Det fins ju mycket enklare och effektivare metoder att skydda barn mot övergrepp! Se bara till att de inte träffar manliga släktningar, killar som är något år äldre än barnet själv och håll dem borta från ungdomsledare. Glöm för all del inte styvföräldrar! Det är möjligt, t.o.m sannolikt, att de inte är med på den aktuella sidan, men om era barn ska utsättas för övergrepp så är det dessa ni ska hålla koll på.
Ett råd i all välmening!
Men det där är ju bra konstigt resonemang som är så överakademiskt att man får ont i halsen.
Akademifierat får bli dagens nya ord.
Betyder det i konsekvensens namn att du är mer orolig för att du ska slå din eventuellt existerande kvinna än att någon ska göra det näe hon går från nattbussen? Statistiskt sett är det ju betydligt troligare att du kommer slå henne än att hon råkar ut för något rackartyg av en främling menar jag.
Statistik är oerhört viktigt men det finns gränser för hur applicerbar den är.
Fler befängda exempel:
Bli inte rädd bara för att flygplanet du befinner dig på för tillfället störtar, statistiskt sett kommer det nämligen inte göra det
Var orolig för lungcancer trots att du inte röker, statistiskt sett får många människor cancer i lungorna
Osv.
Befängt.
För övrigt måste man vara särdeles dum i huvudet om man tror att listan är komplett, vare sig över dömda eller ej dömda, så någon falsk trygghet förstår jag inte att man kan invaggas i.
Det argument som däremot håller är att ett (1) straff bör räcka, frågan är då om sexbrottslingens rättigheter står över en undrande allmänhets rättigheter? Svårt att argumentera för att den gör det tycker jag, räddar det bara några barn från att utsättas för sexualbrott så kan man väl tycka att det är värt det, definitivt ur moralisk synpunkt. Att den faktiskt räddar barn och andra är väl dessutom belagt på den (de?) plats(er) där den tillämpas fullt ut, tänker på Kalifornien.