http://www.sexbrott.com

Jo, du minns fel. Den är fortfarande 15 år för både killar å tjejer. 1937 blev det 15 år för killar och 1864 blev det 15 år för tjejer!

Hehe... det var i ropet i samband med att jag precis hade fyllt 16, runt millennieskiftet, att det ändrades. Dock har jag inte sett det "officellt" någonstans, det var bara "the word around the campfire."

Nja, nu behöver det ju inte vara en gubbe på 53 bast som springer runt på lekplatser o tallar på barn, utan en kille på kanske 19 bast som har blivit lurad av en 14-årig tjej som utger sig för att vara 17. Tjejen ångrar sig och sätter dit killen.

Är det förresten någon som har koll på det där? Gränsen för att vara byxmyndig har flyttats upp till 16 bast om inte jag minns fel. Hur funkar det då om en 16-åring har sex med en 15-åring? Kan han dömas för att ha haft sex med ett barn? Eller är det individuella bedömningar för varje fall?

Gränsen är fortfarande 15 år.
Det finns en undantagsparagraf (BrB 6kap 14§) som skall tillämpas i de fall det var frivilligt från båda parter, ålderskillnaden är liten, personen är nästan 15år och den sexuella handlingen inte var till men för personen under 15 etc..

Det fins ju mycket enklare och effektivare metoder att skydda barn mot övergrepp! Se bara till att de inte träffar manliga släktningar, killar som är något år äldre än barnet själv och håll dem borta från ungdomsledare. Glöm för all del inte styvföräldrar! Det är möjligt, t.o.m sannolikt, att de inte är med på den aktuella sidan, men om era barn ska utsättas för övergrepp så är det dessa ni ska hålla koll på.

Ett råd i all välmening!

Fortkörningar och trafikbrott tex!

Statushöjande båda två så varför inte? :yoparty

Nja, nu behöver det ju inte vara en gubbe på 53 bast som springer runt på lekplatser o tallar på barn, utan en kille på kanske 19 bast som har blivit lurad av en 14-årig tjej som utger sig för att vara 17. Tjejen ångrar sig och sätter dit killen.

Det där är enligt min mening det enda negativa med dylika sidor.

Last edited:

Kan jag hålla med om, dom personerna är ju ointressanta. Och självklart skall dom ju INTE hängas ut som sexbrottslingar heller.
Jag säger inte att sexbrott.com sköter det perfekt, eller ens bra. Men jag har inget emot att en del dömda brottslingar hängs ut, och då menar jag INTE fortkörning, snatteri eller ditt exempel ovan.

Varför stanna vid sexbrott? Publicera rubbet utan att ta hänsyn till konsekvenserna eller det faktum att dömda redan straffats, sonat brottet och återgått till samhällslivet.

Det fins ju mycket enklare och effektivare metoder att skydda barn mot övergrepp! Se bara till att de inte träffar manliga släktningar, killar som är något år äldre än barnet själv och håll dem borta från ungdomsledare. Glöm för all del inte styvföräldrar! Det är möjligt, t.o.m sannolikt, att de inte är med på den aktuella sidan, men om era barn ska utsättas för övergrepp så är det dessa ni ska hålla koll på.

Ett råd i all välmening!

Men det där är ju bra konstigt resonemang som är så överakademiskt att man får ont i halsen. Akademifierat får bli dagens nya ord.
Betyder det i konsekvensens namn att du är mer orolig för att du ska slå din eventuellt existerande kvinna än att någon ska göra det näe hon går från nattbussen? Statistiskt sett är det ju betydligt troligare att du kommer slå henne än att hon råkar ut för något rackartyg av en främling menar jag.

Statistik är oerhört viktigt men det finns gränser för hur applicerbar den är.

Fler befängda exempel:
Bli inte rädd bara för att flygplanet du befinner dig på för tillfället störtar, statistiskt sett kommer det nämligen inte göra det
Var orolig för lungcancer trots att du inte röker, statistiskt sett får många människor cancer i lungorna

Osv.

Befängt. :fakta

För övrigt måste man vara särdeles dum i huvudet om man tror att listan är komplett, vare sig över dömda eller ej dömda, så någon falsk trygghet förstår jag inte att man kan invaggas i.

Det argument som däremot håller är att ett (1) straff bör räcka, frågan är då om sexbrottslingens rättigheter står över en undrande allmänhets rättigheter? Svårt att argumentera för att den gör det tycker jag, räddar det bara några barn från att utsättas för sexualbrott så kan man väl tycka att det är värt det, definitivt ur moralisk synpunkt. Att den faktiskt räddar barn och andra är väl dessutom belagt på den (de?) plats(er) där den tillämpas fullt ut, tänker på Kalifornien.

Varför stanna vid sexbrott? Publicera rubbet utan att ta hänsyn till konsekvenserna eller det faktum att dömda redan straffats, sonat brottet och återgått till samhällslivet.

Hur var det nu igen, "En gång pedofil, alltid pedofil" :rolleyes:

Jag ser inte direkt något negativt med sidan men samtidigt så är syftet med den för mig fortfarande inte glasklart.
Visst, man kan gå in där som förälder och leta namn men vad kommer det hjälpa? Man måste ju veta vad/vem man letar efter och då kan man ju få fram uppgifter även utan denna sida.

Men skit ska skit ha i min mening, jag skulle absolut inte sörja om någon sexbrottsling skulle råka "komma bort" sig på en skogspromenad eller dylikt.
Nämnde jag att jag är förespråkare för dödsstraff?

En sån där sida kan nog fylla en viss funktion. Samtidigt så finns det en stor fara i att folk invaggas i en falsk säkerhet då många sexualbrottslingar inte är registrerade på sidan.

Jag känner inte till många som dömts för liknande brott. Men ingen av de fanns iaf på sexbrott.com.

Markus:

Vad har mina åsikter med min avatar att göra? Hur ska jag tolka dig som person genom din avatar? Och vad har personen på min avatar med ämnet i tråden att göra?

Last edited:
Markus:

Vad har mina åsikter med min avatar att göra? Hur ska jag tolka dig som person genom din avatar? Och vad har personen på min avatar med ämnet i tråden att göra?

Antagligen har din avatar en hel del med dina åsikter att göra då det härifrån ser ut som Mao, ideologen bakom mord på hundratals miljoner människor.
Om du gillar Mao så kan du även se min avatar som den fullständiga motsatsen till din.

Nä, mina åsikter har inget med min avatar att göra och din slutledningsförmåga är lika förbryllande som kass.

En sån där sida kan nog fylla en viss funktion. Samtidigt så finns det en stor fara i att folk invaggas i en falsk säkerhet då många sexualbrottslingar inte är registrerade på sidan.

Fast det sa ju Bonny och jag tror inte på det riktigt. Varför skulle folk invaggas i säkerhet bara för det, det innebär ju att de måste sitta där och kolla och checka av allt.
Nej, jag tror folk inser att mörkertalet fortfarande är stort och folk trivs nog även med tanken att sexbrottslingarna får ta skit. Jag gör det åtminstone.

Idiotiskt upplägg på sidan. Det vore vettigare om det vore möjligt att söka på namn och personnr och DÄREFTER få reda på om en person är dömt för sexbrott eller ej. Att hänga ut personer så här... det gynnar ingen mer än de som redan blivit utsatta för brott eller de som redan "vet" eller starkt anat att en person blivit dömd för sexbrott.

Det behöver inte finnas hemsidor för allt, det här är ett exempel.

Alla här borde läsa Roslund och Hellströms Odjuret. Den berör detta ämne och ger fantastiska vinklar från båda håll.
Det finns riktigt riktigt vidriga sexualbrottslingar, sedan finns det dem som tex blottat snorren En gång för 25 år sedan och ångrar sig livet ut. Ska man hänga ut alla brottslingar på detta sätt kan det få förödande konsekvenser.
Jag tycker inte att det är rätt att slänga fram snorren, och definitivt inte att perversa sig med barn.
Men det är inte heller rätt med sådant här. För jag tror knappast att personerna bakom en sådanhär sida gör någon djupgående undersökning om brotten eller personerna.
Det finns även flertalet oskyldigt dömda, fler kanske aldrig blir friade. Ska även De riskeras dömas lite till? Om de är dömda så är det för att de inte lyckats bli friade. Men likförbannat finns det oskyldigt dömda, överallt. Och om inte rättsväsendet är kapabla att ge dem rättvisa, hur skulle vanliga lekmän kunna göra korrekta bedömningar av vilka som ska hängas ut eller ej?

Nej. Det kanske låter som en bra sak i första stund. Men det fungerar inte i praktiken.

Ett exempel:

"Sexbrott.com - Felaktig publicering
Skrivet av Administrator
2009-01-29 kl. 16:08
Vi har brustit i våra rutiner.

Idag kontaktades vi av en journalist från SvD som ville ha en kommentar på en förfalskad dom vi hade publicerat. Domen i fråga hade vi fått skickad till oss av en anonym person. Vi frågade hovrätten om det fanns en dömd med namnet som var i domen och att målnumret stämde för att verifiera att domen var äkta. Tyvärr så brast vi i våra rutiner och uppgav inte personnumret som fanns i den förfalskade domen. Vi har tagit bort den förfalskade domen samt all information som pekade ut den oskyldige.

Vi har nu ändrat rutinerna så att detta aldrig kan hända igen i framtiden. Vi ber den drabbade hemskt mycket om ursäkt."

De må ha ändrat sina rutiner. Men en oskyldig människa hängdes ut. De som sett denne uthängd kanske aldrig kommer se denna rättelse. Och innan de gör det kanske personen får ta emot skit i onödan. Vad räcker en klen liten ursäkt då? Föreställ att dennes granne läst om honom och sedan tänker nej nu j-vlar ska han få, sedan åker den oskyldiga och felaktigt utpekade grannen på rejält med däng i tvättstugan. Misstag har gjort och misstag kommer att göras.

Det finns ingen anledning att gå och misstänka alla grannar eller vänner för att vara sexbrottslingar. Men Om man nu har de misstankarna finns det andra sätt att undersöka saken på. Det har gått att ta reda på förr och kommer gå i framtiden också.

Last edited:
Jag tycker MissHelly sammanfattade det hela rätt bra, men jag vill ändå fråga de som är för sidor som dessa om vilka brott det är okej att hänga ut förövarna på det här sättet?

Är det för att ni anser att domarna inte är i relation till dådet när det gäller sexbrott som det är okej för allmänheten att späda på dem lite extra? Och skulle ni isåfall tycka det var helt okej att göra samma sak om ni ansåg straffen vara för låga för tex ekobrott, eller är det att ni själva finner sexbrott extra motbjudande som gör det hela okej?

Jag tycker det som MissHelly skriver är skäl nog att stänga ner sidan och kräva de ansvariga på stort skadestånd.

Jag tycker det som MissHelly skriver är skäl nog att stänga ner sidan och kräva de ansvariga på stort skadestånd.
Jag tycker det som du skriver är skäl nog att banna dig på livstid och kräva dig på ett ännu större skadestånd.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg