http://www.sexbrott.com

Du tycker att sexualbrottsling har sonat sitt staff efter några månadader i finkan, ok hade kanske varit onödigt om de fick sitta 50år och bli kastrerade.

Tyvärr är problemet med sexualbrott att många oskylda blir dömda.

Jag sade inte att man sonat sitt straff efter ett par månader. Jag sade att det inte är rätt att hänga ut dömda för allmän beskådan eftersom det Säkerligen kommer drabba de som inte förtjänar det Också. Och tro mig, det räcker gott och väl med att de hamnat i finkan och avtjänat ett straff där.
Har man våldtagit barn brukar straffet bli ganska mycket längre än några månader. Har man blivit dömd för brottet brukar straffet bli detsamma även om man egentligen Är oskyldig.
Självklart kan vi inte sluta döma folk för att vi kanske dömer fel.
Däremot kan vi ta avstånd från sådant som inte är berättigat. Tex dödsstraffg och uthängning på nätet. Det finns redan straff för dessa dömda. Och är det så att din granne suttit i funkat för att han Har satt på en femåring nästan garanterar jag att det lär komma fram med djungeltelegrafen ändå.

JOch tro mig, det räcker gott och väl med att de hamnat i finkan och avtjänat ett straff där.
Har man våldtagit barn brukar straffet bli ganska mycket längre än några månader.

En gängvåldtäkt där 4personer gått på en tjej med kortkjol och 2 öl i kroppen, nejdu, sätt asen i skampåle på torget, med varsin påle uppkört och avklippta.

Men om det nu enbart ska gälla sexbrott, vad är det som gör att det är okej för endast dem?

Jag har inte skrivit att det ska bara gälla sexbrott heller, varför dras du hela tiden till att diskutera något annat än ämnet? Strunta för ett tag i om jag tycker man ska hänga ut illegala papegojuppfödare eller hembrännare.
Gilla läget eller inte, de här sidorna är för det första inte olagliga om än rättsväsendet stammar obegripligt i en och annan kvällstidning och för det andra så stretchar de möjligen redan gällande regelverk. Uppgifterna är redan offentliga och om man vore besatt nog skulle man istället för att nyttja en sådan här tjänst (om vi ponerar att den var fungerande vilket jag inte tror att den är) kunna gå till sin tingsrätt med en personnummerlista på alla sina grannar (som man lätt får av folkbokföringen) och kolla vilka som är dömda för vad. Här kommer entrepenörer och underlättar sökandet lite, big deal.

För övrigt så har jag själv haft nytta av en konkurrent till den aktuella sidan, har hittat en granne till mina föräldrars sommarställe och det känns rätt bra med tanke på t.ex. mina brorsöner som ska kunna vara där i lugn och ro utan att bli angripna av pedosar och andra liberaler. Vidare stötte jag på en killes namn som är skyldig mig ett skadestånd, efter att ha läst vad han gjort sedan dess så har jag bestämt mig för att inte rota mer i det där. :gnissla

Jag kan helt klart se ett behov av en dylik sida men. Om det överhuvudtaget ska finnas en sida som publicerar namn/personnummer med mera på dömda sexualbrottslingar så anser iaf jag att sidan bör drivas av det svenska rättsväsendet, med noggran granskning innan uppgifter publiceras. Inte av en privat aktör, detta för att minimera risken att oskyldiga hängs ut.

Domen är ju som bekant en offentlig handling så det är fritt fram för vem som helst att beställa domar på dömda brottslingar. Men ska nån publicera dessa domar så anser jag iaf att det bör vara svenska staten.

Ja det var ju en hyfsat naiv tilltro till hur enkelt det är att få resningsansökan.
Jag påstod inte att det var enkelt att få resning.
Jag skrev resningsansökan och att ansöka är inte detsamma som att
få den beviljad.
Men jag hävdar att en "undersökning" som säger sig "visar" att
någon/några sitter oskyldigt dömda också måste innehålla bevis för att
så är fallet. Bevisen borde i så fall också kunna ligga till grund för
en resningsansökan.

När du väl är dömd är det i princip omöjligt att få resningsansökan godkänd.
Om man inte är dömd för något kan
man inte gärna ansöka om resning, eller?

Nåväl, dom som sett detta på nära håll vet vad jag menar...
Ja, jag vet precis vad du menar. En mig mycket närstående person
har råkat ut för detta helvete. Han har förlorat sitt jobb, en stor del av
sitt umgänge och sin psykiska hälsa. Detta utan att vara dömd eller ens
formellt misstänkt för något brott...

En gängvåldtäkt där 4personer gått på en tjej med kortkjol och 2 öl i kroppen, nejdu, sätt asen i skampåle på torget, med varsin påle uppkört och avklippta.

Du får tolka mitt inlägg på rätt sätt. Läs om, gör om. Jag pratade där om de oskyldiga som får tjäna ett helt fängelsestraff. DEM förtjänar inte att hängas ut Också. För DEM som förtjänar mer än många andra att kunna börja om på en ny plats där ingen, eller åtminstone risken att någon, vet om vad som hänt är minimal.
Ska man ha en sådan där sida kan man åtminstone nöja sig med de som återfallsförbryter. Det är föga troligt att man blir dömd oskyldig för samma brott mer än en gång. Och det är inte heller troligt att man förändras och slutar våldta osv, om man gort det upprepade gånger. Även om det såklart hänt och kommer hända igen.
Och som sagt, personer har FELAKTIGT hängts ut. Det kommer att ske igen. (Lika mycket som att personer kommer dömas för brott de inte begått och få avtjäna fängelsestraff de inte borde.)
Det finns lika lite ursäkter till dessa som det finns till ett våldtäcktsoffer. Lika mycket kan bli förstört för lika lång framtid.

Jag sade inte att man sonat sitt straff efter ett par månader. Jag sade att det inte är rätt att hänga ut dömda för allmän beskådan eftersom det Säkerligen kommer drabba de som inte förtjänar det Också. Och tro mig, det räcker gott och väl med att de hamnat i finkan och avtjänat ett straff där.
Du vurmar mycket för den del som sitter oskyldiga i fängelset. Gott så. Där du och jag verkar skilja oss mest är att jag istället vurmar för barn som blir våldtagna och där gärningsmannen i förtid kunde ha avslöjats på en sådan här sajt.

Du är med andra ord beredd att offra dessa barn för att skydda oskyldiga medan jag är beredd att offra oskyldiga för att skydda barnen.

där gärningsmannen i förtid kunde ha avslöjats på en sådan här sajt.

Hur många sådana fall finns det? Alltså hur effektiva är dessa sajter i förebyggande syfte?

Hur många gånger har folk faktiskt funderat på att låta den nya gubben i grannskapet vara barnvakt men i sista stund har pedofil-avslöjar-sajten listat den nya gubben som sexförbrytare så de istället lyckats skaffa en annan icke-peddo-barnvakt?!

Däremot skall man självfallet kunna kräva utdrag ur belastningsregistret om man skall anställa folk till känsliga tjänster så man slipper anställa peddosar på dagis och ekobrottslingar till banker...

Du vurmar mycket för den del som sitter oskyldiga i fängelset. Gott så. Där du och jag verkar skilja oss mest är att jag istället vurmar för barn som blir våldtagna och där gärningsmannen i förtid kunde ha avslöjats på en sådan här sajt.

Du är med andra ord beredd att offra dessa barn för att skydda oskyldiga medan jag är beredd att offra oskyldiga för att skydda barnen.
Så exakt vad har du gjort för alla dessa barn som du vurmar så för??
Förutom att skriva en massa "häng-dem-högt-inlägg"???

Sitter du i någon jourtelefon? Är med i Rädda barnen? Stöttar brottsofferjourer? Ställer upp som stödperson för våldsoffer?? Du kanske t.o.m. har engagerat dig i någon barn- och ungdomsorganisation??

eller är detta, som jag misstänker, bara ytterligare en av alla engagerade humanister som bara snackar och använder offer som "gisslan" för att propagera för dina hämdbegär??

Lite matnyttiga länkar.

http://www.advokatsamfundet.se/templates/CommonPage_Advokaten.aspx?id=6872

http://cattasbubbla.wordpress.com/2009/02/03/oskyldigt-domd/

http://cattasbubbla.wordpress.com/2009/02/03/kvinnor-misshandel-och-riktiga-domar/

http://www.aftonbladet.se/debatt/article475103.ab

Som jag sade tidigare. Om pedofilen har barn, ska även de behöva lida lite extra? För det är också en stor risk när peddopappa hängs ut på nätet. Även om han sitter i finkan och de aldrig behöver se honom så kanske de får höra i skolan att "nu vet vi varför du inte har någon pappa, din pappa är peddo".
Är dessa barn också skyldiga? Skall vi straffa dem med eller förtjänar inte dem att skyddas också?

Last edited:
Hur många gånger har folk faktiskt funderat på att låta den nya gubben i grannskapet vara barnvakt men i sista stund har pedofil-avslöjar-sajten listat den nya gubben som sexförbrytare så de istället lyckats skaffa en annan icke-peddo-barnvakt?!

Man kan ju vända på frågan också:
www.meganslaw.ca.gov

En annan sak, du som pappa till en liten: om en sådan här sida fanns och fungerade, skulle du då inte kolla ditt postnummer?

www.meganslaw.ca.gov

En annan sak, du som pappa till en liten: om en sådan här sida fanns och fungerade, skulle du då inte kolla ditt postnummer?

Jag är tveksam av den enkla anledningen till att jag inte tror att lillkorven skulle vara säkrare bara för att jag visste att det fanns en sexförbrytare ett kvarter bort.

Dels för att jag inte tror att den dömde sexförbrytaren är så dum att han försöker locka in barn i sitt egna hus strax efter att han avtjänat sitt straff och OM han vill upprepa sina dåd så kommer han lyckas ändå...

Dels för att en sådan sida kan ha två oönskade effekter:
1. Falsk trygghet. Bara för att jag känner till EN (eller ett par) förbrytare i området så innebär det inte att jag kan skydda lillkorven mot de som inte åkt dit ännu eller ens mot de redan dömda den dagen de ger sig fan på att göra om det...

2. Onödig oro och rädsla. Sitter man och regelbundet scannar den här typen av sajter är risken större att man blir ÄNNU räddare och ÄNNU mer överbeskyddande. Man börjar helt enkelt se sexbrottslingar och peddos överallt. Det är lite som att sitta och läsa om flygkrascher varje dag bara för att "kunna hålla koll på vilket bolag som är osäkrast att flyga med"...

Så jag undrar uppriktigt sagt vad förtjänsten är, för gemene man, med den här typen av sajter. Att skola och barnomsorg och andra arbetsgivare skall få ta del av belastningsregistret är som sagt självklart men vad vinner JAG eller DU på att veta att en gubbe två kvarter bort förgripit sig på sin styvdotter?!

De som är aktuella som tex barnvakt kommer man ju antingen känna så bra att man hade vetat om de varit dömda för något eller så har de helt enkelt inte åkt dit ännu och då hjälper ju inte listan iaf...

Hur många sådana fall finns det? Alltså hur effektiva är dessa sajter i förebyggande syfte?
Ingen aning. Det är nog svårt att få siffror på hur många gånger något har förebyggts. Det enda jag vet är att jag har kollat min grannskap mot dessa sajter. Jag är nog inte ensam.
Det fattar du väl att det handlar om att få koll på vilka som till vardags rör sig i grannskapet nära sina barn, inte bara vem som är barnvakt.
Så exakt vad har du gjort för alla dessa barn som du vurmar så för??
Det är svårt att överhuvudtaget åstadkomma något som ger trygghet så länge det finns människor som du själv.

www.meganslaw.ca.gov

Jag är pappa och instämmer fullt ut med det Korvis skriver. Jag kommer ALDRIG att gå in på en sådan sida eftersom det inte finns någon anledning.
Delvis för att jag inte vill att min son ska växa upp i tron att världen är farlig och att andra personer är onda, för så är det inte. Risken för att en kille ska bli utsatt för sexbrott är 1-2 %, och då mest sannolikt från någon han känner. Jag tänker inte göra honom nojig för något med långt under 1% reell risk. Däremot vill jag att han ska förstå vad/vem/vilka situationer som är riskfyllda och hur han ska hantera dem. Å det kan ingen internet sida fixa, det får jag nog prata med honom om...

