dem sen på kvällen, Därav är inte deras ansiktstvätt av samma Ph som huden, vilket gör att det lätt torkar ut huden mer än nödvändigt.
Så köper ni nånting så kolla upp hela serien.

Det bästa är egentligen att köpa i hälsokost affärerna, apoteket duger, men deras produkter är inte alltid helt "naturligt" framställda. Det är hälsokostens vilket gör att deras produkter kan tas upp av huden till 100% och inget hamnar som ett "smutsigt" eller "tätande" lager på ytan som ofta andra billiga märken gör ex. nivea, LC300 mfl...

Ja och jo.

De dyrare märkena har säkerligen lite högre koncentration av det aktiva joxet som utför det magiska som de påstår...
MEn jag vill påstå att det är känd kemi så att även skitmärkena har fungerande produker, men precis som du säger så har (vill man tro iaf) de dyrare märkena liiiiite mer forskning osv, vilket gör att man nog (inbillar sig?) att de oxå är mindre allergena/funkar bättre osv osv.
Vilket KAN (inte måste) vara sant.
(vi människor VILL ju tro på det vi köper och placeboieffekten ska aldrig underskattas) Detta gäller även när killar köper dyra oljor eller andra konstiga tillsatsprodukter som de knappt ens vet vad det är, än mindre vill de erkäönna ATT de köpt det, men tänk om....
Tänk om det funkar!!?
Då har man ju ett övertag på sina "medmänniskor".

Likaså med smink: Har man köpt en underlagskräm för 400 spänn, ja då ska fan ingen komma och säga att Kicks elle Etos varianter för 39:90 funkar lika bra! :mad:
:D

Psykologi är en rolig grej :tungan för det lustiga är... att nån som köpt en DYR produkt alltid "auto-magiskt" VET mycket mer/bättre än alla andra och därför KAN döma ut billigare produkter...
Man har s.a.s köpt sig vetorätt!

Fantastiskt!

Ja och jo.

De dyrare märkena har säkerligen lite högre koncentration av det aktiva joxet som utför det magiska som de påstår...
MEn jag vill påstå att det är känd kemi så att även skitmärkena har fungerande produker, men precis som du säger så har (vill man tro iaf) de dyrare märkena liiiiite mer forskning osv, vilket gör att man nog (inbillar sig?) att de oxå är mindre allergena/funkar bättre osv osv.
Vilket KAN (inte måste) vara sant.
(vi människor VILL ju tro på det vi köper och placeboieffekten ska aldrig underskattas) Detta gäller även när killar köper dyra oljor eller andra konstiga tillsatsprodukter som de knappt ens vet vad det är, än mindre vill de erkäönna ATT de köpt det, men tänk om....
Tänk om det funkar!!?
Då har man ju ett övertag på sina "medmänniskor".

Likaså med smink: Har man köpt en underlagskräm för 400 spänn, ja då ska fan ingen komma och säga att Kicks elle Etos varianter för 39:90 funkar lika bra! :mad:
:D

Psykologi är en rolig grej :tungan för det lustiga är... att nån som köpt en DYR produkt alltid "auto-magiskt" VET mycket mer/bättre än alla andra och därför KAN döma ut billigare produkter...
Man har s.a.s köpt sig vetorätt!

Fantastiskt!

Ja, vetorätt kommer ju givetvis med de dyrare märkena om man nu vill ta den enkla vägen och slippa testa sig fram.
Ang ditt exempel så visst finns det underlagskrämer som är bättre trots att de är billiga, just beroende på vad man vill ha för effekt av dem. en dyrare underlagskräm är oftast mer heltäckande än en billigare och därmed även "drygare" som dom kallar det, vilket lika gärna kan betyda "svår att kleta ut" :gnissla

Självklart vill man tro på allt man läser/hör/ser om saker, speciellt om det är positivt. men källkritik är väl nått de allra flesta är medvetna om vikten av idag?
Då vi läser hyfsat mycket om just hår/hud och just vården av detta så medkommer ju en del fakta som man som utomstående inte varje dag sitter och klurar över, men som man säkert kommer på själv om man tänker 5 steg längre än "den normals svensken".
Sen att vissa saker är ordvrängda när de kommer till konsumenten är ju inte helt omöjligt då det faktisk från grund och botten handlar om att nån producerat produkten för att tjäna pengar och inte för att va snäll, även om den lilla produkten kanske tillverkades i första upplaga för hemmabruk någon gång under 1800 talet. Utveckling :)

Som sagt ska man nog testa sig fram och precis som med allt annat "undersöka" helheten med produkten och se om den faktiskt kan göra "underverk" som ensam produkt eller om du måste ha hela serien :confused:

det är aldrig fel att använda en ansikts kräm efter att man har rakat sig så man slipper Hud irritation som tex jag får iaf

men sen låter jag min sambo köpa skiten som jag smetar in mej med :gnissla

3020945 Håller med dig i mycket av det du skriver utom att silikonet "kväver" hårstråt..hår är dött..det finns inget att kväva.
Naglar måhända är döda celler, men hår är i alldra högsta grad levande.

Hårstrået består av 3 lager, yttre fjällskicktet, innre fjällskicktet och "roten"(kärnan i hårstrået). (Ska ta reda på det orginal namnet om ni vill men hittar inte boken just nu.)
Roten hämtar näring från resterande kroppen vilket gör att ett hår kan se antingen "friskt/välmående" ut eller "slitet och skirt" Äter man fel så syns det oftast direkt på håret, och äter man riktigt och alla de vitaminer osv som kroppen behöver så är håret i betydligt bättre skick.

Samma som när en kvinna väntar barn, Håret blir oftast tjockare och fylligare än det va innan hon väntade barnet, just för att man oftast äter mer och lite mer varierat. Kroppen får det den behöver + lite hormoner. Sedan när ungen är född tappar kvinnan i regel mycket av håret, men kvaliteén på håret som blir kvar är oftas i betydligt bättre skick än det va 9 månader tidigare.

Iaf, De negativa siliconerna lägger sig bara på ytan av hårstråt vilket då blir fjällskicktet, vilket gör att man får ett glansigt och lättutrett hår som ser friskt ut, men inte är det. De negativa siliconerna lägger sig som sagt utanpå och har ingen som hälst djupverkande effekt.

Det är som att tvätta och vaxa hojen, du kan ju använda ett schampoo där det redan är "vax" i men som gör att lite smuts alltid stannar kvar, istället för att först tvätta riktigt rent och sen vaxa med vax som är gjort för just glans och skydd och inte för att komponera med schampoot.

Naglar måhända är döda celler, men hår är i alldra högsta grad levande..

Eh?? :va

Hår-STRÅET är väl iaf dött!?
Roten (som producerar håret) är däremot levande.
Hår är väl samma kalciumprodukt som naglar såvitt biologiläraren inte blåljög?

Men men...det där vet de allt om på "vitamininstitutet i Schweiz" ;)
De påstår ju att hår behöver "näring" och vitaminer...surprise surprise
Att håret blir blankt osv är samma fenomen som att vaxa bilen: man skapar en fin yta.
Det är ju inte så att håret lever "mer" p.g.a detta artificiella glanstricket.
Att alkisar och andra slashasar har livlöst hår beror ju (väl?) på att det som produceras i hårroten bara är ett strå bestående av slaggprodukter och det saknas viktiga byggstenar för att göra ett "friskt" strå.
Men visst blir hår hos friska individer vackrare. Ge en hund en äggula då och då och den blir blank i pälsen t.ex.

Rättsmedicinskt andvänds ju detta med att håret faktiskt ÄR dött OCH växer med en given hastighet oavsett det är blankt eller livlöst som en "dagbok" eftersom håret växer sekventiellt (som en kaviarsträng ut ur tuben), inte inifrån någon "kärna" och ut mot något fjällskikt. Dessa lager finns med hela tiden och kommer ut tillsammans utan att flytta sin inbördes ordning vare sig i längd eller radiellt. Det här visade mig en hälsopedagog som gjorde en håranalys, och det var fasen i mig skrämmande vad man kunde få veta av en sån! :skrämd

Men bra. :)

Så vi får nog allt skilja på HUR håret blivit blankt. Dvs om det är ett naturligt blankt hår, vilket helt riktigt tyder på en frisk individ, eller om håret blivit blankt på artificiell väg, vilket kan liknas vib bilvaxningen. Detta betyder ju inte på något vis att den sjuka hårroten (eller individen) är ett dugg friskare, och lögnen om att hår behöver näring lever vidare.
Det är hårroten som måste vara frisk och få RÄTT näring av kroppen den sitter på. Inte från en flaska för xx kronor...

Last edited:

...

Om du gillar naturligt framställda hudvårdsprodukter kan
jag rekommendera råolja. Helt naturligt framställd under
miljontals år och tas sålunda upp av huden till minst 100%
utan att lämna någon som helst smuts på ytan. Innehåller
dessutom förfinade derivat av alla de vårdande ämnen som
har funnits i både växt och djurriket de senaste miljonerna
år. Kan det bli bättre?

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...