Hornet -98 vs -02

witte

Full fart för alltid och sol hela dagen
Gick med
23 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
Gul Hornet 600 -02
Nu är det så att jag har två hornet 600 på gång. Hade tills nyligen bestämt mig för en -98 som jag vet är mycket välskött, inget behöver fixas med, jag får köpa den frampå vårkanten, alltså ingen brådska, för 40.000. Helförsäkring 3100 helår.
Den andra är en -02 och killen vill ha 50.000 (55 ursprungligen). Denna ska också vara mycket fin med helt nytt bakdäck och drivpaket, coolare färg och snyggare helt enkelt. Helförsäkring 4700.

Saken är den att jag tänkte lägga max 40 men nu undrar jag om jag begår ett misstag som inte lägger 10k extra för att få en mycket bättre hoj som jag kanske får sålt lite lättare och inte förlorar lika mycket på?

Vad tror ni?
 
Vad grundar du "mycket bättre hoj" på??
ALLA Hondor är bra, & pålitliga bara dom är skötta hyffsat bra.

Du har ju pengar att spara på att köpa 98:an! använd 10.000:- på lite godis till hojjen istället! :tummenupp

För övrigt kan jag verkligen rekomendera en Hornet..kanonhoj!
Inte sämre att försäkringen har blivit så ruksigt billig! :D
 
HönaPower skrev:
Vad grundar du "mycket bättre hoj" på??
ALLA Hondor är bra, & pålitliga bara dom är skötta hyffsat bra.

Du har ju pengar att spara på att köpa 98:an! använd 10.000:- på lite godis till hojjen istället! :tummenupp

För övrigt kan jag verkligen rekomendera en Hornet..kanonhoj!
Inte sämre att försäkringen har blivit så ruksigt billig! :D

Mycket bättre hoj vet jag inte. Det var det jag undrade!

Jag lutar åt -98 jag också så det känns ju bra.... :tummenupp
 
Jag skulle köpt den nyare. Det är ju 4 års skillnad. Tänk lite på att du förmodligen skall sälja hojen också någon gång.
 
Boffen skrev:
Jag skulle köpt den nyare. Det är ju 4 års skillnad. Tänk lite på att du förmodligen skall sälja hojen också någon gång.

Kommer förmodligen sälja den efter något år eller två... :confused:
 
witte skrev:
Kommer förmodligen sälja den efter något år eller två... :confused:

Ja du kommer få ut mer när du säljer en 02'a än en 98'a.

Om du nu säljer den om två år så är den gamla hojen 9år gammal. Jag skulle själv tvekat att köpa en så pass gammal motorcykel.
 
Ingen annan som har åsikter?
Är verkligen kluven...
 
-98 har gått en bit längre än -02:an helt klart.... (har inte lyckats få tag i killen)
Men hur som helst, om ett år eller två, är det många här som skulle tveka att köpa min hornet? Är en -98 för gammal då..?
 
witte skrev:
-98 har gått en bit längre än -02:an helt klart.... (har inte lyckats få tag i killen)
Men hur som helst, om ett år eller två, är det många här som skulle tveka att köpa min hornet? Är en -98 för gammal då..?


För att säga min mening.

Glöm inte att Honda brukar ha en STOR service vid 2400mil som är dyr.
Skulle gissa på 4000:-

För övrigt tycker jag att 02:an är mest intressant.

Edit.tänkte fel.
 
Last edited:
witte skrev:
Nu är det så att jag har två hornet 600 på gång. Hade tills nyligen bestämt mig för en -98 som jag vet är mycket välskött, inget behöver fixas med, jag får köpa den frampå vårkanten, alltså ingen brådska, för 40.000. Helförsäkring 3100 helår.
Den andra är en -02 och killen vill ha 50.000 (55 ursprungligen). Denna ska också vara mycket fin med helt nytt bakdäck och drivpaket, coolare färg och snyggare helt enkelt. Helförsäkring 4700.

Saken är den att jag tänkte lägga max 40 men nu undrar jag om jag begår ett misstag som inte lägger 10k extra för att få en mycket bättre hoj som jag kanske får sålt lite lättare och inte förlorar lika mycket på?

Vad tror ni?

Om den äldre behöver ett nytt drivpaket och ett nytt bakdäck inom en överskådlig framtid så kostar detta 3000? eller nåt sånt?

Tycker den nyare är ett bättre alternativ.
 
Last edited:
Ska kolla hur det är med -98:ans däck och service... Han sa att det är inget som behöver fixas i år men hur vet jag om det är dags att byta "inom överskådlig framtid" när jag kollar på den? Hur ofta byter man däck i genomsnitt?
-02:an har körts typ 2 mil sen senaste servicen och har nya däck kan ju tilläggas...

Saken kan ju tilläggas att jag verkligen inte vill köpa en hoj dyrare än cirka 40! Men jag vill ju inte göra en dålig affär eftersom jag kommer sälja om ett år cirka... :confused:
 
witte skrev:
Ska kolla hur det är med -98:ans däck och service... Han sa att det är inget som behöver fixas i år men hur vet jag om det är dags att byta "inom överskådlig framtid" när jag kollar på den? Hur ofta byter man däck i genomsnitt?
-02:an har körts typ 2 mil sen senaste servicen och har nya däck kan ju tilläggas...

Saken kan ju tilläggas att jag verkligen inte vill köpa en hoj dyrare än cirka 40! Men jag vill ju inte göra en dålig affär eftersom jag kommer sälja om ett år cirka... :confused:


Beronde på körstil och däck allt ifrån 300-400 mil på dom mjuka racerdäcken till 900-1000 mil på dom mer landsvägsanpassade.

Minsta godtjända mönsterdjup är 1mm på det mest slitna stället.

Mjuka beggangnaderacedäck kostar 1500:- för en uppsättning.

Nya landsvägsanpassade kostar runt 3000:-för ett set


Per år kör jag ca 1200 mil,anses vara över medel.
 
Last edited:
Det är väl inga förändringar på årsmodellerna iaf?

Vilken prisklass ligger dom i nu? 30/40 är värre än 40/50 tex ;P
 
Värt att tänka på när det gäller däck är att 98:an har 16-tums framhjul. Jag vet inte hur utbudet är av 16-tummare men de nyare cyklarna (2000 ->) har 17 tum fram med 120/70-profil...
/Mattias
 
Har nu fått lite mer info om -98:an:

"Däck byttes förra året bak, kört ca 100 mil efter det. Framdäck håller hela denna säsong plus säkert nästa halva, väldigt litet slitet.
Däcken är med hårdare gummikärna I mitten av slitytan men med lite mjukare på kanterna för att öka greppet I kurvorna.
Har även bytt kedja och drev bak när jag bytte däck. Nya styrlager oxå!
Stor servad vid ca 2600 mil, har gått ca 2900 nu."

Vad säger ni?
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top