Som svar på en fråga till mig tidigare i tråden: Nej, jag oroar mig inte särskilt mycket. Det enda oro gör är att sänka mitt välbefinnande men påverkar inte risken. Statistiken talar för att jag har ca. 1/3 risk för att få cancer. Bra att veta, men vad mer kan jag göra?? Blir jag friskare om jag oroar mig?
Men du har rätt: Satt jag på ett plan som höll på att störta skulle jag nog oroa mig, precis som jag ibland gör när jag kommer in lite för fort för min smak i en kurva.

Det är svårt att överhuvudtaget åstadkomma något som ger trygghet så länge det finns människor som du själv.
Så vad exakt har du gjort då???

Du sitter ju och påstår att du känner så mycket för de stackars barnen??

Det var väl inte bara en massa tomma ord???
Dina insatser har faktistk inget med mig att göra.

Last edited:
De som ljuger ihop om brott verkar inte få lika kännbara straff som de som oskyldigt anklagas för dem. Det lär alltid finns de som tror att han inte ljög.

http://www.sr.se/cgi-bin/sjuharad/nyheter/artikel.asp?Artikel=2610741

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=580203

http://artikel19.blogspot.com/2006/07/kvinna-ljg-om-vldtkt.html

http://www.aftonbladet.se/debatt/article375868.ab

http://www.kkuriren.se/hermes/article/KK_20011112_06_1_2.html

http://mobil.sr.se/site/index.aspx?artikel=2609020&unitid=87&offset=0

http://www.st.nu/artiklar/utskrift.php?id=739421

http://www.na.se/artikel.asp?intId=1272847

Självklart skall de som Är skyldiga avtjäna sina straff. Men det är inte mer acceptabelt att Oskyldiga ska svepas med. Och om en oskyldig döms går en skyldig fri. Detta gäller såklart även uthängning.

Vi hade en pedofil i området där jag växte upp. Alla visste om det. Och då hade vi inte internet så det behövdes ingen dom och bild på nätet för att alla skulle veta. Finns dem kommer det fram ändå. Folk kommer spotta efter dem ändå. Detta kommer även innefatta de som dömts trots att de är oskyldiga.
Varför skall vi hänga ut dem på nätet Också?
Hade det varit ett fungerande system för rättssäkerheten hade det förmodligen varit lagstadgat för länge sedan.

Det fattar du väl att det handlar om att få koll på vilka som till vardags rör sig i grannskapet nära sina barn, inte bara vem som är barnvakt..

Jo, jag förstår. Man får en liten lista med folk som blir de första man besöker med facklor och högaffel om något inträffar i granskapet.

MEN, min fråga är om du på allvar tror att en lista faktiskt hjälper?

OM peddot bestämmer sig för att hugga en unge lär han lyckas göra det ändå.

Jag har ingen bestämd åsikt om sajternas vara eller inte vara ännu utan jag resonerar kring hur jag fungerar och ser på dem och varför jag inte besöker dem även om de skulle finnas, fullt utvecklade och godkända....

Jag har själv en 2.5:årig prinskorv därhemma. Jag kommer inte kunna skydda honom mot en illasinnad pedofil bara för att denne står listad på den där sajten.... Framförallt kommer jag inte kunna skydda honom mot alla de som INTE hunnit listas på sajten.

Att sitta och granska listorna har bara följande effekter:
- Man blir räddare och mer överbeskyddande
- ....man skyddar sina barn mot "fel" personer i tron att det är just de listade man ska skydda emot.
- Oskyldiga riskerar att hängas ut
- Folk som "avtjänat" sina straff kommer fortsätta att straffas för all framtid
- Oskyldiga riskerar att lynchas den gången det händer något i grannskapet.
- Jag mår bara sämre av att hela tiden påminna mig om att det finns en massa drägg runt omkring och detta utan att denna rädsla på något sätt hjälper mig skydda lillgrabben.

Last edited:
Jo, jag förstår. Man får en liten lista med folk som blir de första man besöker med facklor och högaffel om något inträffar i granskapet.

MEN, min fråga är om du på allvar tror att en lista faktiskt hjälper?

OM peddot bestämmer sig för att hugga en unge lär han lyckas göra det ändå.

Jag har ingen bestämd åsikt om sajternas vara eller inte vara ännu utan jag resonerar kring hur jag fungerar och ser på dem och varför jag inte besöker dem även om de skulle finnas, fullt utvecklade och godkända....

Jag har själv en 2.5:årig prinskorv därhemma. Jag kommer inte kunna skydda honom mot en illasinnad pedofil bara för att denne står listad på den där sajten.... Framförallt kommer jag inte kunna skydda honom mot alla de som INTE hunnit listas på sajten.

Att sitta och granska listorna har bara följande effekter:
- Man blir räddare och mer överbeskyddande
- ....man skyddar sina barn mot "fel" personer i tron att det är just de listade man ska skydda emot.
- Oskyldiga riskerar att hängas ut
- Folk som "avtjänat" sina straff kommer fortsätta att straffas för all framtid- Oskyldiga riskerar att lynchas den gången det händer något i grannskapet.
- Jag mår bara sämre av att hela tiden påminna mig om att det finns en massa drägg runt omkring och detta utan att denna rädsla på något sätt hjälper mig skydda lillgrabben.

Är föräldrer och förespråkare för fri information.

Att den på detta enkla sätt kan tillgodogöras är ypperligt.

Strutsmentalitet funkar ju som bekant. Det man inte vet har man inte ont av...

Dock, är återfallen rätt höga bland peddos, genom detta sätt bli utfrysta ur samhället och samhällets gemenskap innebär ju i bästa fall att de flyttar upp till någon avlägsen plats utan grannar, utan chans till umgänge. Tvångsförflyttning är ju inte lagfäst änsålänge...

Rättsäkerheten ser till att det är skyldiga som sitter inne. Domstolens jobb, att allmänheten ska begränsas information med hänsyn till det är absurt.

Att skola och barnomsorg och andra arbetsgivare skall få ta del av belastningsregistret är som sagt självklart men vad vinner JAG eller DU på att veta att en gubbe två kvarter bort förgripit sig på sin styvdotter?!

Nu skulle jag önska att du eller någon annan talade om vad ni egentligen tycker och inte vad ni egentligen inte tycker. Det ser nämligen ut, bl.a. i ovan citat, som att du/ni ifrågasätter hela offentlighetsprincipen eller att ni annars glömmer bort att det här är redan offentliga handlingar som endast görs mer lätt-tillgängliga, tillgängliga är de redan. Vänligen förtydliga, tack så mycket.

Det ser nämligen ut, bl.a. i ovan citat, som att du/ni ifrågasätter hela offentlighetsprincipen eller att ni annars glömmer bort att det här är redan offentliga handlingar som endast görs mer lätt-tillgängliga, tillgängliga är de redan.

Nädå, jag tycker offentlighetsprincipen är finfin och egentligen bryr jag mig föga om det finns hundra liknande sajter.

Jag säger återigen att jag inte kan se vad jag skulle ha för nytta av att läsa dessa listor regelbundet.

Tror du att din flygrädsla minskar för att du läser haverikommisionens statistik en gång i veckan och håller reda på vilka bolag som är farligas/ofarligast? Tror du att det gör dig så mycket säkrare än den "oinsatte", att det väger över den ökade nojan och oron du skulle känna av att ständigt läsa olycksrapporer/statistik?!

Jag är väl medveten om att det finns en uppsjö med drägg som är mer eller mindre ljusskygga. Jag kommer skydda lillkorven så gott jag kan och framförallt uppfostra honom att undvika de faror jag känner till och efter bästa förmåga lära honom hantera och undvika risker.

Det jag återigen säger är att jag inte tror att någon peddolista kommer göra honom säkrare än vad han är om jag så skulle kunna varenda namn och personnummer i huvudet. Den enda skillnaden är att många av de som hyllar dessa listor löper samma risk att utsättas för brott men på köpet själva blir ännu argare, räddare och mer benägna att lyncha och överbeskydda.

Det ser nämligen ut, bl.a. i ovan citat, som att du/ni ifrågasätter hela offentlighetsprincipen eller att ni annars glömmer bort att det här är redan offentliga handlingar som endast görs mer lätt-tillgängliga, tillgängliga är de redan. Vänligen förtydliga, tack så mycket.

Det är folks årsinkomst också men du kan inte gå in på nätet för att få ut uppgifter gratis/utan registrering för den sakens skull, på skattekontoret och bibblan funkar det däremot.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg