HP:s j-a recoveryskivor!

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Datorn har börjat sega som fan och det är dags för en formatering/ominstallation av windows. Duktig som jag är brände jag ut recoveryskivan det första jag gjorde när jag köpt datorn. Döm om min förvåning när datorjäveln påstår att det är fel på skivan när jag stoppar i den.

Har gjort ominstallation med den minst en gång tidigare utan att det har krånglat.

Går inte att bränna ut skivan igen eftersom HP lagt in en spärr så att skivan endast kan brännas en gång. Att beställa ny skiva från HP kostar minst 350:- och tar typ 2 veckor att få.

Har ingen lust att ladda ner nån crackad version av windows heller, jag har betalat för den ärliga versionen jag har i datorn och den vill jag fan kunda använda.....

Vad gör man??

2 veckor om du har en förpiskad tur.

Jag väntade 6 veckor, sen ringde jag och bad dem fara åt fanders och sålde hela datorn skitbilligt formaterad utan operativ.

antar att du har någon form av Windows-skiva åtminstone för en total ominstallation? Om inte kolla med folk du känner om de har en för samma version du har. Du har ett serienummer någonstans på burken för den Windows versionen, och den Service Pack'en. Blås ur, använd ditt serienummer, ladda ner de drivisar du behöver.

Eller gå på ett annat OP system helt och hållet.

antar att du har någon form av Windows-skiva åtminstone för en total ominstallation? Om inte kolla med folk du känner om de har en för samma version du har. Du har ett serienummer någonstans på burken för den Windows versionen, och den Service Pack'en. Blås ur, använd ditt serienummer, ladda ner de drivisar du behöver.

Eller gå på ett annat OP system helt och hållet.

Det fungerar inte. Åtminståne inte när jag testade.
Licensnumret som står på datorn är en OEM-nyckel och fungerar inte med "riktiga" Windows-skivor.

Tiden då man fick med en clean Windows-skiva vid köp är tyvärr förbi.
Vi kan bara be till valfri gud att den kommer igen.

Last edited:
Det fungerar inte. Åtminståne inte när jag testade.
Licensnumret som står på datorn är en OEM-nyckel och fungerar inte med "riktiga" Windows-skivor.

Tiden då man fick med en clean Windows-skiva vid köp är tyvärr förbi.
Vi kan bara be till valfri gud att den kommer igen.

Gjorde en liknande variant med mitt Vista härom månaden. Nu hade jag ingen skiva men gick till försäljaren och bad om en kopia som skulle kosta 150 spänn att brännas, men fick den gratis då han förbarmade sig över mig. :D

Du behöver ha koll på vilken "version" du behöver dock som din nykel är till för.

Här finns mer information hur du gör din fabriksdator 100% äkta igen @ http://forums.mydigitallife.info/

Din dator har något som kallas för SLP och SLIC i BIOS som gör att den inte behöver online-aktiveras av Microsoft samt att din dator använder en generisk fabriksnyckel och inte den nyckel som står på datorns klisterlapp.

För XP ska du kika i tråden http://forums.mydigitallife.info/showthread.php?t=6077 för att rädda veckan och för Vista @ http://forums.mydigitallife.info/showthread.php?t=5619

Dvs sammanfattat, på din fabriksdator kan du använda vilken Windows-version som helst för installationen och sen efteråt göra den äkta utan något fake eller annat ljusskyggt och den kommer för alltid att vara äkta.

Last edited:
Tack för hjälpen!

Nu sitter jag här med nyformaterad dator så jag tänkte att det är lika bra att skriva hur jag gjorde om nån annan drabbas av samma problem.

Googlade och hittade detta tips:

Recovery patitionen måste anges som aktiv, det gör du i diskmanagern

[Start]->[Run]->diskmgmt.msc

leta upp din recovery partition, högerklicka och "markera partitionen som aktiv

reboot och f11 borde fungera under förutsättning att det inte är något annat problem med den.

Så jag har fortfarande ingen recoveryskiva, men eftersom partitionen var orörd och oskadad kunde man alltså starta datorn och boota direkt från den genom att aktivera den och sedan starta om datorn.

Har nu ägnat dom senaste timmarna åt att göra alla uppdateringar på vista, sen ska man börja plocka hem alla "måste" program som VLC, Spotify, Winrar osv..... kul värre

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg