Hoppa över växlar.

Så här ofta tycker Kawa att man ska växla min Versys (iofs för "smooth riding") :)

kawavaxl.JPG
 
Köp denna så slipper du oroa dig för växling och miljön. 2 hål i väggen istället för bensin! :tummenupp

Nån duktig elektriker här på SH kanske kan ge dig lite trimtips! ;)

// J
 

Bifogat

  • Electric_Scooter.jpg
    Electric_Scooter.jpg
    20.8 KB · Visningar: 45
Det har aldrig rasat för mig :va

ÅAS så har du aldrigt kört mer än ett år innan du har totalrivit motorn och mätt ovaliteten på cylindrarna och borrat om heller. :hihi

Harleyägare är lite som gamla citroen cv 2 ägare, man har inte reparerat innan man har plockat isär precis ALLT, så länge en but sitter ihop med en mutter så är det bara normalt underhåll.
 
ÅAS så har du aldrigt kört mer än ett år innan du har totalrivit motorn och mätt ovaliteten på cylindrarna och borrat om heller. :hihi

Harleyägare är lite som gamla citroen cv 2 ägare, man har inte reparerat innan man har plockat isär precis ALLT, så länge en but sitter ihop med en mutter så är det bara normalt underhåll.

2 år, och motorn är inte totalriven, bara burkarna som var av och det kan man göra med motorn i ramen på världen finaste motorcykel :tungan. Det finns många här som far runt med mer ovalitet än 3/100, de vet bara inte om det.

Men fjädrarna var kass :fakta :D
 
Last edited:
Lite off topic.. när jag kör på ett av de två hjulen så växlar jag alltid utan att koppla. växlarna går i bra osv osv.. men sliter de mkt på lådan? bör jag byta olja oftare ?

En annan fråga är ju att i min "nya" motard är det bara mil räknare och inte timme. hur vet jag när de har gått 5-10 timmar? Hur mkt motsvarar det TYP i mil?
 
Lite off topic.. när jag kör på ett av de två hjulen så växlar jag alltid utan att koppla. växlarna går i bra osv osv.. men sliter de mkt på lådan? bör jag byta olja oftare ?

Det är inte speciellt farligt, så länge det är framhjulet du kör på!
 
:D Jovisst. Men det låter inte så ekonomiskt. Jag kan bara inte släppa tanken på hur det skulle se ut och låta! "Wheeeiiiiiiiiiiii! klick, klick, klick, klick, Bhööööööööö!" :D

Om du nu verkligen inte driver med mig så tr r jag nog ändå att det bästa med en hoj om man vill spara bränsle ar att köra mjukt och försöka göra sina accelerationer i det register där motorn har bra fyllnadsgrad, dvs vridmomentmax. Sedan ligga på så hög växel som möjligt men utan att det går för tungt för motorn.


Håller med dig....trots att du kör HD :gnissla

beror vell på hur fort du kör?



Som att du ORKARR hålla dig till 4:20 :P :banana
 
Last edited:
hehe okej, om ja kör på bakhjulet då? :confused:

Dendär kopplingen finns där för en anledning.


Till topic. Jag tycker fortfarande det är så jävla jobbigt att växla upp när man far iväg. Speciellt om man kör lugnt upp från 0-60km/h, och skall gå igenom alla växlar. 1: 15km/h, 2:25km/h, 3:35km/h, 4:45km/h, 5:55km/h, 6:60km/h.
Eller är det bättre att dra upp den till 1an, 2an eller 3an, och sedan peta i 6an genom att bara lätta på koplingen mellan "överloppsväxlarna"? :D


Bäst är det att dra iväg till 100+ så känns det inte så jobbigt. :tungan
 
Relaterat till tråden, iaf lite. Vad exakt innebär osynkad låda och varför ska släppa ut kopplingen mellan varje växel med på sådana? Inte för att jag gör som TS, brukar använda alla växlar. Är mest nyfiken :)
 
Eco-driving MED BIL handlar om att man ska hoppa direkt från ettan till trean o sen till femman?????
Man ska absolut inte använda alla växlar när man accelerar men man ska däremot använda alla välxar när man ska stanna o motorbromsar...

Om man tar körkort idag lär man sig att komma upp i önskad hastighet så fort som möjligt, utan att överstiga 3000 rpm, eftersom det är vid det varvtalet katen förlorar verkningsgrad.
Alltså växla 1-2-3-5 exempelvis, om då når önskad hastighet på trean, utan att överstiga 3000 rpm.

Man har väl kommit på att en motor drar mer bränsle när den har mer motstånd, och det är därför man inte ska hoppa över växlar under acceleration.

Typ.
 
Varför måste man ha i 6an när man kör i 50-60 då? Låter lite som du Måste få i 6an oavsett hastighet? :P 4an eller 5an känns ju bäst alternativ i den låga hastigheten? Jag hoppar alldrig över växlar när jag kör (bortsett från bil) och de går hur bra som helst. I stan brukar jag cruisa i 4an och ligger väl runt 3000 varv.
 
Jag hoppar alltid växlar vid "normal" transportkörning, t ex till och från jobbet. Har hittils inte varit ngt problem.


Du kör som jag en gubbhoj me fett effektuttag över hela registret - då funkar de bra.
Men inte me en äkta sporthoj som vill ha varv.

Vi brukar ha runt 80% av vridet vid 3-4k rpm på våra två cylindriga bestar - racebögarna ligger på noll vrid fram till 13k rpm men sen får dom lite fram till 14krpm - men då är jurgen liksom vi borta vid horizonten redan.
 
Min personliga eco-driving består av att hålla mig på hjulen. Det blir så dyrt att laga plast o byta hjälm hela tiden. Själva bensinen bryr jag mig inte om. När man kört så måste man tanka. Bil eller hoj spelar ingen roll, det drar vad det drar. Hoppa över växlar o ligga o köra på låga varv gör nog bara motorn sotig.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top