sgtpepper
Delivering excellence since 1974
Försäkringspremier beräknas inte enbart på vilket försäkringsklass hojen ingår i, även inom klass 7 så skiljer det i pris mellan hojar. T.ex så har min polare sin Honda X11 försäkrad hos Bilsport och MC, den är med sina dryga 140 hk lugnt i klass 7, men Bilsport har gjort ett undantag från sin regel att inte försäkra klass 7 för just denna hoj och ett par andra kåplösa hojar. Premien sätts ju baserat på olycksstatistiken för de olika hojarna, så att säga att en Blade kostar exakt lika mycket som en Hornet att försäkra är fel.Drifter skrev:Jag provkörde en Hornet 900 innan jag skaffade min CBR 929 och det där att Hornet skulle ha starkare mellanregister vet jag inte om jag märkte så mycket av. Jag tycker närmast att CBR:en känns rappare även i mellanregistret och på topp är det stor skillnad till CBR:ens fördel.
Så mitt tips är att köpa en stor sporthoj och slita bort koporna och byta styre.
Hornet 900 (och även 600) ligger ju ändå i högsta försäkringsklassen så då kan man ju lika gärna försäkra 40 hk till för samma pengar![]()
Mvh/ Christian