Hotta upp 525-motor

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Har köpt mig en ktm 520 med 525-motor som jag tänkte pyssla lite med i vinter. Bla försök kräma ut lite mer effekt ur mot motorn, här är några saker jag funderar på att göra:

Porta topp
Trimkam
Ev helsystem

Någon som har fler idéer eller tips på vem man kan lämna till för att få toppen portad tex? Nån som har ett helsystem liggandes? :-)
 
Ska spana in det, tror ni man märker nån skillnad med toppen portad?
 
Tack för tipset! ska deffenitivt spana in detta och kolla upp vad det kan kosta. Vad för kam ska man satsa på då? Vill helst ha bra med vrid i låg och mellanregister, LC4 kan man ju köpa rallykam till för detta ändåmål. Finns det samma till 525?

Om man byter kamkedjan, är det något mer man byter tillhörande den i samma veva? sträckaren tex.
 
Last edited:
Tack för tipset! ska deffenitivt spana in detta och kolla upp vad det kan kosta. Vad för kam ska man satsa på då? Vill helst ha bra med vrid i låg och mellanregister, LC4 kan man ju köpa rallykam till för detta ändåmål. Finns det samma till 525?

Om man byter kamkedjan, är det något mer man byter tillhörande den i samma veva? sträckaren tex.

Jag har vässat en hel del 525or och för att få bättre botten o mellanreg så brukar jag porta den och plasta insuget för att få fram den typ av karaktär man vill ha. Hotkams steg 1 kam ger lite mer mellanreg så den kan passa dig bra. De flesta sätter in steg II men då tappar man lite i botten och vinner i topp.
Man kan även sätta kolv med högsta möjlig kompförhållande typ 13-1 för att få ännu bättre botten.
Vill man ha mer effekt från mellanreg och upp till toppvarv brukar jag även porta upp förgasaren men i detta fall är det inte så smart för bottendraget.
Avagsrör duger med öppen ljuddämpare bara. Sätt gärna dit kn filter i luftburken för det ger rapphet och någ hk.

Ang kamkedja så byter man bara den inte sträckare.
 
Tack så mycket för tipsen! Vad menar du med att plasta insuget förresten? Jag har tänkt byta ramlager eftersom jag inte vet hur långt motorn gått eller när den senast fick nya lager. Behöver jag sätta i några special eller räcker det med standardlagrena för motorn om man sätter i högkompskolv? Jag vill såklart inte ha all kräm i botten o mellanregistret men som jag förstått det så är det redan från början rätt mkt kräm på toppen? Någon speciell affär där man kan plocka på sig, kolv, kam mm?
 
Plasta insug gör man för att få högre gashastighet och därmed bättre bottestyrka ,men om det görs rätt får man även bättre sluteffekt. Jag plastar om insuget så bränsleblandningen slungas in tvärs igenom ventilerna vilket gör bättre fyllning tumbling som de kallas. JU mer man plastar igen insuget desto bättre bottendrag till en viss gräns såklart.

Kolla i mitt garage så ser du en massa portningar http://www.sporthoj.com/garage/?BoostIII

Standard ramlager funkar bra.
De flesta trimdelar hittar du på ebay men du kan köpa dem här i Sverige också av www.locknersbilochmc.se
 
Det du sa med avgassystem och byta till en öppen ljuddämpare, är standard SX-dämparen öppen nog eller bör man satsa på Acra, Leovincé eller liknande?

- - - Updated - - -

Det du sa med avgassystem och byta till en öppen ljuddämpare, är standard SX-dämparen öppen nog eller bör man satsa på Acra, Leovincé eller liknande?
 
Det du sa med avgassystem och byta till en öppen ljuddämpare, är standard SX-dämparen öppen nog eller bör man satsa på Acra, Leovincé eller liknande?
 
Sx dämpare är inte fullt lika öppen som en acra eller annan eftermarknads burk.
 
Då får det bli ett Acra om jag hittar något begagnat :) Någon som har ett sånt motorställ som man ställer på ett bord så man enkelt kan vrida o vända på motorn till övers för en billig peng? :hej
 
Har tänkt följande setup:
Portad och plastad topp
Hot Cams stage 1
Acra-slipon
JE 13:1 kolv
K/N-filter.

Klarar man sig med original 39 mm fögge eller bör man byta till 41 mm? Har fått erbjudande på en 41 mm nämligen :)
 
Du bör efter vad jag läst och hört inte gå över 12,5:1 i kompförhållande.
Jag kör med CP-piston 12,5:1 på 98 oktan. Högre komp kan kräva högre komp eller andra justeringar.

dämparn är väl ändå inte lika noga som grenrören (headers) för ett bra flöde?



Har tänkt följande setup:
Portad och plastad topp
Hot Cams stage 1
Acra-slipon
JE 13:1 kolv
K/N-filter.

Klarar man sig med original 39 mm fögge eller bör man byta till 41 mm? Har fått erbjudande på en 41 mm nämligen :)
 
Du bör efter vad jag läst och hört inte gå över 12,5:1 i kompförhållande.
Jag kör med CP-piston 12,5:1 på 98 oktan. Högre komp kan kräva högre komp eller andra justeringar.

dämparn är väl ändå inte lika noga som grenrören (headers) för ett bra flöde?

Okaj, vad är det som gör att man inte bör gå över 12,5:1? Går det att köra med 12,5:1 på 95-oktan eller måste man köra högoktanigt?

Så som jag fattat det så är det viktigt att dämparen har ett genomgående rör på minst 50 mm i diameter, det ska inte original ha och blir därför som en plugg. Om det skiljer något på rördiametern mellan standard-header och ett effekt-header kan jag inte säga eftersom jag inte mätt det men om någon har båda dessa liggandes så får ni ju gärna mäta om det är någon skillnad :)
 
Jag har ingen bra källa / bra förklaring till varför mer än 12,5:1 är för mkt. Boris var på mig när jag funderade på det och tyckte det var dumt om man inte skall köra på rejs-soppa eller ändra kompet mha unshrouding av förbränningsrummet.

Fick känslan av att många höll med om detta på övriga amerikanska forum, men åter igen, vet inte den direkta orsaken till det.

Du kan säkert köra 95-soppa på 12,5. Jag kör bara 98, to be safe.
 
Hmm okej Boost3 har hjälpt mig plocka ihop mitt kit och rekommenderat mig 13:1 kolv för det skulle ge mer knuff i bottrenregistret. Sen ska ju mer göras såklart. Du bytte aldrig kam va?
Han rekommenderade mig även att köra på 98 för att inte få spikningar.
 
Med runt 97mm i borr och Hotcams steg 1 som numera igentligen är steg 2 så går det åka 13-1 kolv på 98 okt.

Det är tänkt jag ska porta den och då slipar jag alltid ur förbränningsrummet så inga vassa hörn ger spikningar.

Jag har även en annan bra medicin som jag gör på alla motorer,,det motverkar spikning och det är keramikbehandla både topp/ventiler och kolvtopp. Det ger mindre värme genom kolv och ut i kylvatten = effekt istället samt att det motverkar spiktendenser.
Som ex så satt jag nyss i en 13,5-1 kolv med Hotcams i en Yamaha 450/480 som har samma borr som KTM 525. Den kermaikade jag även kolv/topp/ventiler på. Trots Vertex box tändbox i vassaste tändläget spikar den inte på 98 okt.

Ang förgasare 39 vs 41 så ger 41 ca 2 hk mer i detta trimfall.
 
Jag är övertygad om att du vet vad du gör Benny så ja kmr köra på 13:1, ingen minns ju en fegis :rofl

Ska fundera på keramikbehandling, det vore ju skönt att leda mindre värme ut i kylsystemet då det ju från början redan är ganska underdimensionerat.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top