Hossack-upphängning och egensnickrad 600cc V4

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Projektet startades från början för att tävla med i Moto2, men hojen kommer så klart inte tillåtas i den klassen eftersom att motorn inte är hondas enhetsmotor. Såhär skriver dom:
...
we feel that a CBR600 engine is not a suitable powerplant as a successor to the fabled 250cc 2 cylinder 2 stroke. Although we’d like to race Moto2, we’d rather build something more creative and interesting than yet another I4
...

http://moto2-usa.blogspot.com/
http://www.cosentinoengineering.com/moto2/index.htm

Topparna kommer från ZX-6R och är sågade mitt itu.
 

Bifogat

  • cosentino-moto2.jpg
    cosentino-moto2.jpg
    38.3 KB · Visningar: 211
  • P1000565.JPG
    P1000565.JPG
    126.4 KB · Visningar: 208
  • IMG_1908.JPG
    IMG_1908.JPG
    42.6 KB · Visningar: 188
  • cosentino-moto2-engine.jpg
    cosentino-moto2-engine.jpg
    48.5 KB · Visningar: 206
Vilket misstag av mig att lägga upp ett citat som trampar radfyringar på ömma tår.

Annat citat:
Our motorcycle design philosophy is largely informed by our initiation to roadracing on Honda’s RS125 GP machines. These purpose built racing motorcycles epitomized the concept of less is more, allowing us to regularly defeat riders on much larger and more powerful motorcycles.


Dom har tidigare gjort den här supermonon enligt samma koncept. Motorn har topplocket från Ducati 999 WSBK.
image10361.jpg
 
Ingen fara, tyckte bara att det var ett patetiskt uttalande från deras sida. De borde kanske ha kollat reglerna först, innan de började planera :rolleyes:

Ja, haha, man kan ju undra hur de resonerade. För det var väl tal om enhetsmotor redan från början, eller?

Det här är ju mycket häftigare teknik än vad som finns på hojarna i Moto2, så jag håller med dem. Och jag läser inte någon patetik ur citatet, utan ser deras passion för motorcykeldesign.
 
Det är ju fantastiskt att dom har byggt en hoj med fantastiska prestanda och så, men det dom har byggt har ju absolut inget användningsområde.

Hade det inte varit bättre att bygga en hoj som sopat skiten ut hela Moto2 med enhetsmorot i och bygga denna som hobbyprojekt. Nu är det ju dubbelt pengarna i sjön så att säga..
 
Från början la dom ju ut ett Moto2-reglemente där man fick ha egenbyggd prototypmotor med 2-3-4 cylindrar. Var olika vartalsbegränsningar och viktbegränsning på dom. Iof mest fördelaktigt för 4-cyl. Men det spekulerades ifall någon skulle bygga om aprilias 2-cyl 550cc tex. Men den motorn var för lätt och hade något annat med som var för bra.

Efter det reglementet kom ett nytt som sa att man fick köra med vilken 600cc gatmotor som helst. Men där fick man inte ha variabla trattar tex vilket Yamaha har. Där hann en hel del Spanska team bygga hojar med ombyggda Yamahamotorer. Dom är nog billiga nu..
 
Det är ju fantastiskt att dom har byggt en hoj med fantastiska prestanda och så, men det dom har byggt har ju absolut inget användningsområde.

Hade det inte varit bättre att bygga en hoj som sopat skiten ut hela Moto2 med enhetsmorot i och bygga denna som hobbyprojekt. Nu är det ju dubbelt pengarna i sjön så att säga..

Det är väl precis det de gör? Eftersom de uppenbarligen verkar vara mer byggare än förare så är deras val inte så konstigt ändå. Man lär sig nog ett och annat som hojbyggare om man bygger en hoj från scratch.


Tycker det verkar vara ett intressant projekt, speciellt deras lite annorlunda anslutning av styret till hossack-gaffeln.
 
Ja, haha, man kan ju undra hur de resonerade. För det var väl tal om enhetsmotor redan från början, eller?

Det här är ju mycket häftigare teknik än vad som finns på hojarna i Moto2, så jag håller med dem. Och jag läser inte någon patetik ur citatet, utan ser deras passion för motorcykeldesign.

Lite osäkert va det väl i början, men kanske va det önsketänkande, eller en "media-stunt", hur som helst så är det ett coolt projekt.
Du har väl inte missat det andra amerikanska projektet med egenutvecklad v4?
Motus

exclusive_motus_motorcycles_mst_1650cc_sport_tourer_-_first_look_image_365_233.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top