HP/pengar ......

vad kommer detta kosta dig sammanlagt? 5lax 10lax 15lax 20lax? kommer det påverka din ekonomi? annars är det inget att fundera över. För är du sugen på det kommer du göra det för eller senare :D

Jag tror nog inte att du får ut så mycket för de pengarna. Visst nåt kommer väl hända, men så länge du inte pressar varvtider på bana så kommer du nog inte märka så speciell skillnad. Har du pengar över och inte vet vad du ska göra så köp gärna ett helställ till mig så blir jag glad och det kanske räddar mitt liv :D så slipper du kasta pengarna i sjön helt o hållet :tummenupp

hahaha ... bra å ha alternativ ;) å tack för dit svar .. vart lite klokare , . ska åka å köpa mig en gravsten nu som någon sa så snäll..

vad kommer detta kosta dig sammanlagt? 5lax 10lax 15lax 20lax? kommer det påverka din ekonomi? annars är det inget att fundera över. För är du sugen på det kommer du göra det för eller senare :D

klart det är grova pengar . så det kommer det ju göra helt klart . finns alltid hål å stopa dom i .. men det är ju som med allt annat en prioritering :) vi får se va som händer ska titta runt lite ..

Last edited:
Jag skulle tippa att överladdning är den form som gör att man får mest effekt/krona.

banta hojen lite, och träna och bränn bort lite fett så mår du bra samtidigt och hojen kommer gå bättre i sommar då både hojen och du väger mindre, du har mer pengar att slösa på glass och långa turer käka ute och bara få umgås med hojen!! eller spara de pengarna så du kan ta extra lång semester och åka ännu mera hoj. Då har du tagit 5-8 flugor i en smäll!! :D

Klart att det är värt det även om det inte är nödvändigt.:tummenupp
Du får mer effekt samt mkt skönare ljud i hojen,visst kostar det en slant men vad är gratis idag?:yoparty
Så finns det kapital så handla.
Själv hade jag Satoracing helsystem + alla nödvändiga tillbehör på min Cbr1000rr inte billigt men grymt ljud samt bra effekt,bänkad på Mc-hörnan i Södertälje med mkt bra resultat!
Kan även rekomdera Yoshi system....

a jag fick reda på att 07a hade 151hp på bakdäcke .. så va hamna du när du va klar? .. :)

banta hojen lite, och träna och bränn bort lite fett så mår du bra samtidigt och hojen kommer gå bättre i sommar då både hojen och du väger mindre, du har mer pengar att slösa på glass och långa turer käka ute och bara få umgås med hojen!! eller spara de pengarna så du kan ta extra lång semester och åka ännu mera hoj. Då har du tagit 5-8 flugor i en smäll!! :D

a du ser klart då . JAG ÄLSKAR JU GLASS . :D .. inte dum alls du :tummenupp

Last edited:
Bänkpappret visade 163,8 på hjulet!(eller så var det 168,3) minns inte vilket av dom som det var,men det blev grym skillnad i allafall.
Du märker skillnad det garanterar jag dig.:tummenupp

Om det är värt 15 - 30 lax,det är en annan sak.:huvet

Last edited:
vissa e fan otroliga på detta forum. de som bygger turbo jiddras det inte med men en som undrar om lite små trim ska det hackas på.
Många som bygger turbo har i grunden andra orsaker... Typ att det ska gå fort rätt fram.. Rattlåsrejsing...

Ett seriöst svar på din fråga om det är värt pengarna...
Ett bra helssystem kostar mellan 10-20 tusen. En pc kostar ca 2500. + bänkning. Om du köper detta nytt vill säga.
Ett slipon kostar ca 3000 kr och gör varken till eller från.. Men det låter mer.
Så summa med helsystem. Ca 14-25 tusen.
Då får du en motor som blir lite rappare... och kanske upp mot 10 kusar mer på topp. Största skillnaden märks troligtvis på ett jämnare register...

När det gälle prestanda vid hojkörning påverkas framförandet av hojen enligt följande.
80% förare och 20 % mc.
Av dessa 20% mc, består 15% chassie 5% motor.

Folk brukar för att få ut mer ur hojen kosta på eftermarknadsljuddämpare, bänka mm.. Med ett antal tusenlappar....
Och de bättrar på något som inte ens gör 5% förbättring.

Det klokaste du kan göra är att bli bättre som förare. Investera i bandagar, Kurser.. SMC och/eller CSS.

Det näst klokaste du kan göra.. Förbättra chassiet.. Kosta på framgaffel. bakdämpare,,, bromsar..
Här får du en märkbart bättre hoj... och betydligt mer prisvärt än att slänga ut tusenlappar på motorprestanda.

Motorprestandan då,, Jo där handlar man ju ofta med hjärtat,, Visst fan är det kul när det skjuter på mm.... Men värt pengarna för att få några få hästar mer. Det är det inte i mina ögon,

Ps. banta 10kg och du vinner ca 4 kusar. ds

ps2. Att du har sett någon uppgift på 151 hästar och någon påstår att det fått ur 168.8 hästar efter moddning.. Allt sån bör och skall tas med en stor nypa salt...
För det fösta vet du inte vilken norm/standard som redovisas. Din hästar eller SAE.. mfl....
För det andra så skiljer det mellan olika bänkar.... Kan variera kraftigt från bänk till bänk.
Ska du jämföra så ska du jämföra samma bänk.. före och efter moddning.. Helst samma dag ska mätningarna vara gjorda.. och med samma hoj, Då kan du komma nära sanningen för just den hojen, Just den dagen.....
Annars så är det ju bara en siffra.. precis som koktiden på pasta.....

Ezzo

Last edited:
Om du inte tänkt ligga o varva upp mot varvstoppet på bana utan bara kör ute på "stan" så är det def att kasta pengarna i sjön.

a blir nog blandat .... inte så jag har bestämt mig för att köpa grejerna . va mera av ren nyfikenhet. vi säger grejerna kostar 20000kr du får 20hp kommer en vanlig mc åkare som jag känna av det så mycket så det är värt 20000kr? . 20hp är nog mycket för en som åker bana å är ganska ok på det .. . men för en vanlig dödlig då?märker han av det alls .. men som en sa ..allt handlar nog om va du har i plomboken..

Många som bygger turbo har i grunden andra orsaker... Typ att det ska gå fort rätt fram.. Rattlåsrejsing...

han har inte sagt att han ska piska kurvor eller åka rakt fram. så enda gången han har nytta av dessa hästar är när han ska rakt fram.
och har man inte kunskap och resurser för att bygga turbo så kikar man åt andra håll för att höja prestandan lite.

men håller med dig om resten du skrev.

Last edited:
sa aldrig jag kunde hanter det min 1000 .. det kan jag helt klart inte göra.. .. deta är av ren nyfikenhet.. å ja ska inte säga att jag inte kommer sätta på dom grejerna om det är värt det .. om man kan läga ner några 1000 å få några hästar man känner av ..typ botten drag .ja acceleration. vet kan dreva ner men vill inte mista toppen häler.. å ja jag kör softar en dom flästa. leker jag gör jag det på ett flyg fält .. visar folk respekt ok . så dum förklara mig inte =) ..

Jag har absolut inte dum förklarat dig och tycker det är roligt att du är nyfiken och lär dig! Det gör jag också dagligen på sporthoj.com :tummenupp :) Och det tackar jag alla duktiga MC folk här på SH.com

Jag tyckte bara att det lät som om du har den slöaste RR hojen och är beredd att göra allt för att höja prestandan i motorn! hehe
Men så är nog inte fallet. Men även om du gör det så är det upp till dig. :)

Missförstånd kan lätt uppstå.

Peace! :yoparty

Last edited:

Ett seriöst svar på din fråga om det är värt pengarna...
Ett bra helssystem kostar mellan 10-20 tusen. En pc kostar ca 2500. + bänkning. Om du köper detta nytt vill säga.
Ett slipon kostar ca 3000 kr och gör varken till eller från.. Men det låter mer.
Så summa med helsystem. Ca 14-25 tusen.
Då får du en motor som blir lite rappare... och kanske upp mot 10 kusar mer på topp. Största skillnaden märks troligtvis på ett jämnare register...

När det gälle prestanda vid hojkörning påverkas framförandet av hojen enligt följande.
80% förare och 20 % mc.
Av dessa 20% mc, består 15% chassie 5% motor.

Folk brukar för att få ut mer ur hojen kosta på eftermarknadsljuddämpare, bänka mm.. Med ett antal tusenlappar....
Och de bättrar på något som inte ens gör 5% förbättring.

Det klokaste du kan göra är att bli bättre som förare. Investera i bandagar, Kurser.. SMC och/eller CSS.

Det näst klokaste du kan göra.. Förbättra chassiet.. Kosta på framgaffel. bakdämpare,,, bromsar..
Här får du en märkbart bättre hoj... och betydligt mer prisvärt än att slänga ut tusenlappar på motorprestanda.

Motorprestandan då,, Jo där handlar man ju ofta med hjärtat,, Visst fan är det kul när det skjuter på mm.... Men värt pengarna för att få några få hästar mer. Det är det inte i mina ögon,

Ezzo

a va verkligen svar på tal .ett mycket bra svar fick ju svar på allt ... jag bugar å tackar .. kan jag sluta fundera på det helt .. ska jag göra något kan jag ju börja i rätt ände som du säger . typ bromsar å dämpare ..

Jag har absolut inte dum förklarat dig och tycker det är roligt att du är nyfiken och lär dig! Det gör jag också dagligen på sporthoj.com :tummenupp :) Och det tackar jag alla duktiga MC folk här på SH.com

Jag tyckte bara att det lät som om du har den slöaste RR hojen och är beredd att göra allt för att höja prestandan i motorn! hehe
Men så är nog inte fallet. Men även om du gör det så är det upp till dig. :)

Missförstånd kan lätt uppstå.

Peace! :yoparty

.-- gud nej slö tycker jag inte den är .. =) jag måste ha skrivit fel från början . för det hela är att jag vara undra om jag har 20000kr köper massa delar . jag får ut 15HP totalt kanske med lite tro på gud, :D . kommer jag känna av dom 15 då ? 15HP kan ju inte ge någon markant skillnad alls för en sån glidare som jag är nu . :D eller är det så att 15HP för 20000kr är rena guldet :D å det kommer bli som dag å natt ...no hard feelings...Peace!

jag har akra helsystem, kn filter o pcIII, 120,5 hästar på slangen, jag fick ut hela 30 hästar, jag märker det mesta när jag kör bana men annars så är det ingen stor skillnad på gatan.

så om du ska lägga 20000-30000 pengar på hojen så lägg de på ngt smartare för om du ej ska köra bana är det inte så värt. Du kan ju köpa slipon för att få grymmare ljud där får du ut ngra små hästar men det räcker för dem som ska stå o styla utanför kiosken :)

Kostar trimmet 1000kr/hk så är det billigt. Titta på startfältet inom RR, visst finns där kittade cyklar men de flesta 1L cyklar är förhållandevis original effektmässigt. Vinnaren av fjolårets REC åkte med katalysatorn kvar då kostnaden inte motiverades av effektökningen. Finns där någon gatåkare/korvkioskposör med självaktning som inte har plockar bort katten?

Chassiekittning är i mina ögon betydligt mer prisvärt men även där är jag väldigt tveksam när det kommer till kittfjädring på gatan då fjädringen på moderna sportcyklar är tillräckligt bra för att vägnätet och förarens förmåga skall sätta begränsningen långt innan.

Sålänge du inte har akuta problem att göra dig av med pengar så rekommenderar jag att du behåller cykeln original. Kör du sedan mycket bana kommer du förr eller senare till den punkt då du är bra chaffis nog för att du på bana skulle dra nytta av att kitta cykeln.

han har inte sagt att han ska piska kurvor eller åka rakt fram. så enda gången han har nytta av dessa hästar är när han ska rakt fram.
och har man inte kunskap och resurser för att bygga turbo så kikar man åt andra håll för att höja prestandan lite.

men håller med dig om resten du skrev.

Enda gången han har nytta av dessa hästar är när han ska rakt fram JA!!! Så är det.... När du kör på kurviga vägar/bana så använder du ca 80 kusar förutom när det går rakt fram....
Användningsområdet är ju ganska uppenbart... Jagar man kusar för att vara snabb rakt fram så bygger man turbo... Alternativt så går man över toppen,Höjer komp. Byter kammar,.. Ventiltider..bla. För att snegla åt andra hållet som du skrev...

Helsystem med mappning.. Det är en vanlig gatåkare.. Som de flesta av oss här på sh.com. Som vill ha ut lite mer effekt.... Till vilken nytta?
Förutom att det är jävligt kul när det skjuter på...

Bästa uppdateringen av hojen man kan göra är chassit.. *
Och den allra billigaste åtgärden som höjer prestandan.. spar en massa pengar.. är faktist helt gratis.
Ställ in hojens dämpare... Så dämparna arbetar i rätt arbetsområdet....

Helsystem med mappning.. Det är en vanlig gatåkare.. Som de flesta av oss här på sh.com. Som vill ha ut lite mer effekt.... Till vilken nytta?
Förutom att det är jävligt kul när det skjuter på.

Till vilken nytta???
Man vill vara snabbare än polarna på rakorna när det är jämnt i kurvorna!:)
Samt är ljudet värt en hel del.:D

jag har akra helsystem, kn filter o pcIII, 120,5 hästar på slangen, jag fick ut hela 30 hästar, jag märker det mesta när jag kör bana men annars så är det ingen stor skillnad på gatan.

så om du ska lägga 20000-30000 pengar på hojen så lägg de på ngt smartare för om du ej ska köra bana är det inte så värt. Du kan ju köpa slipon för att få grymmare ljud där får du ut ngra små hästar men det räcker för dem som ska stå o styla utanför kiosken :)

a jag har ju slipon å lite skit på hojen redan ...:) . men måste jag stå vid kiosken för det haha .varför får jag inte bara åka :D man kanske ska göra det jag vet inte . jag är ju ny :tungan

Förutom att det är jävligt kul när det skjuter på.

Till vilken nytta???
Man vill vara snabbare än polarna på rakorna när det är jämnt i kurvorna!:)
Samt är ljudet värt en hel del.:D

haha . ligger nå i det du säger :D

Last edited:
Man måste väl ändå få trimma utan att det är försvarbart överhuvudet taget? Varför spelar det roll om någon ni inte vet vem det är har haft sitt körkort för kort stund?

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet