HRC rustar för 2010

Hårdvaran? Hårdvara är per defiinition stendöd och gör inget. En programmerare/sytemutvecklare arbetar rent praktiskt oberoende av hårdvara. Rent teoretiskt kan hårdvara kräva vissa förutsättningar och ställa vissa begränsningar men i detta fall verkar det osannolikt, de skulle troligtvis kunna köra alla program som hojen kräver på en iPod. Vänligen läs om Axexxs inlägg nedan som du tidigare citerat.

Nej du kan inte använda en Ipod som ECU... du fattar nog inte skillnaden på en enkel ECU och dessa High end system.... programvaran är precis som till de flesta andra prylar vi har i vardagen skrädarsytt till hårdvaran... du kan inte ställa dig och göra ett eget program till din ECU..... det man ändrar är tabeller i programet. nej dom har inte hyrt några programerare. du får helt enkel läsa på i ämnet då det blir svårt att diskutera då du inte har koll på hur en ECU funkar.:)

Nej du kan inte använda en Ipod som ECU... du fattar nog inte skillnaden på en enkel ECU och dessa High end system.... programvaran är precis som till de flesta andra prylar vi har i vardagen skrädarsytt till hårdvaran... du kan inte ställa dig och göra ett eget program till din ECU..... det man ändrar är tabeller i programet. nej dom har inte hyrt några programerare. du får helt enkel läsa på i ämnet då det blir svårt att diskutera då du inte har koll på hur en ECU funkar.:)

Vad tror du skiljer en "high-end" mot en low-end? Det är inte så att varken marelli eller hrc tillverkar egna chip till sina boxar.. Det brukar vara relativt gammal teknik som används i fordonsvärlden. Mest för att det är beprövat och man inte behöver sällan så extrem beräkningskapacitet för att hantera de relativt få signaler ett tändsystem hanterar..

Vad tror du skiljer en "high-end" mot en low-end? Det är inte så att varken marelli eller hrc tillverkar egna chip till sina boxar.. Det brukar vara relativt gammal teknik som används i fordonsvärlden. Mest för att det är beprövat och man inte behöver sällan så extrem beräkningskapacitet för att hantera de relativt få signaler ett tändsystem hanterar..

jag tror inte, jag vet, läs på istället:)

Ok, så vad sitter det för chip i ducatis gp-hojs magneti marelli ecu?

vad det är för chip i marvel 8 ECUn, är det det som avgör om allt det jag har skrivit stämmer...... läs på istället så fattar du att allt jag skrivit stämmer:)

Den är inte på något sett tom den innehåller hela programet som styr... insprut...tändning..TC...m.m.
du kan inte ställa dig och göra ett eget program till din ECU..... det man ändrar är tabeller i programet
Det du skriver är ju oftast fallet med elektroniklådorna som säljs på konsumentmarknaden. Hur vet du att elektroniklådorna som säljs till GP endast kan programmeras via tabeller, att de inte har möjlighet att ändra i koden?

Tillägg:
megasquirt, VEMS o.s.v. har öppen källkod. Att de i GP inte har möjlighet att ändra koden verkar osannolikt.

Last edited:
vad det är för chip i marvel 8 ECUn, är det det som avgör om allt det jag har skrivit stämmer...... läs på istället så fattar du att allt jag skrivit stämmer:)

Jag läser... Men trots att både jag och Teddy är inom samma fält, data/systemingenjörer så förstår jag inte riktigt vad det ska vara som du menar är rätt?
"vet" du på fullaste allvar att det är hårdvaran som är det som kostar i ett magneti marelli system??

Det du skriver är ju oftast fallet med elektroniklådorna som säljs på konsumentmarknaden. Hur vet du att elektroniklådorna som säljs till GP endast kan programmeras via tabeller, att de inte har möjlighet att ändra i koden?

Tillägg:
megasquirt, VEMS o.s.v. har öppen källkod. Att de i GP inte har möjlighet att ändra koden verkar osannolikt.

Det kan säkert magneti marelli göra åt dom men om du tror att dessa firmor har öppenkällkod så är du dummare än de flesta:D

Jag läser... Men trots att både jag och Teddy är inom samma fält, data/systemingenjörer så förstår jag inte riktigt vad det ska vara som du menar är rätt?
"vet" du på fullaste allvar att det är hårdvaran som är det som kostar i ett magneti marelli system??

nej det är kunskapen dom sitter på som honda inte har.... det samma med ohlins... mer data och erfarenhet, data är nog det viktigaste i dessa fall.

Marvel 4 har 2st MCU:er + 1st DSP + FPGA + en massa annat skit!:), vissa delar av hårdvaran är låst för grundläggande överlevnadsfunktioner men andra delar kan man tex lägga in sin egen kod för TC etc.

...gällande IPOD, om man bara tänker på beräkningskapacitet så är vi nog inte så långt ifrån...:yoparty

Det du kallar kod är bara ett annat sätt att lägga upp logiska mappar och vilkor.
hur länge tror du en Ipod överlever:D

Last edited:
Det kan säkert magneti marelli göra åt dom men om du tror att dessa firmor har öppenkällkod så är du dummare än de flesta:D

Jag säger inte att de ha öppen källkod. Vad får dig att tro det?

Kanske måste GP-teknikern/den som vill ändra i koden, skriva på ett avtal/NDA (non disclosure agreement) där de lovar att inte berätta för någon om koden. Sen får de dokumentationen och utvecklingsmiljön

Slutsatsen vi kan dra här är i alla fall att du haft fel hela tiden.

nej det är kunskapen dom sitter på som honda inte har.... det samma med ohlins... mer data och erfarenhet, data är nog det viktigaste i dessa fall.

hur länge tror du en Ipod överlever:D

Och läser du det som Al skrev ovan, mcu'er, fpga's och dsp's är gratisartiklar på chipmarknaden.

Men självklart är de omflashningsbara precis som nästan alla andra inbyggda system. Här är ju nyttan än större att kunna just programmera om iom prototyputvecklingen.

En Ipod borde räcka i CPU-kapacitet, men troligen kan den inte garantera realtidsdelen av systemet.

Som så mycket annat bygger den deras ECU på kretsar ifrån Asien, som i sin tur oftast levereras med just öppen källkod.

Det du kallar kod är bara ett annat sätt att lägga upp logiska mappar och vilkor.
Jag har flerårig erfarenhet av DSP-programmering, just den delen stämmer inte alls överens med din beskrivning.

Last edited:
Jag säger inte att de ha öppen källkod. Vad får dig att tro det?

Kanske måste GP-teknikern/den som vill ändra i koden, skriva på ett avtal/NDA (non disclosure agreement) där de lovar att inte berätta för någon om koden. Sen får de dokumentationen och utvecklingsmiljön

Slutsatsen vi kan dra här är i alla fall att du haft fel hela tiden.

Men ring någon som vet istället då....jag känner folk som jobbat med magneti marelli i rally vm.... , dom skickar sina egna tekniker..... det handlar om att överleva i en tuff branch.

Last edited:
En ipod med moddat hus ingjuten i Epoxy eller polyuretan skulle hålla hur bra som helst!

logiska mappar eller villkor etc, allt är ju ettor och nollor!!!

Nu minns jag inte exakt hur det är med Marvel 4 men, man kan bara skriva kod till vissa av MCUerna medan vissa är helt stängda!

Vilka känner du inom rally som jobbar med MM? Namn tack:D:D:D

(vill inte hänga ut några namn då han är tillräkligt trött på att jag ringer och tjatar hål i huvudet på han:D)
Ok jag ger mig... du hava rätt spagetti komma pronto (Lady o Luffsen):D

Och läser du det som Al skrev ovan, mcu'er, fpga's och dsp's är gratisartiklar på chipmarknaden.

och vad har det med saken att gör i huvudtaget:va

Jag påstår bara det jag gjort hela tiden... Honda vill åt Erfarenheten och Datan MM sitter på, jag är helt övertygad om att det sitter ny hårdvara på cyklarna till nästa år.... då det är därför dom byter till ohlins... för det är väll ingen som tror att ohlins är dom enda som kan bygga bra stötdämpare... vi får väll se om några månader om jag haft rätt hela tiden:krama

Last edited:
Idag vart det offentligt att Ducatis MotoGP project director Livio Suppo lämnar Ducati för att delta som projekt ledare i HRC utveckling i Mgp.
Är detta ett tecken på att man tröttnat på Puig ? eller att vi i framtiden kommer se Stoner i HRC och Rossi till Ducati 2011 ?

Nja. han ska vara Managing Director och primärt jobba med finansiering och sponsorer.

Jag påstår bara det jag gjort hela tiden... Honda vill åt Erfarenheten och Datan MM sitter på, jag är helt övertygad om att det sitter ny hårdvara på cyklarna till nästa år....
Nej det gör du inte, du påstår inte alls samma sak som du gjort hela tiden. Du började med att skriva Axexxs och Boris på näsan genom att påstå att funktionen är inbyggd i hårdvaran, vilket är fel.

Att påstå att hårdvara på något sätt är levande eller har inbyggda funktioner är att det samma som att påstå att en sten är levande och fungerar som tåknäckare bara för att en hand flyttar den och släpper den över en fot. All hårdvara, oavsett vad det är för komponent är dum och död och gör ingenting förens den får instruktioner som säger åt den vad den ska göra.

Nere i källaren tre våningar under mig står en state of the art IBM stordator med kapacitet så att det räcker till och blir över. Om jag hade kunskap inom motorstyrning, TC, ABS eller what ever skulle jag kunna skriva program och köra dem på stordatorn. Problemet är bara att HRC skulle få motera dragkrok på Pedrosas hoj och koppla på en släpvagn för att rymma datorn och dess kraftkälla. Därför är det lämpligare att använda mindre och mer lättdriven hårdvara, något som ryms i en liten plastlåda som får plats under sadeln och går att driva på svagström.

Alla funktioner för motorstyrning o s v är inget annat än programkod, alltså instruktioner som någon systemutvecklare knackat ner via sitt tangentbord. Vad som står i programmet är en avbildning av det som sitter mellan öronen på den som skriver, alltså accumulerad kunskap och erfarenhet.
:)

Nej det gör du inte, du påstår inte alls samma sak som du gjort hela tiden. Du började med att skriva Axexxs och Boris på näsan genom att påstå att funktionen är inbyggd i hårdvaran, vilket är fel.

Att påstå att hårdvara på något sätt är levande eller har inbyggda funktioner är att det samma som att påstå att en sten är levande och fungerar som tåknäckare bara för att en hand flyttar den och släpper den över en fot. All hårdvara, oavsett vad det är för komponent är dum och död och gör ingenting förens den får instruktioner som säger åt den vad den ska göra.

Nere i källaren tre våningar under mig står en state of the art IBM stordator med kapacitet så att det räcker till och blir över. Om jag hade kunskap inom motorstyrning, TC, ABS eller what ever skulle jag kunna skriva program och köra dem på stordatorn. Problemet är bara att HRC skulle få motera dragkrok på Pedrosas hoj och koppla på en släpvagn för att rymma datorn och dess kraftkälla. Därför är det lämpligare att använda mindre och mer lättdriven hårdvara, något som ryms i en liten plastlåda som får plats under sadeln och går att driva på svagström.

Alla funktioner för motorstyrning o s v är inget annat än programkod, alltså instruktioner som någon systemutvecklare knackat ner via sitt tangentbord. Vad som står i programmet är en avbildning av det som sitter mellan öronen på den som skriver, alltså accumulerad kunskap och erfarenhet.
:)

Läs om läs rätt:D.... jag påstår att programkoden kommer med hårdvaran... och att det inte går att lägga in egna program, nu har det visat sig att man kan lägga in egen programkod för vissa funktioner, vilket gör att jag inte har helt rätt men det är inte för motorstyrningsfunktioner man kan lägga in egen kod utan extra funktioner. Det är erfarenhet jag talat om hela tiden som är den viktiga:krama

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup