Hotell Gripen (Fyllecell)

Har du sovit på Hotell gripen (Fyllecell)

• Antal röstningar
    0
Agamemnon skrev:
Har aldrig blivit LOB:ad (satt i något för fylla, Esq. anm.), men så är ja en ordentlig pöjk också! Hur lyckas man hitta dessa understimulerade poliser som orkar med detta? Dom brukar väl inte anstränga sig i onödan? Hörde iofs om en kille som gav fingret åt en patrullerande bil. Bilen vände om och ut hoppar ena polisen å sliter in killen i bilen å bränner iväg. Såg enligt uppgift väldigt roligt ut! Får väl anta att killen var "känd av polisen" som det heter.
Visar du minsta lilla tecken på agression så får de kasta in dig i fyllecell. Alltså om du börjar vifta och gorma eller kanske till och med peka lite elakt med fingret när du är på fyllan. Att använda ord som "snutjävel" eller "polisfitta" samtidigt som man rynkar pannan är alltså inte att föredra.

Är du däremot glad och snäll så får de inte göra något. Bara skjutsa hem dig om du kan antas vara för full för ditt eget bästa (somna i en snödriva, råka lulla ut mitt framför en bil etc). Men jag tror dock inte att de får göra det mot din vilja (osäker).

Jag har aldrig hamnat på fyllehäcken. Kanske för att jag bara blir full och glad (eller ligger och spyr i en buske där jag inte syns).

Edit: se "Esq.anm."

Last edited:
Esquire skrev:
Visar du minsta lilla tecken på agression så får de kasta in
dig i fyllecell. Alltså om du börjar vifta och gorma eller kanske till och med
peka lite elakt med fingret när du är på fyllan. Att använda ord som "snutjävel"
eller "polisfitta" samtidigt som man rynkar pannan är alltså inte att föredra.

Är du däremot glad och snäll så får de inte göra något. Bara skjutsa
hem dig om du kan antas vara för full för ditt eget bästa (somna i en snödriva, råka
lulla ut mitt framför en bil etc). Men jag tror dock inte att de får göra det mot
din vilja (osäker).

Ehm nä. Så funkar det icke. LOB, lagen om omhändertagande av berusade, är en sk vårdlag.
Den kan användas om någon påträffas så berusad att man inte kan ta
hand om sig själv eller utgör en fara för sig själv eller för någon annan.
Det är alltså mer tillämpligt om man däckat än om man är bråkig.
Är man däremot aggresiv är det nog mer troligt att man åker med på ett PL 13§
omhändertagande pga ordningstörningen när man skriker o gormar.

Notera att man inte är gripen i något utav fallen.

DumbassDriver skrev:
Ehm nä. Så funkar det icke. LOB, lagen om omhändertagande av berusade, är en sk vårdlag.
Den kan användas om någon påträffas så berusad att man inte kan ta
hand om sig själv eller utgör en fara för sig själv eller för någon annan.
Det är alltså mer tillämpligt om man däckat än om man är bråkig.
Är man däremot aggresiv är det nog mer troligt att man åker med på ett PL 13§ omhändertagande pga ordningstörningen när man skriker o gormar.

Notera att man inte är gripen i något utav fallen.
Okej, SmartassDriver. Jag gjorde fel som citerade att han använde LOB. Vilket inte riktigt var min avsikt med inlägget.

Det jag ville säga var: är man bara full och glad utan att stöka eller vara agressiv (tillägg: eller ligger och kräks tarmarna ur sig på sitt lokala hamburgerhak) så åker man inte in. Är man däremot det minsta vresig och poliserna har haft en dålig kväll så hittar poliserna alltid någon anledning att kasta in en för att nyktra till.

Skillnaden mellan omhändertagande enligt LOB och PL13§ är kanske att man hamnar på TNE för en LOB, men arrestcell om man åker in enligt PL13§?

Last edited:
Esquire skrev:
Det jag ville säga var: är man bara full och glad utan att stöka eller vara agressiv
(tillägg: eller ligger och kräks tarmarna ur sig på sitt lokala hamburgerhak)
så åker man inte in. Är man däremot det minsta vresig och poliserna har haft en
dålig kväll så hittar poliserna alltid någon anledning att kasta in en för att nyktra till.

Skillnaden mellan omhändertagande enligt LOB och PL13§ är kanske att man hamnar
på TNE för en LOB, men arrestcell om man åker in enligt PL13§?

Var ju inte direkt meningen att peka med fingret. Fattar vad du menar även om det är
en ganska grov generalisering. Men vad jag menade var att enligt det du skriver ovan
med full o glad & full o vresig är att man antaligen inte
blir LOBad om du är vresig utan omhänd. enl PL13§ och får sitta 6 timmar och
lugna ner sig. Det är ju precis som du skriver, för att bli LOBad ska man mer
eller mindre ligga i en buske, inte kunna gå osv.

En LOB kan oxå hamna i en arrestcell. Det är oftast bara i större städer
det finns TNE. PL13§ har även några andra syften såsom en
brottsförebyggande punkt mm. Tidsfristerna skiljer sig även åt: PL13 6 + 6 tim
och LOB 8 tim.

DumbassDriver skrev:
Var ju inte direkt meningen att peka med fingret. Fattar vad du menar även om det är
en ganska grov generalisering. Men vad jag menade var att enligt det du skriver ovan
med full o glad & full o vresig är att man antaligen inte
blir LOBad om du är vresig utan omhänd. enl PL13§ och får sitta 6 timmar och
lugna ner sig. Det är ju precis som du skriver, för att bli LOBad ska man mer
eller mindre ligga i en buske, inte kunna gå osv.

och LOB 8 tim.

Var läser du och vilken termin? Och vad syftar du på med ditt nick? Dom tolkningar jag kan finna skulle alla vara olämpliga för en PMS:are...ehum...PHS:are. Trevligt att ha dig på forumet ifall man behöver fråga nåt :tummenupp

DumbassDriver skrev:
och LOB 8 tim.

Har provat gästfriheten av både LOB och PL13, men även någon variant till som förr fanns för unga???
Kan det ha hetat LVU, LTO-U eller något ditåt?
Dessutom har jag åkt fyllecell på finlandsbåt, suttit i polisförhör för sånt jag absolut inte har gjort, suttit i polisförhör för sånt jag har gjort.

Alla gångerna har poliserna varit trevliga och tålmodiga även om jag kanske inte varit trevlig dom gånger jag har varit totalt oskyldig.

(EDIT)
En enda gång har jag fällts för ett brott, ett väldigt harmlöst brott utan egentligt offer, som efter tingsrättsförhandling ledde till 15 dagsböter (straffskalan sträckte sig till 30 dagsböter i det fallet), vilket IOFS kan låta mycket men eftersom jag var ung fick jag bara 15 och då jag saknade inkomst så blev det inte så dyrt.

Last edited:
Jag blev less när polisen ville ge mig böter för att jag åkte på pakethållaren på en cykel, då fick jag sova på gripen. Tro fan att hagamannen går fri när polisen inte lärt sig prioritera i skolan, jävla b-lag.

Det enda jag ångrar från mitt besök, är att jag inte fick med mig någon badrock eller handduk därifrån. :gnissla

Minns en rolig gosse som jag hittade liggande i ett buskage när jag jobbade nattpasset. Det enda jag såg var ett par nakna fossingar som stack fram under grenarna. Gick dit och kikade in och där låg en bratkille med backslick, prydlig skjorta och fina jeans men utan skor och strumpor.

Försökte väcka den stackars arme saten men han sussade så gott och ville inte bli störd. Ringde polisen som kom och drog fram honom och då började han yla som en cocker spaniel. Men det gick inte att få ur ett vettigt ord ur honom. Konstaplarna tittade på mig och undrade vad jag egentligen hade hittat där inne bland löven men jag bara ryckte på axlarna lite oskyldigt och såg allmänt villrådig ut.

Han fick åka med de snälla poliserna och sen dess har jag aldrig sett röken av honom igen. Vad som hade hänt med hans skor och strumpor förblev ett mysterium. :3freak

Jag har aldrig varit i fyllecell, däremot har jag varit gripen när jag var full. Släpptes efter ett litet tag med en böter för förargelseväckande beteende.

Ortefon skrev:
Han fick åka med de snälla poliserna och sen dess har jag aldrig sett röken av honom igen. Vad som hade hänt med hans skor och strumpor förblev ett mysterium. :3freak

Du kanske träffade på polaren Per den gången han råkade ut för polisen. Jag tror inte poliserna var så snälla heller, för tidigt på söndagsmorgon knackade Per på min dörr. Aldrig jag skådat maken till blåtiror förr. Per, sa jag, vem har slagit dig? Va har du gjort, min bror? Hur kan det komma sig att du går utan skor? För att göra en lång historia kort så han vaknade visst i en cell, kastades ut på stan. Vart hans skor har tagit vägen vette fan.

TurboJugend skrev:
Du kanske träffade på polaren Per den gången han råkade ut för polisen. Jag tror inte poliserna var så snälla heller, för tidigt på söndagsmorgon knackade Per på min dörr. Aldrig jag skådat maken till blåtiror förr. Per, sa jag, vem har slagit dig? Va har du gjort, min bror? Hur kan det komma sig att du går utan skor? För att göra en lång historia kort så han vaknade visst i en cell, kastades ut på stan. Vart hans skor har tagit vägen vette fan.

Ja, det beror på om polaren Per var i Göteborg vid tillfället. I så fall hade han definitvt haft en blöt natt. Det var föresten inte polaren Per som Cornelis sjöng om?

Ortefon skrev:
Ja, det beror på om polaren Per var i Göteborg vid tillfället. I så fall hade han definitvt haft en blöt natt. Det var föresten inte polaren Per som Cornelis sjöng om?

Det var det.

Aleksander skrev:
Jävla poliser, kan fanimig dra åt helveteeeeeeeeeeeeeeee!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :mad:

Idag var man bra nära...men lyckades undkomma fyllecellen iallafall...blev hemkörd. :tummenupp

Men vad sa din mamma då?! Hon måSte juH bliViT jEtEArj?!

Inatt tyckte tydligen inte fabror blå att jag skulle sova ute, så jag fick bo på hotell...gratis :)

Back