Honda XR650R

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Hallå!

Jag brukar med några års mellanrum bli sugen på att köpa en xr650r och nu är det dags igen. Men hur står sig en gris idag egentligen? Jag menar, folk begär uppemot 40k för sina gamla härken och man behöver inte lägga till så hemskt mycket för att få något som åtminstone på pappret är bättre. Är det känslan man betalar för? :)

(om någon har en fin till salu kan ni ju hojta)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har än i dag inte kört en bättre balanserad och snabbare hoj än xr 650r. Och då räknar jag in KTM 690 och Husqvarna 701. Vist 690 och Husqvarna 701 har bet mer effekt men xr har bättre beteende på grusväg, den överraskar inte med vare sig framhjulssläpp eller highsiders överställ. Och den är lättare än 690/701an,131 äkta kg torr vs 145kg ktm Husqvarna.
De enda som jag tycker är bättre på KTM 690/ Husqvarna 701 är vid stående körning. Ja effekten är såklart kul men de har värdelöst vrid på lägre varv vs en xr. Jo just elstart på ktm Husqvarnan är ju bra bättre än kick.
Om man sopar i högkompskolv och vassare kan samt portar och på med helsystem så går xr som en ktm 690 fast den ger bet mer lågvarvseffekt/ vrid.
 

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Xr 650R
Har en Xr som har rullat 20 mil sen förra bes för 2 år sedan.Funderar på att sälja bästa hojen.Vad står dessa i numera?Någon som behöver ha en?Är en -01a
 

Återfallet

Ny medlem
Gick med
31 May 2021
Hoj
Honda XR650 R
Hej.
Finns det något liv i tråden? Har läst 25 sidor ifrån starten och det verkar har varit livat här för 15 år sedan med trimmande osv.

Jag har en XR650R från -00 som gått ca 3000mil. Den har rasslat och levt om sedan jag köpte den för 3 år sedan ca, men häromdagen tyckte jag att oljudet blev värre.
Sagt och gjort. Monterade av ventilkåpan och fick se att en av kamdrevsbultarna gängat ur sig några mm och har tagit i toppen vid varje snurrat varv. ?
Inte nog med det, fick se att lagret i vevstaken både uppe och nere glappar upp och ner, så nu skall denna bytas på ett eller annat sätt. ?

Är det någon som har ett bra komplett vevparti att sälja eller är det någon som har tips på en bra verkstad som kan göra hela jobbet med vevpartiet?

Jag demonterar alltså ur vevpartiet ur motorn själv och behöver sedan troligen hjälp med pressning och riktning!
Jag bor på västkusten!

Tack!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag vet inte hiur stor vana du har med att bedömma vevpartier så därför frågar jag om du är helt säker på att kolvbulten och vevstakslagret glappar för de brukar gå sönder bet värre om de börjar glappa så mycket att man känner det. De brukar även va fullt med guld/brons skimrande spån i ojefiltret. Vevstaken är svår att bedömma om de glappar för den vandrar i sidled och de går vicka den vilket är helt normalt. Ta hojen till en verkstad och be dem kolla eller om du känner någ van privat mek.
Om de nu är åt hell så kan du köpa Billigast möjliga Prox eller den bästa Falicon alt Carrillo vevstake med lager. Org Prox och Hotcams stakar kan gå väck , de tål inte höga varv, de är enda svagheten på Xr 650r. Carrillo och falicon har även silverpläterade vevstakslager dvs nedre rullagret och de är de hållbaraste som finns. Wössner har också en vevstake med Silverlager men den vet jag inget om, vevstaken ser ut som vanlig billigast möjila gjutning. Men wössner brukar vara bra så köp den om du känner att de värsta stakarna är för dyr. De billigare stakarna håller bra om du kör som folk dvs inte ligger på varvstopp så ofta och länge.
 

Återfallet

Ny medlem
Gick med
31 May 2021
Hoj
Honda XR650 R
Jag vet inte hiur stor vana du har med att bedömma vevpartier så därför frågar jag om du är helt säker på att kolvbulten och vevstakslagret glappar för de brukar gå sönder bet värre om de börjar glappa så mycket att man känner det. De brukar även va fullt med guld/brons skimrande spån i ojefiltret. Vevstaken är svår att bedömma om de glappar för den vandrar i sidled och de går vicka den vilket är helt normalt. Ta hojen till en verkstad och be dem kolla eller om du känner någ van privat mek.
Om de nu är åt hell så kan du köpa Billigast möjliga Prox eller den bästa Falicon alt Carrillo vevstake med lager. Org Prox och Hotcams stakar kan gå väck , de tål inte höga varv, de är enda svagheten på Xr 650r. Carrillo och falicon har även silverpläterade vevstakslager dvs nedre rullagret och de är de hållbaraste som finns. Wössner har också en vevstake med Silverlager men den vet jag inget om, vevstaken ser ut som vanlig billigast möjila gjutning. Men wössner brukar vara bra så köp den om du känner att de värsta stakarna är för dyr. De billigare stakarna håller bra om du kör som folk dvs inte ligger på varvstopp så ofta och länge.
Hej.
Tack för svar. Vana har jag ingen större. Senast jag bytte ett vevparti var för ca 4 år sedan. Då på en CRF450R. Likheterna är många med denna motor.
Jag har haft svårt för att konstatera glappet, men som det verkar är det samlade glappet såpass stort att när man vickar på svänghjulet fram och tillbaka samtidigt som kolven inte rör sig i cylindern så rör sig svänghjulet ca 1-2mm.
När jag demonterat cylindern och kolven och stoppar i kolvbulten i övre lagret så vickar den i läget. Lagerläget är inte bra.
Nållagret på veven tog ett tag att konstatera att det glappar upp och ner eftersom det är svårt att få veven rakt upp och ner, så att säga. Men där är ett glapp.
Inga rester i motoroljan alls vad jag har kunnat hitta. Tror jag haft stor tur iom att cykel går rätt hårt som motard, dock inte på nåt varvstopp. (mätarställning ca 3200mil)
Tilläggas skall att jag har tyckt att motorn har låtit onormalt mycket sedan jag köpte hojen, men jag räknade med att det var ett lager eller kopplingskorgen som orsakade detta.
Kopplingkorgen var mycket riktigt ett stort glapp i, men efter byte försvann ändå inte ljudet.
Ramlagren är bra.

På 450 gick en stödbricka på veven efter 10 timmars körning. Då både hördes och syntes det tydligt att det var problem i motorn... Tidigare ägare hade monterat en Pro-X stake, gjort av firma. Så en Pro-X köper jag aldrig. Verkar vara skräp.

Har tittat på just den Wössner staken du länkade till och jag tror att det blir en sådan.
Sitter en Wisco 11,0:1 kolv i och jag har lite svårt att bedömma skicket på den. Kan du se på bilden om den är såpass repig att den behöver gå i bingen?
Vet inte hur långt den har gått då den satt i när jag köpte hojen.
 

Bifogat

  • IMG-3993.jpg
    IMG-3993.jpg
    1.5 MB · Visningar: 14
  • IMG-3990.jpg
    IMG-3990.jpg
    1.5 MB · Visningar: 14
  • IMG-3992.jpg
    IMG-3992.jpg
    1.3 MB · Visningar: 14

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag tror inte du har någ glapp i varesig nållagret eller staken. Kolvbulten ska kunna vicka i vevstaken för den har ett vist glapp som oljefilmen ska fylla. Nålagret nere brukar man inte få någon förvarning av ljud innan de exploderar så de är nog ok också. De enda som ser mysko ut occh som talar för att de är någ på gång i motorn är att revorna ser ut att komma från rel stora partiklar. Kolven i övrigt ser inte siten ut. Många xr 650r gå över 10000 mil så 3-4k mil är ingenting på en xr.
Mät vevstakens kolvbultshål med micrometer så ser du om de är ovalt kolla även om kovbulten är sliten. Jag kan kolla i verstasboken om vevstakens kolvbultshål är inom slitagegränsen bara bara jag får måttet.
Jo just en xr650r skramlar rätt mycket från dreven som driver balansaxeln, jag ringde Honda och undrade om de va fel på min nya 00 jag köpt. Vi kom fram till att de va normalt skrammel. Jag blev besviken på det skramlet för Honda skröt om att den skulle gå finare än xr600r som va luftkyld. Ja den gick tytsare än 1990- xr 600r men bet mer skrammel än min 86a för den och xl600r hade kluvena drev som va fjäderbelastade åt bägge hårr så de gick skitfint.
 

Återfallet

Ny medlem
Gick med
31 May 2021
Hoj
Honda XR650 R
Jag vet inte hiur stor vana du har med att bedömma vevpartier så därför frågar jag om du är helt säker på att kolvbulten och vevstakslagret glappar för de brukar gå sönder bet värre om de börjar glappa så mycket att man känner det. De brukar även va fullt med guld/brons skimrande spån i ojefiltret. Vevstaken är svår att bedömma om de glappar för den vandrar i sidled och de går vicka den vilket är helt normalt. Ta hojen till en verkstad och be dem kolla eller om du känner någ van privat mek.
Om de nu är åt hell så kan du köpa Billigast möjliga Prox eller den bästa Falicon alt Carrillo vevstake med lager. Org Prox och Hotcams stakar kan gå väck , de tål inte höga varv, de är enda svagheten på Xr 650r. Carrillo och falicon har även silverpläterade vevstakslager dvs nedre rullagret och de är de hållbaraste som finns. Wössner har också en vevstake med Silverlager men den vet jag inget om, vevstaken ser ut som vanlig billigast möjila gjutning. Men wössner brukar vara bra så köp den om du känner att de värsta stakarna är för dyr. De billigare stakarna håller bra om du kör som folk dvs inte ligger på varvstopp så ofta och länge.
Jag tror inte du har någ glapp i varesig nållagret eller staken. Kolvbulten ska kunna vicka i vevstaken för den har ett vist glapp som oljefilmen ska fylla. Nålagret nere brukar man inte få någon förvarning av ljud innan de exploderar så de är nog ok också. De enda som ser mysko ut occh som talar för att de är någ på gång i motorn är att revorna ser ut att komma från rel stora partiklar. Kolven i övrigt ser inte siten ut. Många xr 650r gå över 10000 mil så 3-4k mil är ingenting på en xr.
Mät vevstakens kolvbultshål med micrometer så ser du om de är ovalt kolla även om kovbulten är sliten. Jag kan kolla i verstasboken om vevstakens kolvbultshål är inom slitagegränsen bara bara jag får måttet.
Jo just en xr650r skramlar rätt mycket från dreven som driver balansaxeln, jag ringde Honda och undrade om de va fel på min nya 00 jag köpt. Vi kom fram till att de va normalt skrammel. Jag blev besviken på det skramlet för Honda skröt om att den skulle gå finare än xr600r som va luftkyld. Ja den gick tytsare än 1990- xr 600r men bet mer skrammel än min 86a för den och xl600r hade kluvena drev som va fjäderbelastade åt bägge hårr så de gick skitfint.
Ok.
Jag har en liten film som jag tänkte lagt upp här där man hör och ser glappet när jag vilar svänghjulet fram och tillbaka men den gick inte att lägga upp här.
Vet du om det skall finnas ett sånt glapp?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De ska va flera graders glapp med kolv i topp och botten, Vi pratar om minst 2 grader man kan röra svänghjulet innan kolven rör sig. De kan va så mycket som 4 grader också jag kommer inte iåg exakt. Prova på någ gräsklippare moped bilmotor så ser du hur mycket man kan röra svänghjulet.
Som sagt vevstakslagret (rullagret) har ingen förvarning innan ras för jag har kört sönder 3 st på xr 650 r. De håller normnalt 10000 mil men jag körde med turbo och hade 100-125 hk men just effekten tog inte sönder lagret de va att den gick på varvstopp så ofta som tog dem. De blev inte några missljud innan de bara small och vevstaken gick sönder. 2st rullager körde jag sönder med turbo men en av dem med vanligt trim. Samma där de va höga vartal som sabbade lagret , lagerhållaren spricker så nålarna flyger. Enda som höll bra "med turbo" va Falicon stake med siverlager o svetsat vevtapp.
 

Återfallet

Ny medlem
Gick med
31 May 2021
Hoj
Honda XR650 R
De ska va flera graders glapp med kolv i topp och botten, Vi pratar om minst 2 grader man kan röra svänghjulet innan kolven rör sig. De kan va så mycket som 4 grader också jag kommer inte iåg exakt. Prova på någ gräsklippare moped bilmotor så ser du hur mycket man kan röra svänghjulet.
Som sagt vevstakslagret (rullagret) har ingen förvarning innan ras för jag har kört sönder 3 st på xr 650 r. De håller normnalt 10000 mil men jag körde med turbo och hade 100-125 hk men just effekten tog inte sönder lagret de va att den gick på varvstopp så ofta som tog dem. De blev inte några missljud innan de bara small och vevstaken gick sönder. 2st rullager körde jag sönder med turbo men en av dem med vanligt trim. Samma där de va höga vartal som sabbade lagret , lagerhållaren spricker så nålarna flyger. Enda som höll bra "med turbo" va Falicon stake med siverlager o svetsat vevtapp.
När du skriver att 2-4 grader är normalt så börjar jag bli fundersam. Ska man räkna grader så har jag nog inte ens 1 grad.
Men detta spel måste komma från vevstake/kolv. Iofs att oljefilmen under gång minskar detta glapp men ändå..

Det hade varit skoj att testa en XR650R med turbo. Vad hade du för drevning när den var så stark?
Jag kör med 15 / 42 nu och skulle nog vilja sätta på 16 fram för att testa. Tycker att orken är rätt bra i maskin med mikuni hsr, öppet filter och 11:1 kolven.

Har du varit med om att gången blir väldigt ryckig när man håller jämn fart / låg belastning På typ alla växlar?
Fenomenet tror jag härrör till den stora förgasaren och blir bättre ju högre utväxling jag monterar.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om du bara har 1 grad du kan röra svänghjulet så låter de som du kollar med kolven en bit ner i cylindern inte i tdc.
Med turbo och motardhjul körde jag 16- 38 och de räckte till toppfart 214,5 på varvstopp 8250v. Den orkade mer men jag provade inge mindre bakdrev.
Med motardhjul med standardmotor så körde jag aldrig mer än 15-41 och de ger ca 175kmf vid 8000v ärlig fart för mätaren visar ca 8kmt för mycket. Dreva 16-42 är inte att rek för då rycker de ännu mer i drivlinan i låga farter då måste du växla ner till 4an redan vid 90-100kmt. Den blir bet rappare med 15-45 men då tycker man den varvar lite väl mycket i 90-110kmt även om toppfarten nog ligger på 165 kmt.
Den förgasare du har ger inga ryckningar pga borret för org gasaren motsvrar 42mm då den är oval. Jag har kört 48mm på standardmotor och den gick lika fint som med 40mm.
Om din maskin smårycker i jämn fart ex 70 kmt på 3an 4an så är de nog felbestyckad förgasare. Prova sänka trottelnålen ett hack för om den är för högt hissad så får man surgungning i jämn fart och även ryck. Högfartsmunstycket bör va 140-150 och de måste va Mikuni org munstycken eller att man sjäv borrar dem. Piratmunstycken är alla möjliga mått fast de står 150 som ex.
Dessa ryck som felbestyckad förgasare ger är bet finare ryck vid jän fart 4000-6000v lätt belastning. Enstånkarycken som alla enstånkor har för sig går bara få bort med kraftig ryckutjämnare i bakhjulet
 

Återfallet

Ny medlem
Gick med
31 May 2021
Hoj
Honda XR650 R
Om du bara har 1 grad du kan röra svänghjulet så låter de som du kollar med kolven en bit ner i cylindern inte i tdc.
Med turbo och motardhjul körde jag 16- 38 och de räckte till toppfart 214,5 på varvstopp 8250v. Den orkade mer men jag provade inge mindre bakdrev.
Med motardhjul med standardmotor så körde jag aldrig mer än 15-41 och de ger ca 175kmf vid 8000v ärlig fart för mätaren visar ca 8kmt för mycket. Dreva 16-42 är inte att rek för då rycker de ännu mer i drivlinan i låga farter då måste du växla ner till 4an redan vid 90-100kmt. Den blir bet rappare med 15-45 men då tycker man den varvar lite väl mycket i 90-110kmt även om toppfarten nog ligger på 165 kmt.
Den förgasare du har ger inga ryckningar pga borret för org gasaren motsvrar 42mm då den är oval. Jag har kört 48mm på standardmotor och den gick lika fint som med 40mm.
Om din maskin smårycker i jämn fart ex 70 kmt på 3an 4an så är de nog felbestyckad förgasare. Prova sänka trottelnålen ett hack för om den är för högt hissad så får man surgungning i jämn fart och även ryck. Högfartsmunstycket bör va 140-150 och de måste va Mikuni org munstycken eller att man sjäv borrar dem. Piratmunstycken är alla möjliga mått fast de står 150 som ex.
Dessa ryck som felbestyckad förgasare ger är bet finare ryck vid jän fart 4000-6000v lätt belastning. Enstånkarycken som alla enstånkor har för sig går bara få bort med kraftig ryckutjämnare i bakhjulet
Tack för tipsen om bestyckningen.
Jag vet att hojen går lite fett. Det syns lite på regplåten som gärna blir lite svart.
Tomgasar man lite så rycker det gärna svart. Får testa att ta ner nålen ett hack.
Maskin smårycker inte utan den hugger ordentligt och man får lite svårt att ta sig ur det.
Får antingen byta till lägre växel eller frikoppla.

Du tänker att jag ska smälla ihop motorn igen och prova om ljudet är borta med nya loctitade bult till kamdrevet?
ser ju märken både i toppen och på kambulten som var lös. Den har tagit i ganska ordentligt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Att den ryker svar just när du gasar till är förmodligen lite vä mycket påställd accpump eller för stor munstycke till accpumpen. Många Mikuni hcr gasare har 70" i accpump och de ska va 40" till en 600+ enstånka. De går visserligen korta ner accpumpstiden och köra 70 men de kräver stor vana av att stäla in det.Sänka nålen kommer inte göra att den sotar mindre vid gaspådrag. Du kan ha en kombi av för stort högfartsmunstycke lågfart för hög nål och mycket påställd accpump. De grova ryckningarna du känner låter bara som de vanliga pulserna som de blir från stora stånkor utan ryckutjämnare, då hjäper bara nerväxling eller trycka in kopplingen och börja om som du gör. Jag körde med Honda cbr 600 fälgar med våldsamma ryckutjämningskuddar och då gick hojen nästan lika fint/ryckfritt som en Twin och kedjan höll 1500-2000 mil vs annars 500 mil. Håll koll på att kedjan inte sträcker ut sig mer än sträckgränsen för jag har dragit av flera kedjor strax efter 500 mil. De blev dyrt och besvärlig för de gick hål i blocket bägge gångerna. Efter det körde jag bara 500 mil på dyraste starkaste kedjan som fanns oavsett om den sträckt ut sig eller inte. De är stora kubiken avsaknaden av ryckutjämnare i kombo med släta motardhjul som rycker sönder kedjorna på 0 tid.
Ang plocka ihop den och köra så tror jag de funkar bra till 99%. Säkrast vore om du mäter upp kolvbulten i mitten där den ligger i staken och mät upp stakens hål. Jag har Honda org verkstadsbok så jag kan kolla om de duger, de är likn mått som de ska va till en bilmotor med runt 600-650cc per cylinder.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top