Hoppa med sporthoj!!

burner skrev:
:hihi

Hur på du på denna dumma idé ?

Det var en ramp upp på ena sidan av kajen och jag kunde svurit på att det var en ner på andra...
När jag såg att så inte var fallet var det för sent att bromsa, bara att ge fullt för att hålla upp framhjulet.

Robban W skrev:
I Tumba vid Mcdonalds kan man hoppa med bil om man håller runt 100. Det som är jobbigt är att det är en korsning typ 50 m efter. Jag har försökt flera ggr med sporthojen men alltid vart tvungen att avbryta pga alla bilar. Såna här fyrkantiga fartgupp i betong brukar jag hoppa på.... Eller hoppa o hoppa det är ju inte direkt så man hinner med en tailgrab =)

på nätterna ska man ge sig på det hoppet, när det är lite bilar ute..

är nån från Trollhättan så finns det fina krön strax utanför på vägen mot 3älgar, den lilla vägen som går parallellt med den stora! men bor man i närheten så har man säkert koll på den vägen redan :tummenupp

räcker med 150-160km/t och man hoppar lååångt och högt :banana (känns högt iaf) första gången en midsommar på väg till kusten mosa jag mitt akrapovic så att krökarna hoppa ur i toppen :( blev till vända och puttra hem dom 4milen i 40km/t
:4skrika

Krönen har nog blivit lite mindre "vassa" nu med åren men då är det bara öka farten ju :tuttar

Last edited:
MostWanted skrev:
jag är livrädd för krön och likn oftast får man bara upp framhjulet...

Är ju det som gör hela hojåkningen, när man ofrivilligt wheelar över ett krön :banana

Brukar även hoppa på refuger som har en liten backe i ändarna och bara kantstenar på sidorna. Min hoj älskar mig :)

Rammstein skrev:
Är ju det som gör hela hojåkningen, när man ofrivilligt wheelar över ett krön :banana

Brukar även hoppa på refuger som har en liten backe i ändarna och bara kantstenar på sidorna. Min hoj älskar mig :)

Alltid lika roande att läsa lobbyorganisationens mötesprotokoll. Skönt att man inte själv behöver anstränga sig för att visa att vi motorcyklister finns :lol

Robban W skrev:
I Tumba vid Mcdonalds kan man hoppa med bil om man håller runt 100. Det som är jobbigt är att det är en korsning typ 50 m efter. Jag har försökt flera ggr med sporthojen men alltid vart tvungen att avbryta pga alla bilar...
En riktig höjdare på kvällarna.. fattigt med bilar då.. men se upp för bussutfarten bara.. :tummenupp

kraschpuck skrev:
Tja!! Är de ngn mer som funderar på att försöka hoppa lite med sporthojjen?.. En vägbula verkar ju ganska braa o prova påå... jag har försökt men de krävs nog lite högre hastighet!! lr ska jag köpa tbx min gamla cross o låta sporthojjen slippa de här? :tungan
Det funkar med R1 iaf! Lita på mig...:)

Bifogat

• Jump.jpg
    Jump.jpg
    42.2 KB · Visningar: 225
PD skrev:
är nån från Trollhättan så finns det fina krön strax utanför på vägen mot 3älgar, den lilla vägen som går parallellt med den stora! men bor man i närheten så har man säkert koll på den vägen redan :tummenupp

räcker med 150-160km/t och man hoppar lååångt och högt :banana (känns högt iaf) första gången en midsommar på väg till kusten mosa jag mitt akrapovic så att krökarna hoppa ur i toppen :( blev till vända och puttra hem dom 4milen i 40km/t
:4skrika

Krönen har nog blivit lite mindre "vassa" nu med åren men då är det bara öka farten ju :tuttar

jepp känner till det där, sen har du ju järnvägskorsen om du åker från Velanda mot Gärdhem, oxo en rätt skön framhjulslyftare!

burner skrev:
:hihi

Hur på du på denna dumma idé ?
Alltså jag glömde bort farthindret.. skulle bara köra om min vän på högersidan.. inte tänkte jag på varför han saktade ner så mycket.. men förstod ju det sen .. :död

på mitt jobb hade dom längdhopp med 8 tons truckar
(dom får lyfta det)
vet inte vem som vann men de lät skoj :yoparty

Sporthojar är väldigt olämpliga att hoppa med, därför att de är framtunga.
Större delen av vikten är placerad framtill för att man ska kunna accelerera utan att wheela (detta är inte önskvärt i roadracing-starter tex) och för att kunna bromsa in i kurvor utan att ha all vikt i röven som skjuter på bakifrån.
En cross är däremot ganska jämnt viktfördelad och kan påverkas lättare i luften, det är det felet travis pastrana gör när han hoppar med r-hojen i sin container. Han är en av världens bästa motocross förare och tänker inte när han hoppar utan han bara gör det, när han sen följer ryggmärgskänslan i luften på en r-hoj så tippar han framlänges.
Hoppar man långt och högt med en r-hoj tippar den framlänges (inte om man kommer i 200 och lättar på ett krön, det är inget riktigt hopp)

Mackz skrev:
Sporthojar är väldigt olämpliga att hoppa med, därför att de är framtunga.
Större delen av vikten är placerad framtill för att man ska kunna accelerera utan att wheela (detta är inte önskvärt i roadracing-starter tex) och för att kunna bromsa in i kurvor utan att ha all vikt i röven som skjuter på bakifrån.
En cross är däremot ganska jämnt viktfördelad och kan påverkas lättare i luften, det är det felet travis pastrana gör när han hoppar med r-hojen i sin container. Han är en av världens bästa motocross förare och tänker inte när han hoppar utan han bara gör det, när han sen följer ryggmärgskänslan i luften på en r-hoj så tippar han framlänges.
Hoppar man långt och högt med en r-hoj tippar den framlänges (inte om man kommer i 200 och lättar på ett krön, det är inget riktigt hopp)

Vill bara observera er om att det inte är Travis som hoppar...

om man åker runt i trakterna kring alingsås/vårgårda så ska man leta upp en liten by på kartan som heter LIDA på vägen mellan LIDA och NÅRUNGA finns ett par rejäla gupp som i folkmun kallas för LIDALOOPEN! om man med bil håller runt 100 över den så får man väldans fina killningar i magen.
vissa har provat att köra runt 120... många bilar har skrotats mellan dom guppen. men roligt är det.

det går även väldans fint att sväva med sporthoj där. en upplevelse kan jag garrantera... dessutom blir det TVÅ killningar då det är två gupp efter varandra. pallra er dit och testa...
//droopfy

Gör du om din hoj till en Streetfighter går det nog bra att hoppa.:D bara ställa sig upp och rycka i styret, ser bara till att du landar med bakhjulet i marken först. Inte tvärtom. Sen ska vägen vara rak. Testa på någon liten vägbula eller något. Behöver inte gå snabbare än 30-40 första gången.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...