Hornet 600 -06... bra val?

• Thread starter Thread starter Aragorn
  • Start date Start date

Aragorn

Guest
Har sålt min Kawasaki ER 5. Funderar på att köpa en ny Honda Hornet 600 -06:a. Är det ett bra val? Tycker den är grymt snygg, bra försäkringspremie och har en tillräckligt kraftfull motor. Vilken färg i så fall?

Last edited:
Jag tycker att det är ett bra val. Färg får du bestämma själv. Men du kanske borde prova en Kawa ER 6 innan du byter :)

ER 6:an är säkert en kanonhoj den också. Den har ju blivit så populär att den har tagit slut. Hela förra sommaren åkte jag på ER 5:an. Nu skulle det vara kul att ha en cykel med lite mera pulver i, men fortfarande någorlunda lätthanterlig. ER 6:an har ju 72 hästar, det räcker ju i och för sig. Men det skulle vara kul med en cykel som jag kan ha i några år, utan att behöva snegla på andra alternativ.

Kan säga att jag blev lite förvånad över hur bra tryck det var i ER6;an. Men det är ju klart, om man varvar Horneten så går ju den bätttre :)

kAtanAmAn skrev:
2192822 varför en 600 å inte en 900 då? Den lär du ju inte tröttna på!
Precis vad jag tänkte säga. Är man rädd för att tröttna snabbt på en ER-6 så är nog risken stor att man även tröttnar snabbt på en Hornet 600.

kAtanAmAn skrev:
2192822 varför en 600 å inte en 900 då? Den lär du ju inte tröttna på!

Tycker den kostar för mycket i både inköp och försäkring. Personligen tycker jag också att 600:an är mycket snyggare.

Jag tycker det är en riktigt snygg hoj. Hade jag köpt en skulle det nog bli titan.... eller orange..

Last edited:
Aragorn skrev:
2192835 Tycker den kostar för mycket i både inköp och försäkring. Personligen tycker jag också att 600:an är mycket snyggare.

Faktum är att skillnaden mellan hornethojarna inte är så stor år från år, när det gäller utseende. [kan dock ej uttala mig om prestanda, men tror ej den är direkt markant :tungan ]

En fin 900 med runt 1500 mil från 2002 får du för 57 000 - 60 000 :tummenupp
Försäkringsmässigt borde den också vara lite billigare än en ny då den har fyra år på nacken.

Räkna lite, vad kostar en ny hornet 600?

Om jag säger såhär. Detta är i alla fall det JAG hade gjort! :)

edit: stavning :huvet

Last edited:
600:an har ju fått beröm för sin smidighet och lätthanterlighet, det är något jag värdesätter väldigt högt.

Aragorn skrev:
2192985 600:an har ju fått beröm för sin smidighet och lätthanterlighet, det är något jag värdesätter väldigt högt.

Jag har en Honda Hornet 600 -05... Jag är enormt nöjd fortfarande och allt du säger om smidighet styrka osv finns hos hojen.
Den är enormt lätt att svänga med, och kryssa i trafiken är inga problem. Du kommer dock märka att det blir mkt växlande, för den är ganska seg på 5:an o 6:an.
En sak du absolut ska göra är att montera ett slipon; min låter tusen gånger grymmare än tidigare, och den har blivit vassare än jag trodde den skulle bli på bara ett slipon.
Själv köpte jag en orange, då jag tycker den är snyggast...

Vad gäller ekonomin så är det såhär. Inköp kostar nånstans mellan 69-79 tusen ny, försäkring för mig första året blev 4200kr per år, men kommer i år höjas till 6900kr (bor i sthlm).
Du kommer cirka 24-25mil på tanken innan du vill tanka igen, och då får du i cirka 15 liter (om man gasar glatt ;)).. Tror specen säger 17/18 liter nånting, men har aldrig kört min tom.
Första servicen vid 100mil kostade mig 1700, och andra vid 600 kostade 1200... Jag tycker det är en billig hoj att äga, och för pengarna får man väldigt mkt hoj!..

Själv skulle jag rekommendera dig att försöka hitta en beggad 05:a (om du vill ha den nya snygga horneten).. Priserna har blivit ordentligt pressade, och du tjänar ett par tusen på att köpa en beggad...

Lycka till!

rikard1979 skrev:
2192990 Jag har en Honda Hornet 600 -05...

Lycka till!

Tack!
Det här var vad jag precis ville höra. :)

På MC-kompaniet hade de en begagnad -05:a som bara hade gått 70 mil för 64900 kr. Den blev såld innan jag han att bestämma mig. Nya säljer de för 69900 kr, det är ju i och för sig inte så stor skillnad.

Hornet -06 är en jäkligt rolig hoj enligt mig. Den är riktigt kvickstyrd på kurviga vägar. Snygg är den också, särskilt i orange. Jag tycker helt klart att 600:an ser häftigare ut än 900:an om vi jämför -06:or; snyggare färger, och dessutom USD-gaffel på 600:an.

Precis som rikard1979 säger så är den lite seg på de högsta växlarna, segare än min R6:a var. Detta beror inte på att motorn är klenare utan att Horneten har högre utväxling, vilket även har som (positiv) bieffekt att den varvar mindre vid landsvägskörning.

Jag valde mellan hornet 600 och er-6an.
Som sagt man blir aldrig nöjd, man vill bara ha snabbare och snabbre

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back