http://www.sexbrott.com

Är det för att ni anser att domarna inte är i relation till dådet när det gäller sexbrott som det är okej för allmänheten att späda på dem lite extra? Och skulle ni isåfall tycka det var helt okej att göra samma sak om ni ansåg straffen vara för låga för tex ekobrott, eller är det att ni själva finner sexbrott extra motbjudande som gör det hela okej?

För egen del är jag som sagt kluven men fördelarna överväger nog nackdelarna. Man får väl för exemplets skull förutsätta att informationen är riktig som vid allt legitimet informationsutbyte, det kan ju inte vara där skon klämmer - att informationen är av låg kvalitet, i så fall så kan myndigheterna bygga en egen databas så är erat motargument bortsopat. :banana

Nä, mina åsikter har inget med min avatar att göra och din slutledningsförmåga är lika förbryllande som kass.

Vet inte om det är mer kass än att ha en ideologs porträtt som avatr som man inte sympatiserar med men låt gå. :3freak

Last edited:
För egen del är jag som sagt kluven men fördelarna överväger nog nackdelarna. Man får väl för exemplets skull förutsätta att informationen är riktig som vid allt legitimet informationsutbyte, det kan ju inte vara där skon klämmer - att informationen är av låg kvalitet, i så fall så kan myndigheterna bygga en egen databas så är erat motargument bortsopat. :banan

Vet inte om det är mer kass än att ha en ideologs porträtt som avatr som man inte sympatiserar med men låt gå. :3freak

Hur skulle fördelarna kunna överväga nackdelarna om oskyldigt dömda hängs ut? De skyldigt dömda är redan dömda. De som inte är dömda men borde vara det kommer inte hamna på listan ändå.
Det räcker med att det kan förstöra En människas liv. Att En människa kan hamna i finkan oskyldig är illa, men kommer inte kunna undvikas helt. Men att denne även skall hängas ut på nätet såhär är illa, kanske mer illa. De får ju ingen chans att börja om på nytt heller riktigt. De kanske redan får sitta flera år för något de aldig har gjort och har redan förlorat massor på att folk alltid kommer se dem som skyldiga.
Och de som är skyldiga och har fått sina straff har ju just det redan fått dem. Mig veterligen, Om en dömd pedofil flyttar in i grannhuset efter att ha avtjänat sitt straff är det sådan information som brukar komma fram ganska omgående ändå.
Nej. Att personer kan få sina liv förstörda fast att de är oskyldiga, eller för att någon gör ett misstag, kan aldrig överväga fördelen med att hänga ut personer som redan avtjänar eller avtjänat sina straff.
Visst kan man bli fruktansvärt förbannad när man hör och läser om brott. Men man får inte sjunka så lågt att man själv sänker den allmänna synen på människors värde.
Kan man hänga ut folk till höger och vänster och tycker det är värt att några oskyldiga ryker med på kuppen kanske vi skulle införa dödstraff också. Det gör ju inget om några oskyldiga stryker med. Att några anhöriga får leva med sorg resten av sina liv är ju inte heller något att bry sig om.

Inte bara de uthängda kan få svårigheter, utan deras familjer och släktingar kan få det extremt tufft. Och är det värt att straffa en hel familj för att de dragit en nitlott och tex fått en pedofil till pappa?
Ska pedofilens barn få höra i skolan att man sett barnets pappa på en lista på nätet?

För egen del är jag som sagt kluven men fördelarna överväger nog nackdelarna. Man får väl för exemplets skull förutsätta att informationen är riktig som vid allt legitimet informationsutbyte, det kan ju inte vara där skon klämmer - att informationen är av låg kvalitet, i så fall så kan myndigheterna bygga en egen databas så är erat motargument bortsopat. :banana
Nu säger du visserligen att du är kluven, men eftersom det verkar luta över något mot att du är för så utgår jag från det.

Om en myndighet skulle driva sidan skulle man ju få utgå från att informationen är rätt vilket så klart är bättre än att någon privat aktör gör det, men för mig känns det ändå som att välja mellan pest eller kolera.

Jag antar att du skulle vilja ha hela belastningsregistret tillgängligt på nätet för allmän åsyn? Kanske för att kontrollera om personen du tänkt köpa något av på Blocket har någon tidigare bedrägeridom mot sig eller helt enkelt för att kolla upp om föräldrarna till dina barns vänner har något lik i garderoben?

Jag antar att du skulle vilja ha hela belastningsregistret tillgängligt på nätet för allmän åsyn? Kanske för att kontrollera om personen du tänkt köpa något av på Blocket har någon tidigare bedrägeridom mot sig eller helt enkelt för att kolla upp om föräldrarna till dina barns vänner har något lik i garderoben?

Då antar du fel, för det vill jag inte alls.
Jag vet inte heller varför du ska hålla på och anta en massa andra saker, jag tror diskussionen blir bättre om vi håller oss till ämnet faktiskt. Ämnet som jag diskuterar är huruvida redan offentlig information om sexualbrottslingar skall få samlas på samma ställe av någon person eller myndighet och därefter göras synlig för allmänheten.

Hur skulle fördelarna kunna överväga nackdelarna om oskyldigt dömda hängs ut?

Tanken är naturligtvis inte att oskyldiga skall hängas ut, ditt resonemang är ganska förvirrat då det likväl skulle gå att applicera på all myndighetsutövning - dvs att om någon oskyldig riskerar att drabbas av en åtgärd så skall åtgärden över huvud taget inte tillämpas. Bye bye domstolar säger jag då. :hej

Last edited:
siten funkar inte....

ERROR 404 - PAGE NOT FOUND
Oops! Looks like the page you're looking for was moved or never existed.
Make sure you typed the correct URL or followed a valid link.

Hahah... kunde man ju inte ana skulle ske :rolleyes:

Kan tänka mig de får ett antal hot... för att driva en mycket suspekt sajt där man hänger ut folk och tjänar pengar på det.

Jag vet inte heller varför du ska hålla på och anta en massa andra saker, jag tror diskussionen blir bättre om vi håller oss till ämnet faktiskt. Ämnet som jag diskuterar är huruvida redan offentlig information om sexualbrottslingar skall få samlas på samma ställe av någon person eller myndighet och därefter göras synlig för allmänheten.
Jag gjorde det antagandet eftersom jag i inlägget du citerade frågade om det endast var sexbrottslingar som var okej att hänga ut eller vilka andra som också går bra och isåfall varför det det bara gäller just dessa. Jag uppfattade det som att du tyckte fördelarna övervägde nackdelarna inte bara när det gällde sexbrott, men det var tydligen fel då.

Men om det nu enbart ska gälla sexbrott, vad är det som gör att det är okej för endast dem?

Jag gjorde det antagandet eftersom jag i inlägget du citerade frågade om det endast var sexbrottslingar som var okej att hänga ut eller vilka andra som också går bra och isåfall varför det det bara gäller just dessa. Jag uppfattade det som att du tyckte fördelarna övervägde nackdelarna inte bara när det gällde sexbrott, men det var tydligen fel då.

Men om det nu enbart ska gälla sexbrott, vad är det som gör att det är okej för endast dem?

Jag kan ju bara svara för mig själv; Jag bryr mig inte speciellt mycket om deras bästa då de inte står mig nära eller dylikt. det händer värre saker dagligen och om nu denna sidan kan få en unge tex att undvika sexuell närhet med en vuxen människa så är det ju bra. Nu tvivlar jag på att sidan tillför något i den stilen.
Och angående andra brott så skulle jag inte ha något emot det heller så länge det rör sig om brott som är utpekade på fängelseskalan. Vem bryr sig liksom, förutom kåkfararna själva? Inte jag åtminstone...
Den dagen jag själv hamnar i finkan så skulle jag naturligtvis vara förbannad, jag vill fan inte bli uthängd på nätet hur som helst :mad:

Jag kan ju bara svara för mig själv; Jag bryr mig inte speciellt mycket om deras bästa då de inte står mig nära eller dylikt. det händer värre saker dagligen och om nu denna sidan kan få en unge tex att undvika sexuell närhet med en vuxen människa så är det ju bra. Nu tvivlar jag på att sidan tillför något i den stilen.
Och angående andra brott så skulle jag inte ha något emot det heller så länge det rör sig om brott som är utpekade på fängelseskalan. Vem bryr sig liksom, förutom kåkfararna själva? Inte jag åtminstone...
Den dagen jag själv hamnar i finkan så skulle jag naturligtvis vara förbannad, jag vill fan inte bli uthängd på nätet hur som helst :mad:

Håller med..

Personligen kan jag tycka att det finns en till frågeställning:
Om en person suttit av sitt straff och fått behandling, ska man då inte anse att personen har sonat sitt brott?

Samtidigt så kan jag tycka att det resonemanget blir tunnare för varje återfall en brottsling får.

Men jag antar att många tycker detta är rätt för det ger oss andra en möjlighet att döma folk på internet. Egentligen en farlig utveckling. Även om jag ibland kan tycka att straffen är för låga, så är det bättre med domstolar än rättsskipning på internet.

Tack, det var det jag var ute efter. Att inte bry sig om de som avtjänat sina straff borde ju tyda på att man inte tyckte det räckte för att sona sitt brott. Kanske inte enbart för att man anser straffskalorna vara för låga utan för att de aldrig kan sona sitt brott i mångas ögon.

Är det förresten någon som vet hur det ser ut med återfallsstatistiken inom sexualbrott? Många skulle nog gärna vilja hänga ut mördare med ungefär samma argument som sexbrottslingar, trots att återfallsstatistiken för mord är en av de allra lägsta.

Tanken är naturligtvis inte att oskyldiga skall hängas ut, ditt resonemang är ganska förvirrat då det likväl skulle gå att applicera på all myndighetsutövning - dvs att om någon oskyldig riskerar att drabbas av en åtgärd så skall åtgärden över huvud taget inte tillämpas. Bye bye domstolar säger jag då. :hej

Nej det är inte förvirrat. Det räcker med att det kommer dömas oskyldiga i domstol. De behöver inte riskera hängas ut för allmänheten Också.

Nej det är inte förvirrat. Det räcker med att det kommer dömas oskyldiga i domstol. De behöver inte riskera hängas ut för allmänheten Också.

Det finns tyvärr undersökningar som visar att det sitter ett antal oskyldiga dömda för pedofili. Det har ju ett tag varit poppis att anmäla varandra vid tvister om vårdnaden för barnen. Tror detta är en modern variant av "häxjakt", som vi får anledning att skämmas över i framtiden. Många dömda på extremt vaga grunder.

Det finns tyvärr undersökningar som visar att det sitter ett antal oskyldiga dömda för pedofili. Det har ju ett tag varit poppis att anmäla varandra vid tvister om vårdnaden för barnen. Tror detta är en modern variant av "häxjakt", som vi får anledning att skämmas över i framtiden. Många dömda på extremt vaga grunder.

Fan vad hemskt. Det är ju nästan det värsta tänkbara som kan hända. Förlora vårdnaden helt om ditt barn och dessutom bli oskyldigt dömd för pedofili och få besöksförbud.

Jag skojar inte när jag säger att Alla pappor jag känner blivit anmälda för något av sina fd flickvänner/fruar för att de vill ha ensam vårdnad. man skäms över att vara tjej ibland. Verkar som om vi drabbas av en mental störning när vi fått barn, iaf om vi skall separera. Hemskt. Verkligen fruktansvärt. Och ingen av dem som Jag känner är skyldig. Det har ju visat sig i deras fall som tur är. Men en av dem fick t ex flytta från huset han hade byggt åt familjen för att grannarna vägrade köpa att Hon hittat på. Att det föll på bevisningen spelade ingen roll för dem. Inte heller tänkte de efter huruvida de hört eller sett henne. Barnen fick inte heller umgås längre, och då hade de varit bästa lekkamrater. Sådant här kan hända fler och det är Inte värt det för att kunna svartmåla redan dömda gärningsmän.
De oskyldigas liv är faktiskt fortfarande lika mycket värda. Varför skall man acceptera att saboteras deras ännu mer för att ge sig på de skyldiga dömda lite till? De kommer inte sitta längre i finkan för att de har sitt namn på nätet.
Och de som bor i dennes närhet vet säkerligen redan om allt. Det räcker ganska bra tycker jag.
Jag har ungefär lika mycket tur som en olycksfågel och har lyckats råka ut för en del brott flera gånger. Men jag tycker inte det är rätt att hänga ut någon av förövarna för allmän beskåden om en oskyldig dras med på köpet. Då räcker de straff som de får via rättsväsendet gott och väl.
Det är inte upp till vanliga lekmän att dela ut domar, tolka lagar och straffskalor och bestämma om fängelse eller vård.
Vill man hålla på med sådant mer aktivt kan man utbilda sig och jobba inom branschen.

"Undersökningar"? Det där låter föga troligt.
Om undersökningarna i fråga verkligen är tillförlitliga och verkligen med
säkerhet påvisar det du säger, så borde väl ett antal resningsansökningar
blivit resultaltatet? Att komma fram till ett dyligt resultat och sedan låta det
hela bero, låter inte trovärdigt...tycker jag.

Exempel på "häxjakten" däremot, har ju blivit förtjänstfullt beskrivet av
otäckt självgode men likväl skicklige Hr Guillou. Någonstans i Norge blev
någon oskylldig stackare fullständig tillintetgjord av ett helt absurt drev...
Där "visste" "alla" att han var pedofil, djävulsdyrkare, kannibal och en del annat.
Och allt visade sig vara uppdiktade fantasier. Ett riktigt skrämmande exempel
på hur "folkets domstol" kan ödelägga en människas liv...

Tack, det var det jag var ute efter. Att inte bry sig om de som avtjänat sina straff borde ju tyda på att man inte tyckte det räckte för att sona sitt brott. Kanske inte enbart för att man anser straffskalorna vara för låga utan för att de aldrig kan sona sitt brott i mångas ögon.

Är det förresten någon som vet hur det ser ut med återfallsstatistiken inom sexualbrott? Många skulle nog gärna vilja hänga ut mördare med ungefär samma argument som sexbrottslingar, trots att återfallsstatistiken för mord är en av de allra lägsta.

I mina ögon kan man aldrig sona för ett sådant brott, nej. Säkerligen kan man leva som en normal person i ett normalt samhälle ändå, det säger jag inget om. Men jag anser mig själv få göra den bedömningen att människan ifråga är ett avskum och jag kommer döma honom för resten av livet. Det är min rätt som vuxen att få göra det, oavsett vad en domstol har kommit fram till.
Och som du säger så är straffskalorna på tok för låga men det är ju en annan femma.

Och när det gäller mord så är det en helt annan diskussion, jag anser att det ibland är berättigat med mord. Men allt som oftast så är förövaren ett avskum även där men så får de oftast lite hårdare straff om man säger så. Men samma sak där, en gång mördare, alltid mördare eller? Jag skulle inte bry mig om man hängde ut mördare heller men jag anser det mer "rätt" att hänga ut sexförbrytarna.

Återfallsstatistiken påtalas väl hyffsat ofta att den är hög för sexualbrott? Läste något om detta i Metro rätt så nyligen, ska se om det går att få fram igen.

"Undersökningar"? Det där låter föga troligt.
Om undersökningarna i fråga verkligen är tillförlitliga och verkligen med
säkerhet påvisar det du säger, så borde väl ett antal resningsansökningar
blivit resultaltatet? Att komma fram till ett dyligt resultat och sedan låta det
hela bero, låter inte trovärdigt...tycker jag.

Exempel på "häxjakten" däremot, har ju blivit förtjänstfullt beskrivet av
otäckt självgode men likväl skicklige Hr Guillou. Någonstans i Norge blev
någon oskylldig stackare fullständig tillintetgjord av ett helt absurt drev...
Där "visste" "alla" att han var pedofil, djävulsdyrkare, kannibal och en del annat.
Och allt visade sig vara uppdiktade fantasier. Ett riktigt skrämmande exempel
på hur "folkets domstol" kan ödelägga en människas liv...

Ja det var ju en hyfsat naiv tilltro till hur enkelt det är att få resningsansökan.

Problemet är att det är svårt att visa på att psykologen har påverkat barnet. Det är förhållandevis enkelt att få barn att "minnas" saker som aldrig hänt. När du väl är dömd är det i princip omöjligt att få resningsansökan godkänd. Du måste mer eller mindre bevisa att du omöjligen kan ha gjort det.
(tänk efter hur ska man kunna bevisa sin oskuld?)

Nåväl, dom som sett detta på nära håll vet vad jag menar.
En av mina bästa vänner hängde sig julafton för några år sedan, han blev rentvådd av rättsväsendet. Men många runtomkring dömde han på rykten. Ni vet hur talesättet säger "ingen rök utan eld", "oskyldig tills motsatsen är bevisad" väger lätt i dessa sammanhang. Mamman lyckades i sin strategi för att få vårdnaden, vinst på "walkover" så att säga, barnet förlorade sin far för alltid. Vi vill ju alla kunna spotta på en pedofil minst en gång i livet, om han är skyldig eller ej är oftast bara en fråga om indicier...

Det skulle vara bra om vi återfick samma krav på bevisning i dessa brottmål som i alla andra. Med det menar jag att svaga indicier inte ska räcka. Samt ställa högre krav på specialutbildade poliser som håller förhör. Det är på väg dit, men...

Last edited:

Du tycker att sexualbrottsling har sonat sitt staff efter några månadader i finkan, ok hade kanske varit onödigt om de fick sitta 50år och bli kastrerade.

Tyvärr är problemet med sexualbrott att många oskylda blir dömda.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg