Hotta upp 525-motor

Om mindre värme leds ut från förbränningsrummet, borde inte det bidra till mer spikningar snarare än mindre, dvs att blandningen förtänder.
Tänker jag fel?


Med runt 97mm i borr och Hotcams steg 1 som numera igentligen är steg 2 så går det åka 13-1 kolv på 98 okt.

Det är tänkt jag ska porta den och då slipar jag alltid ur förbränningsrummet så inga vassa hörn ger spikningar.

Jag har även en annan bra medicin som jag gör på alla motorer,,det motverkar spikning och det är keramikbehandla både topp/ventiler och kolvtopp. Det ger mindre värme genom kolv och ut i kylvatten = effekt istället samt att det motverkar spiktendenser.
Som ex så satt jag nyss i en 13,5-1 kolv med Hotcams i en Yamaha 450/480 som har samma borr som KTM 525. Den kermaikade jag även kolv/topp/ventiler på. Trots Vertex box tändbox i vassaste tändläget spikar den inte på 98 okt.

Ang förgasare 39 vs 41 så ger 41 ca 2 hk mer i detta trimfall.
 
Om mindre värme leds ut från förbränningsrummet, borde inte det bidra till mer spikningar snarare än mindre, dvs att blandningen förtänder.
Tänker jag fel?
Jag gissar på att keramiken isolerar metallgodset från värmen och den går ut genom avgasröret istället? Verkar ju listigt!
 
Här förklaras fördelarna med olika coating. Jag behandlar bara kolvtoppen och topp + ventiler med terminal barrier . Jag kör med CBX terminal barrier som finna att läsa om på denna första sida som nr 1 i texten. jag har kört med detta i ca 10 år och det är lika bra som påstås kan jag lova för jag pressar alltid ur max i kompf och tändning eller höga turbotryck.
http://www.jcmmachineandcoatings.com/coatings/pistons/

Jag kan dra de viktigaste fördelarna när man coatar kolvar topp ventiler.

1.Man kan köra vassare tändinställing innan spikning = mer pulver går ta ut
2. Snålare bestycking på soppa innan spikning = mer pulver
3, Högre kompförhållande innan spik = mer pulver
3. Värmeenergi som normalt går ut i vatten blir delvist till drivkraft istället= mer pulver
4, Kolv och ringar håller längre pga att de går kallare.
5. Ventiler går kallare så de och ventilsäten håller längre tid.

Numera är redan många kolvar coatade med både terminal barrier och anti friktion medel. De flesta bättre bilmärken och hojar /skotrar har de ,ett ex som kör coatat är Yamaha och många fler kvalitesmärken.
Wiseco kör numera antifriktion på alla sina kolvar.
Många tvåtaktskolvar har både terminal b och antifrikton.
 
Om mindre värme leds ut från förbränningsrummet, borde inte det bidra till mer spikningar snarare än mindre, dvs att blandningen förtänder.
Tänker jag fel?

Rätt och fel. Att behålla värmen i förbränningsrummet förbättrar verkningsgraden upp till en viss gräns. Med keramisk behandling blir det enligt forskningsresultat precis som du säger.
Sen får du väl välja själv om du vill tro på hemmapulare som kan allt om allt eller specialiserade forskare.
 

Bifogat

  • img045.jpg
    img045.jpg
    1.4 MB · Visningar: 32
  • img044.jpg
    img044.jpg
    1.9 MB · Visningar: 39
Om nu det skulle vara nackdel med högre värme i förbänningsrum varför kör då så många motortillverkare och kolvtillverkare med terminal coating?
 
Kan du säga vilka utan att blanda in friktionsbehandlingar i samma mening? Jag har inte sett en enda kolv med keramisk behandling.

Till 4 takt bensin motorer finns det färre behandlade kolvtoppar men i diselvärlden är det mer vanligt redan för 20 år sedan.

JE pistons och Mahle som är storat märken erbjuder alla tänkbara behandlingar bla kolvtopp värme barriär. Här är en pdf fil bläddra ner e bit på denna fil så visar Je sina behandlingar.http://www.jepistons.com/PDFs/TechCorner/SCPDrawings/JE_Piston_terminology_and_features.pdf

I tvåtakts världen är det mer vanligt med värmebarriär på kolvtopp. Sno-X pistons // Snopro //Spi har värmebarriär samt antifriktion på kjolarna.
 
Att behandla titanventiler med detta går ej eller?

Jag kan tänka mig att prova på kolven.
Gör du även anti-friktions-behandling på kolv, t.ex teflon?

Skall förmodligen riva motorn i vinter o inspektera, skulle kunna fixa nåt mer i samma veva.
 
Till 4 takt bensin motorer finns det färre behandlade kolvtoppar men i diselvärlden är det mer vanligt redan för 20 år sedan.

JE pistons och Mahle som är storat märken erbjuder alla tänkbara behandlingar bla kolvtopp värme barriär. Här är en pdf fil bläddra ner e bit på denna fil så visar Je sina behandlingar.http://www.jepistons.com/PDFs/TechCorner/SCPDrawings/JE_Piston_terminology_and_features.pdf

I tvåtakts världen är det mer vanligt med värmebarriär på kolvtopp. Sno-X pistons // Snopro //Spi har värmebarriär samt antifriktion på kjolarna.

Så, vilken produktionsmotor har keramiskt behandlad kolvtopp då?

Att ett eftermarknadstillbehör existerar bevisar inte dess förträfflighet.

Sen ska vi ju även fundera på vad syftet är i de fall där det används. Att skydda kolven från värme kan ju stå högre i prioritet än verkningsgraden.
 
Att behandla titanventiler med detta går ej eller?

Jag kan tänka mig att prova på kolven.
Gör du även anti-friktions-behandling på kolv, t.ex teflon?

Skall förmodligen riva motorn i vinter o inspektera, skulle kunna fixa nåt mer i samma veva.

Nej jag har inte börjat med antifriktion än för de flesta kolvar man köper har någon form av det original.

Om du ska köra keramikad kolv så rek jag även keramika toppens förbränningsrum samt ventilerna. På titanventiler sitter det värdelöst men jag brukar behandla dem ändå för det påstås att keramiken sitter kvar nere i blästerporerna.Stålventiler sitter det otroligt bra på.

Twostroke man

Om jag tar ur minnet vilka jag läst om har behandlad kolvtopp så var det Yamaha och någon sportlyxbil från england. De företag som keramikar motordelar påstår att det är en kostnadsfråga som gör att inte alla motortillverkare väljer keramik eller liknade värmebarriärer. Motortillverkare portar ju inte toppen heller eller slipar/unskrodar kolv samt topp för att förhindra spikning så det finns många moddar de skulle kunna göra för att få motorer från bandet effektivare.
 
Matte Bohlin är ju en person som kan mycket om sugmotortrimning!
 
Någon som har en idé om bestyckning för originalförgasarn med 12.5:1 kolv, trimkam, portad och plastad topp samt helsystem?
 
Är det inte Nikasil på 525:an ?
Ide 1:
Isf Borra bort det veka Nikasil-Skiten och sätt i ett stålfoder, = "mindre blowby"

2:
Titan leder värme skitdåligt, till och med sämre än RF , Byt till Titan ventiler

3: tefloncoata kolvarna under ringlandet = mindre spel /mindre wobbel i kolven

Sen börjar du Porta, byta kammar osv,,
 
Är det inte Nikasil på 525:an ?
Ide 1:
Isf Borra bort det veka Nikasil-Skiten och sätt i ett stålfoder, = "mindre blowby"

2:
Titan leder värme skitdåligt, till och med sämre än RF , Byt till Titan ventiler

3: tefloncoata kolvarna under ringlandet = mindre spel /mindre wobbel i kolven

Sen börjar du Porta, byta kammar osv,,

De här va ett underlig påstående. Nikasilfodel är ett steg framåt i utvecklingen nästan alla motorer har nikasil numera.
1. Fördelena är tightare kolvspel vs foder så "bolwby" blir mindre.
2. Mindre firikton
3. längre livslängd innan loppet är slut och kolvar håller längre.
4. Bättre värmeavledning ut till kylvatten
5. Mer effekt tack vare ovan nämnda fördelar.

Ang titanventilerna så undviker jag dem i mesta möjliga mån för de har så lätt att gå av.
Antifiktion på kolv är en bra ide men att lägga på så tjockt att det påverkat kolvspelet på en fräsch cylinder med ny kolv är inte att rek.
 
De här va ett underlig påstående. Nikasilfodel är ett steg framåt i utvecklingen nästan alla motorer har nikasil numera.
1. Fördelena är tightare kolvspel vs foder så "bolwby" blir mindre.
2. Mindre firikton
3. längre livslängd innan loppet är slut och kolvar håller längre.
4. Bättre värmeavledning ut till kylvatten
5. Mer effekt tack vare ovan nämnda fördelar.

Ang titanventilerna så undviker jag dem i mesta möjliga mån för de har så lätt att gå av.
Antifiktion på kolv är en bra ide men att lägga på så tjockt att det påverkat kolvspelet på en fräsch cylinder med ny kolv är inte att rek.


Alla har rätt och tyckas vad man vill.....

1: Alu/nickasil foder Sviktar ,,,tänk lite ,, Alu smälter vi ca 660 gra (rent) stål vid .....
Vad tror du sviktar mest vid ca 100-140 grader plus att Kompet skall höjas , tror du det blir mindre svikt ?
Och ALU vidgar sig ca 5 mm per meter och 100 grader..
stål/järn ca 1mm per meter och 100grader +
så vad tror du om spelen nu ?

2:Friktion ..mm under vissa förhållanden .. men inte enligt ovastående, iom att kolven börjar wobbla när spelen ökar

3: hehe Ja tror du det ,,,, Varför stålfodrade man t ex "Sälens" Paris- Dakar moppar ,och de funkade bra även när hon kom hem ( och hur funkade de ofodradeKTM,rna)
Fråga de som tävlings kör med Nikasil typ av lopp hur ofta de byter kolv (approx 25 driftstimme) de som stål/järnfodrats går helt klart 4 ggr längre

4:...Spelar roll, det räcker , mesta värmen går ut via avgaser toppkontakt

5: ...Stämmer det


Men Vad vet jag ??

Du har säkert fodrat om några stycken , och vet helt klart att ALu/nicasil är att föredra gentemot stål/järnfoder Annars skulle du inte utrycka dig så tvärsäkert

och jag böjer mig alltid för expertisen,
Vill bara att folk ska tänka själva, och prova om det stämmer,

Annars blir det bara: "Apa ser, Apa gör"

För det alla ANDRA gör måste ju vara rätt... Eller?

Men Nu lämnar jag denna tråd .Lycka till
 
Har precis skaffat en nynikasilad cylinder så inte jättesugen på att sätta i stålfoder. Jag har fått toppen, ventilerna och kolven keramikbehandlade för att klara värmen bättre. Tefloncota får jag kolla upp!
 
Alla har rätt och tyckas vad man vill.....

1: Alu/nickasil foder Sviktar ,,,tänk lite ,, Alu smälter vi ca 660 gra (rent) stål vid .....
Vad tror du sviktar mest vid ca 100-140 grader plus att Kompet skall höjas , tror du det blir mindre svikt ?
Och ALU vidgar sig ca 5 mm per meter och 100 grader..
stål/järn ca 1mm per meter och 100grader +
så vad tror du om spelen nu ?

2:Friktion ..mm under vissa förhållanden .. men inte enligt ovastående, iom att kolven börjar wobbla när spelen ökar

3: hehe Ja tror du det ,,,, Varför stålfodrade man t ex "Sälens" Paris- Dakar moppar ,och de funkade bra även när hon kom hem ( och hur funkade de ofodradeKTM,rna)
Fråga de som tävlings kör med Nikasil typ av lopp hur ofta de byter kolv (approx 25 driftstimme) de som stål/järnfodrats går helt klart 4 ggr längre

4:...Spelar roll, det räcker , mesta värmen går ut via avgaser toppkontakt

5: ...Stämmer det


Men Vad vet jag ??

Du har säkert fodrat om några stycken , och vet helt klart att ALu/nicasil är att föredra gentemot stål/järnfoder Annars skulle du inte utrycka dig så tvärsäkert

och jag böjer mig alltid för expertisen,
Vill bara att folk ska tänka själva, och prova om det stämmer,

Annars blir det bara: "Apa ser, Apa gör"

För det alla ANDRA gör måste ju vara rätt... Eller?

Men Nu lämnar jag denna tråd .Lycka till

Synd att du lämnar tråden för du är unik i dina påståenden jag har aldrig hört några fördelar med stålfoder i vanlig hojmotor tidigare , men just i Parisdakar har jag ingen koll på stål vs alufoder så där kan du ha rätt. Kan ev tänkas att stålfoder klarar släppa förbi mer sand utan att skadas. Men jag skulle vilja ha mer bevis på att stål är bättre i ökenrace innan jag tror på det.

Du säger att stålfoder utvidgar sig mindre än alu/nik och det är en av orsakerna till att alufoder är bättre för det följer aluminiumkolvars rörelse bättre därav att man kan köra tightare spel. På alla hojar enstånkor jag jobbat med sedan nikasilen kom så har jag bara sett längre livslängder på kolv och foder. Alufoder med nikasil är flera ggr hårdare än stål.

Om nu stålfoder skulle vara lika bra som du påstår så skulle nikasilen försvunnit lika fort som den kom in på motormarknaden. I bänkkörningar visar nikasilfoder vs stålfoder flera % mer effekt. Stålfoder är bra på en sak ivf det är billigare borra om vid missöde. Stålfoder används också vid extremt uppborrade cylindrar tack vare att stålet kan vara tunnare innan de spricker så man når oftast större borr med stålfoder. Det finns säkert undantag i vissa extrama motorer typ dragrace där man måste köra stålfoder men på vanlig sport/cross/enduro/tvåtakts skoter/båtmotorer är nikasil överlägst sedan minst 20 år tillbaka så man behöver inte vara expert för att lista ut vad som är bäst.

Just denna motor får som sagt keramik på både kolvtopp och topp för det stoppar 30% av strålvärmen. Det förlänger livslängden på ringar i första hand samt att de fördröjer upphettning av vattnet.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top