Hoppa med sporthoj!!

KTM DAVVE skrev:
Det funkar med R1 iaf! Lita på mig...:)

oj då, ser ut som en crossbana lr ngt! jag som tänkte skutta lite på farthinder lr liknade.. men får väl åka till crossbanan vi har här o göra samma sak, man mååste ju försöka iaf :banana

kraschpuck skrev:
oj då, ser ut som en crossbana lr ngt! jag som tänkte skutta lite på farthinder lr liknade.. men får väl åka till crossbanan vi har här o göra samma sak, man mååste ju försöka iaf :banana
Det hoppas jag! Fan, 6:an är ju lätt o fin den... Passa fotpinnarna bara!

Jag har inte tatt mig igenom alla kommentarer å upprepar säkert men... Ska du börja hoppa så gör det då INTE på en vägbula. Väldigt stor chans att du som nybörjare på hoppa kastas av ;D

Skaru hoppa, hitta nånstans där du lättar 2-3 dm max och där de e ett långt hopp, då menar jag "backen" upp. Har "hoppat" lite med R6an och det är ingen höjdarbalans i hojjen för det...

Har uppe i jämtland under våren har vi så dåliga vägar så här hoppar man ofreviligt :) , men man vänjer sig efter ett tag man måste bara se till att hojen flyger rakt :tummenupp. finns ett jätte skönt hopp nära östersund och ett i krokom :tungan

Mackz skrev:
Sporthojar är väldigt olämpliga att hoppa med, därför att de är framtunga.

...

Hoppar man långt och högt med en r-hoj tippar den framlänges (inte om man kommer i 200 och lättar på ett krön, det är inget riktigt hopp)

Njae. Framtung = riktar in sig i den riktning den färdas genom luften. Den riktar inte in sig med framänden neråt.

Färdas man i en ballistisk bana (hopp) är man i praktiken tyngdlös och vad hojen anbelangar finns inget gravitation. Alltså kan den inte heller rikta in sig efter gravitationsfältet med den tunga änden neråt.

Jämför det med en dartpil. Den är ruskigt framtung men kommer inte att vända sig med spetsen neråt för det. Tyngdpunkten i samverkan med aerodynamiken får den däremot att vända sig i rörelseriktningen.

Med korrekta termer är det som spelar roll vilken sida om tryckcentrum som tyngdpunkten ligger på. Ett föremål i flykt kommer att vända sig så tyngdpunkten färdas framför tryckcentrum.

Den rotation man har ut från rampen spelar nog störst roll... och hur den rotationen gärna blir med ett fordon med mycket vikt på framhjulet kan man ju räkna ut.

Ja, jag vet. Jäkligt petigt. Men att förstå hur det egentligen fungerar kan nog rädda någon från att göra något dumt någon gång.

Ha det!
/Fredrik

P-E skrev:
Gör du om din hoj till en Streetfighter går det nog bra att hoppa.:D bara ställa sig upp och rycka i styret, ser bara till att du landar med bakhjulet i marken först. Inte tvärtom. Sen ska vägen vara rak. Testa på någon liten vägbula eller något. Behöver inte gå snabbare än 30-40 första gången.
Brukar du hoppa med hoj på nån liten vägbula i 30-40? :7peta :3freak

Besserwisser skrev:
Brukar du hoppa med hoj på nån liten vägbula i 30-40? :7peta :3freak

Nja kanske inte. Men det blir ju vad du gör det till. Rycker man lite så kanske man hoppar lite. Det jag menar är att han inte ska pröva ett crosshopp första gången. Utan något litet.

ft skrev:
Njae. Framtung = riktar in sig i den riktning den färdas genom luften. Den riktar inte in sig med framänden neråt.

Färdas man i en ballistisk bana (hopp) är man i praktiken tyngdlös och vad hojen anbelangar finns inget gravitation. Alltså kan den inte heller rikta in sig efter gravitationsfältet med den tunga änden neråt.

Jämför det med en dartpil. Den är ruskigt framtung men kommer inte att vända sig med spetsen neråt för det. Tyngdpunkten i samverkan med aerodynamiken får den däremot att vända sig i rörelseriktningen.

Med korrekta termer är det som spelar roll vilken sida om tryckcentrum som tyngdpunkten ligger på. Ett föremål i flykt kommer att vända sig så tyngdpunkten färdas framför tryckcentrum.

Den rotation man har ut från rampen spelar nog störst roll... och hur den rotationen gärna blir med ett fordon med mycket vikt på framhjulet kan man ju räkna ut.

Ja, jag vet. Jäkligt petigt. Men att förstå hur det egentligen fungerar kan nog rädda någon från att göra något dumt någon gång.

Ha det!
/Fredrik
Hahahahah sånt gillar jag!!!

Droopfy skrev:
om man åker runt i trakterna kring alingsås/vårgårda så ska man leta upp en liten by på kartan som heter LIDA på vägen mellan LIDA och NÅRUNGA finns ett par rejäla gupp som i folkmun kallas för LIDALOOPEN! om man med bil håller runt 100 över den så får man väldans fina killningar i magen.
vissa har provat att köra runt 120... många bilar har skrotats mellan dom guppen. men roligt är det.

det går även väldans fint att sväva med sporthoj där. en upplevelse kan jag garrantera... dessutom blir det TVÅ killningar då det är två gupp efter varandra. pallra er dit och testa...
//droopfy

Ahh måste vara där jag åkte i somras :banana åkte in på världens tråkigaste grusväg nånstanns mellan borgstena och fristad men när jag kom ut på asfalten igen så hitta jag ett par Jätteknölar :banana :banana låg jämte nån sjö och badplats vill jag minnas, värre än dom blir nog svårt att hitta :yoparty

Hoppade med Busan idag, var faktiskt kul, ett par dec högt och 2-3 m långt.
Åkte lite nya småvägar och kom fram mot en bro som jag såg att det hade sjunkit undan lite framför tog lite mer fart, ca 100 km/tim, ställde mig upp och röck till i styret och vips, airborne, landade på bägge hjulen hur kontollerat som helst.

PD skrev:
Ahh måste vara där jag åkte i somras :banana åkte in på världens tråkigaste grusväg nånstanns mellan borgstena och fristad men när jag kom ut på asfalten igen så hitta jag ett par Jätteknölar :banana :banana låg jämte nån sjö och badplats vill jag minnas, värre än dom blir nog svårt att hitta :yoparty

japp. det måste vara där... synd bara att vägen är i så dåligt skick. kärlen bryter upp den varje år... annars hade de vart en kanonbra mc-väg... men när man bodde därute så kunde man vägen utan och innan och var alla kärlskador fanns.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT