htpc, minidator, dongle... djungel

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Nu är racing säsongen snart här och en jäkla massa race ska smidigt kunna tittas på,
söker nu råd om vad jag ska komplettera min tv med för att uppnå vissa funktioner.

Tanken är nån trådbunden pryl med W7 som kan sköta streaming, nerladdning och uppspelning av upp till 1080 mkv, litet format, tyst, usb3, är krav.
wifi, blåtand och ssd vore trevligt.

asrock? är det en htpc som många andra?
Imito? men då blir det android väl?
bygga egen minipc eller köpa färdigt?

TVn är en philips 46 led miljard mhz, smartTV som iofs klarar av 1080 mkv, men man kan inte pausa gå ur kolla tv och sen komma tillbaka, och flerkanals ljud fixar den inte.

Last edited:
Jag föreslår en NAS med DLNA-server, och sen en DLNA-kompatibel mediaspelare. HTPC kan väl för all del vara användbart, men kanske lite onödigt om det enda du ska göra är att ladda ner filmer och titta på. Du får liksom en NAS på typ 8 TB som du dessutom då kan RAIDa för mindre pengar än en bra HTPC med SSD. Såvida du inte har flera gigabit/s i nätverks-/internetuppkoppling behöver du inte SSD av den anledningen heller, 1080p i .mkv ligger på max 15-20 Mbit/s, och föra över filer gör jag mellan datorn och NAS:en i mellan 60-100 MB/s, dvs runt 5-800 Mbit/s. Det enda som tar lite tid är att packa upp rarat material, för det finns ingen uppackare på nasen, så jag får packa upp det genom att köra uppackaren i datorn vilken då drar det packade materialet från nasen, packar upp det, och sen skickar över det, men det tycker jag man kan leva med. Dessutom är NAS:en linuxbaserad, så får jag bara arslet ur och låser upp den (vilket är lite pilligt) kan jag installera en uppackare som jag kan köra direkt i nasen.

Tack för svaret men antingen fattar jag inte allt du beskriver eller så är det mycket mer än jag vill ha.

Jag vill ha en enkel liten tyst låda med W7, vuze och vlc, inte två lådor som kan mycket mer och skickar saker hit och dit på en server jag inte orkar / kan sköta :-)
Men vad det är för märke, modell etc som jag ska köpa till detta vet jag ej.

Last edited:
ja det ordnar sig...

Ja, det är en tvåkärnig tvåtrådig processor på 1,7 GHz, inget under av prestanda, men funkar nog sålänge du inte tänker spela 4K åtminstone. Digitalt och analogt ljud ut, och HDMI, OS grejar du valfritt själv, USB3 på framsidan, 4 gig minne som går att uppgradera, så ja, passar det dig så kör.

Last edited:
Fel tråd för det här men,,, popup-skit med Firefox trots att jag blockerat popup????

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026