Hornet vs Triumph SP3

Jag lägger mig i tråden bara för att konstatera att hornet är nog en helt OK hoj men men är en typisk sk OJM org:japansnsk MC med 0 karaktär helt iskall att sälja ingen bryr sig om sån hoj (ursäkta hornet ägare) en hoj man äger en säsong och undrar varför man inte köpte något annat.
Utav dessa väljer jag Triumph utan att tveka för att den har allt hornet saknar och inte för att den är bättre på pappret.

Har nu varit och provkört en Triumph.
Tyvärr har jag tidigare i tråden snackat om helt fel modell. :kocko
Det är ju en Speed Four jag funderar på :tummenupp
Så nya inlägg i debatten önskas !

Tog en sväng på c:a 15 minuter och måste säga att det var en mycket trevlig sväng.
Smidig och pulver så det räcker.

Tyvärr tyckte jag lådan var lite "hård", försäljaren sa att Triumph är hårda i lådan innan de blir inkörda.

Nu återstår Hornet provkörning på måndag, detta är nog första gången jag längtar till måndag

Last edited:
Quart skrev:
Tyvärr tyckte jag lådan var lite "hård", försäljaren sa att Triumph är hårda i lådan innan de blir inkörda.

Det stämmer. Om ett år är den mjuk som silke ;)

Quart skrev:
Triumph-lådor är alltid hårdare än Honda-ditos, även efter inkörning, så det får du leva med :).

Av de hojar jag testat så har Honda-lådorna alltid varit de absolut lenaste och mjukaste, som att skära i smör med en varm kniv. Men kom ihåg att det är manligt med lite skönt klånkande lådor ;).

Jag är grymt nöjd med min Speed Triple. Hornet 900 är också en trevlig hoj om än lite slätstruken, men fin kvalitet. Hur Speed Four och Hornet 600 är vet jag inte för allt under 650 kubik är löjligt.

Quart skrev:
Har nu varit och provkört en Triumph.
Tyvärr har jag tidigare i tråden snackat om helt fel modell. :kocko
Det är ju en Speed Four jag funderar på :tummenupp
Så nya inlägg i debatten önskas !

Tog en sväng på c:a 15 minuter och måste säga att det var en mycket trevlig sväng.
Smidig och pulver så det räcker.

Nu återstår Hornet provkörning på måndag, detta är nog första gången jag längtar till måndag

Ja du vet ju vad jag tycker....du ska inte köpa någonting innan du testa Yamaha FZ6 :7peta

Speed 4 var en het kandidat när jag handlade förra våren: smidig, lagom rejsig körställning och bra klipp i motorn. Lådan kändes dock väl rå, så ska inte en modern växellåda funka. Hela hojen kändes generellt större, mer vuxen än en 600 cc. Gick många varv kring en svart fabriksny -03 för 69900 på sthlms mcvaruhus men kände till slut (färgad av framförallt Ducatis design)att nä, utseendet gjorde inte hojen rättvisa. Förutom de dubbla strålkastarna, luftintagen och den lilla vindavvisaren har den faktiskt inte så mycket mer attityd än Horneten, dvs en rätt konventionell naken design. Har för mig att det var rätt klent ställt med tillbehör oxå men det kanske Triumph har rättat till. Ha också i minne att hojen är en uddamodell här, märkligt nog med tanke på vilken bra hoj det är. Det kan vara en nackdel när det är dags att sälja den.

Last edited:
Provkörde min kompis s3-04 samt s3-05(omgjorda modellen) härom veckan. Direkt efter tog jag en tur på en Hornet-900. Säg så här:

Trajjorna ngt mer lättsvängda, men samtidigt mer av-på-känsla i gasen. Ngt hårdare fjädring men ok komfort. 04:an bättre möghackeskjuts än 05:an. Folk stirrar mer när de hör ljudet men tittar samtidigt efter en plastraket...

Hondan mjuk och fin, trygg, omedelbar kvalitetskänsla i allt man tar i. Bättre sadel, lite svampigare fjädring(går dock att åtgärda) och med schysst klipp över 6000-7000 varv. "Trimmad symaskin".

Står själv och väljer mellan Hornet-900 och speed triple(helst 05...grym i allt utom kutsen, som behövs i mitt fall....;) )

Tror nog man kan översätta det mesta ovan på respektive maskins "lillebror"!

Triumph....njea

Lämnade in min Honda för byte av packboxarna och fick låna en sprillans Speed Triple. Rätt fräckt utseende men de korta ljuddämparna får mig att tänka på tyska trenden med avhuggna bakdelar....och då spyr jag. Nå...var iväg på kvällen och tränade fotboll med en av mina grabbar. När vi skulle hem dog den efter två snabba wroom-wroom med gashandtaget...och sen var det färdigkört. Det "underbara" ljudet av ett batteri som sakta men säkert dör ringer fortfarande i mina öron. Det blev till att putta hem den. Och där står den än...men tack o lov har jag hämtat hem min Honda och den sviker aldrig :)

Så...jag känner mig tveksam till kvaliten helt enkelt. OK, Honda blir alltid sågad i Bike för att dom är så tråkiga och präktiga men jag föredrar i alla fall en hojj man kan lita på. Så det så...

Gillar också min Hornet!
Provade en annan hoj som var en kawwa zx7 (körkskolehojen) och skillnaden
mellan dessa var att jag känner att jag sitter mer "på" hojen än "i" hojen när
jag kör min Hornet.

Tycker Hornet är jättesmidig och lätt men just den känslan av att sitta på
gillar jag inte så himla mycket...skulle vilja sitta mer nere i hojen.
Om det är någon som förstår vad jag menar. Fast det går klart att köra den
och trivs med försäkringen och allt så kommer inte byta.

Sen vet jag inte alls hur det är med Triumph...

Om jag stog i valet skulle det bli en Trajja direkt!!

Min nästa blir Speed tripple....

Tills det får Bandit 1200 med dubbla lysen fram duga... :hihi

Hondan Hondan....Säkert bra...Men hur ful är den inte?
En gång var jag ochså intresserad av Hornet 600 men köpte Bandit 600.

Visst slöare o tyngre men f-n så mycket snyggare.

Jag önskar dig lycka till med köp.

(bara du inte köper Hornet :7peta )

nabru skrev:
Så...jag känner mig tveksam till kvaliten helt enkelt. OK, Honda blir alltid sågad i Bike för att dom är så tråkiga och präktiga men jag föredrar i alla fall en hojj man kan lita på. Så det så...
Jag har kört i ur och skur med min Speed Triple och den har än så länge inte svikit mig en enda gång. Vad var det för fel på hojen du lånade, dåligt laddat batteri?.

Jag tycker personligen att Speed Triplen har betydligt mer karaktär än Horneten och att den är en grymmare hoj, men med det inte sagt att Horneten skulle vara dålig, det är en fin hoj om än något nedtonad i sin karaktär. Storebrorsan Honda X11 är ett intressant alternativ också.

THEDOC skrev:
Trajjorna ngt mer lättsvängda, men samtidigt mer av-på-känsla i gasen. Ngt hårdare fjädring men ok komfort. 04:an bättre möghackeskjuts än 05:an.

Bönpallen på 05 är faktiskt exakt lika stor som på 02-04 :)
Det som skiljer är att den tar slut där sadeln slutar, så det känns som om den är mindre.
It's all in the head ;)
(Dock tycker jag den gamla är snyggare än den den nya :D )

Angående kvalitén hos Triumph så anses den ju vara generellt mycket hög (Hinkley-modeller) och personligen har jag haft noll problem.

nabru skrev:

Jag har kört 3000 mil på mina 2st triplar och har aldrig uppleft ett enda problem. Nu kanske jag har haft tur men jag känner inte till någon som haft några problem heller så du kanske hade otur!?

xyx skrev:
Bönpallen på 05 är faktiskt exakt lika stor som på 02-04 :)
Det som skiljer är att den tar slut där sadeln slutar, så det känns som om den är mindre.
It's all in the head ;)
(Dock tycker jag den gamla är snyggare än den den nya :D )

Angående kvalitén hos Triumph så anses den ju vara generellt mycket hög (Hinkley-modeller) och personligen har jag haft noll problem.

Du har förstås rätt, men mögh...hrrm..hustrun, tyckte hon höll på att trilla av...Har kanske med körstil att göra.....:o)

Biturbo skrev:
Jag har kört 3000 mil på mina 2st triplar och har aldrig uppleft ett enda problem. Nu kanske jag har haft tur men jag känner inte till någon som haft några problem heller så du kanske hade otur!?

Samma här, inga problem hittills.

B-400 skrev:
Om jag stog i valet skulle det bli en Trajja direkt!!

Min nästa blir Speed tripple....

Tills det får Bandit 1200 med dubbla lysen fram duga... :hihi

Hondan Hondan....Säkert bra...Men hur ful är den inte?
En gång var jag ochså intresserad av Hornet 600 men köpte Bandit 600.

Visst slöare o tyngre men f-n så mycket snyggare.

Jag önskar dig lycka till med köp.

(bara du inte köper Hornet :7peta )

Ja den är ju mycket fulare än en RD500.... :hihi

Bifogat

• carsten3.jpg
    carsten3.jpg
    74.4 KB · Visningar: 87
Men knappast snyggare..hehe!

Det var ett jävla gnällande om Horneten i denna tråd, tycker den både är snygg, snabb, driftsäker...med lite extra skojiga delar på sig blir dom riktigt trevliga, & vridet är inte alls så dåligt som vissa säger...
:fatta!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...