Hornet -98 vs -02

witte

Full fart för alltid och sol hela dagen
Gick med
23 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
Gul Hornet 600 -02
Nu är det så att jag har två hornet 600 på gång. Hade tills nyligen bestämt mig för en -98 som jag vet är mycket välskött, inget behöver fixas med, jag får köpa den frampå vårkanten, alltså ingen brådska, för 40.000. Helförsäkring 3100 helår.
Den andra är en -02 och killen vill ha 50.000 (55 ursprungligen). Denna ska också vara mycket fin med helt nytt bakdäck och drivpaket, coolare färg och snyggare helt enkelt. Helförsäkring 4700.

Saken är den att jag tänkte lägga max 40 men nu undrar jag om jag begår ett misstag som inte lägger 10k extra för att få en mycket bättre hoj som jag kanske får sålt lite lättare och inte förlorar lika mycket på?

Vad tror ni?
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Vad grundar du "mycket bättre hoj" på??
ALLA Hondor är bra, & pålitliga bara dom är skötta hyffsat bra.

Du har ju pengar att spara på att köpa 98:an! använd 10.000:- på lite godis till hojjen istället! :tummenupp

För övrigt kan jag verkligen rekomendera en Hornet..kanonhoj!
Inte sämre att försäkringen har blivit så ruksigt billig! :D
 

witte

Full fart för alltid och sol hela dagen
Gick med
23 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
Gul Hornet 600 -02
HönaPower skrev:
Vad grundar du "mycket bättre hoj" på??
ALLA Hondor är bra, & pålitliga bara dom är skötta hyffsat bra.

Du har ju pengar att spara på att köpa 98:an! använd 10.000:- på lite godis till hojjen istället! :tummenupp

För övrigt kan jag verkligen rekomendera en Hornet..kanonhoj!
Inte sämre att försäkringen har blivit så ruksigt billig! :D

Mycket bättre hoj vet jag inte. Det var det jag undrade!

Jag lutar åt -98 jag också så det känns ju bra.... :tummenupp
 

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Daytona 675
Jag skulle köpt den nyare. Det är ju 4 års skillnad. Tänk lite på att du förmodligen skall sälja hojen också någon gång.
 

witte

Full fart för alltid och sol hela dagen
Gick med
23 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
Gul Hornet 600 -02
Boffen skrev:
Jag skulle köpt den nyare. Det är ju 4 års skillnad. Tänk lite på att du förmodligen skall sälja hojen också någon gång.

Kommer förmodligen sälja den efter något år eller två... :confused:
 

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Daytona 675
witte skrev:
Kommer förmodligen sälja den efter något år eller två... :confused:

Ja du kommer få ut mer när du säljer en 02'a än en 98'a.

Om du nu säljer den om två år så är den gamla hojen 9år gammal. Jag skulle själv tvekat att köpa en så pass gammal motorcykel.
 

witte

Full fart för alltid och sol hela dagen
Gick med
23 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
Gul Hornet 600 -02
Ingen annan som har åsikter?
Är verkligen kluven...
 

witte

Full fart för alltid och sol hela dagen
Gick med
23 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
Gul Hornet 600 -02
-98 har gått en bit längre än -02:an helt klart.... (har inte lyckats få tag i killen)
Men hur som helst, om ett år eller två, är det många här som skulle tveka att köpa min hornet? Är en -98 för gammal då..?
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
witte skrev:
-98 har gått en bit längre än -02:an helt klart.... (har inte lyckats få tag i killen)
Men hur som helst, om ett år eller två, är det många här som skulle tveka att köpa min hornet? Är en -98 för gammal då..?


För att säga min mening.

Glöm inte att Honda brukar ha en STOR service vid 2400mil som är dyr.
Skulle gissa på 4000:-

För övrigt tycker jag att 02:an är mest intressant.

Edit.tänkte fel.
 
Last edited:

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
witte skrev:
Nu är det så att jag har två hornet 600 på gång. Hade tills nyligen bestämt mig för en -98 som jag vet är mycket välskött, inget behöver fixas med, jag får köpa den frampå vårkanten, alltså ingen brådska, för 40.000. Helförsäkring 3100 helår.
Den andra är en -02 och killen vill ha 50.000 (55 ursprungligen). Denna ska också vara mycket fin med helt nytt bakdäck och drivpaket, coolare färg och snyggare helt enkelt. Helförsäkring 4700.

Saken är den att jag tänkte lägga max 40 men nu undrar jag om jag begår ett misstag som inte lägger 10k extra för att få en mycket bättre hoj som jag kanske får sålt lite lättare och inte förlorar lika mycket på?

Vad tror ni?

Om den äldre behöver ett nytt drivpaket och ett nytt bakdäck inom en överskådlig framtid så kostar detta 3000? eller nåt sånt?

Tycker den nyare är ett bättre alternativ.
 
Last edited:

witte

Full fart för alltid och sol hela dagen
Gick med
23 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
Gul Hornet 600 -02
Ska kolla hur det är med -98:ans däck och service... Han sa att det är inget som behöver fixas i år men hur vet jag om det är dags att byta "inom överskådlig framtid" när jag kollar på den? Hur ofta byter man däck i genomsnitt?
-02:an har körts typ 2 mil sen senaste servicen och har nya däck kan ju tilläggas...

Saken kan ju tilläggas att jag verkligen inte vill köpa en hoj dyrare än cirka 40! Men jag vill ju inte göra en dålig affär eftersom jag kommer sälja om ett år cirka... :confused:
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
witte skrev:
Ska kolla hur det är med -98:ans däck och service... Han sa att det är inget som behöver fixas i år men hur vet jag om det är dags att byta "inom överskådlig framtid" när jag kollar på den? Hur ofta byter man däck i genomsnitt?
-02:an har körts typ 2 mil sen senaste servicen och har nya däck kan ju tilläggas...

Saken kan ju tilläggas att jag verkligen inte vill köpa en hoj dyrare än cirka 40! Men jag vill ju inte göra en dålig affär eftersom jag kommer sälja om ett år cirka... :confused:


Beronde på körstil och däck allt ifrån 300-400 mil på dom mjuka racerdäcken till 900-1000 mil på dom mer landsvägsanpassade.

Minsta godtjända mönsterdjup är 1mm på det mest slitna stället.

Mjuka beggangnaderacedäck kostar 1500:- för en uppsättning.

Nya landsvägsanpassade kostar runt 3000:-för ett set


Per år kör jag ca 1200 mil,anses vara över medel.
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det är väl inga förändringar på årsmodellerna iaf?

Vilken prisklass ligger dom i nu? 30/40 är värre än 40/50 tex ;P
 

Surre

--------------
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Ténéré 700
Värt att tänka på när det gäller däck är att 98:an har 16-tums framhjul. Jag vet inte hur utbudet är av 16-tummare men de nyare cyklarna (2000 ->) har 17 tum fram med 120/70-profil...
/Mattias
 

witte

Full fart för alltid och sol hela dagen
Gick med
23 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
Gul Hornet 600 -02
Har nu fått lite mer info om -98:an:

"Däck byttes förra året bak, kört ca 100 mil efter det. Framdäck håller hela denna säsong plus säkert nästa halva, väldigt litet slitet.
Däcken är med hårdare gummikärna I mitten av slitytan men med lite mjukare på kanterna för att öka greppet I kurvorna.
Har även bytt kedja och drev bak när jag bytte däck. Nya styrlager oxå!
Stor servad vid ca 2600 mil, har gått ca 2900 nu."

Vad säger ni?
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top