Honda XR650R

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Har beställt 50 i acc, 145 i huvud och 25 och 27,5 i låg, så har jag om det skulle behövas! Han hade bara 50 i acc. 30 som satt i var ju extremt litet hål! Såg också i förgasarkoppen att den kolven som glider i en cylinder på en fjäder, till accpumpen, den "kärvade" och fastnade på vägen. Fick bra glid i den sen genom att pumpa den upp och ner med bensin. Kändes nästan som att där va grus som hindrade den. Va lite skitigt i koppen med.

Har borrat kåpan nu också och tvättat kn filtret.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Och en fråga till, med 50 i acc, kan jag rikta den rakt mot insug då eller surar den då?

Yes du kan rikta den rakt in med 50". Jag har lyckats få till bra svar utan surning med så stort som 70" men då måste den vridas 45grader in i väggen och man får endast justera in lite slaglängd på pumpen.

Trottelnålens höjd är svårast att sätta rätt men ett riktmärke är att om motorndraget är oregelbundet/gungande/ojämnt vid kvarts jämn gas så går den fett = sänk nålen. Sänker man nålen brukar motorn börja stupa på snabba gaspådrag men de justerar man bort med mer accpumpsslaglängd. I de flesta fall har de slutat med näst mest sänkt nål eller max sänkt nål så utgå därifrån.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ska man köra helt utan accpump när man provar bestyckningen? Något spec att tänka på vid första uppstart?

Man kan köra med eller utan accpump vid inbestyckning de är lättare justera in trottelnålens höjd utan accpump.
Vid första uppstart kör man motorn till full arbetstemp och justerar in tomgångsvarvtal och blandskruv så den går så rent som möjligt. Om du väljer accpump på från början så ställ in den stillastående tills den svarar på snabba full gaspåslag utan stupning. De är inte lätt att justera in en förgasare perfekt de har tagit mig 10-20 år att lära mig så du kan förvänta dig gråa hår.
Läs allt du kan hitta om bestyckning förgasare och lägg ner mycket tid på justering. De blir en sport att få hojen gå så bra som möjligt tillslut. De svåraste är att få den dra lite soppa och gå bra samtidigt,, vill man ha bra ecco så får man ta lite stupningar på gasen för accpumpning är inte ekonomiskt.
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Ska man bestycka med eller utan DB killer...? Vill ju ha så mkt effekt som möjligt, men viol även kunna köra bana kanske. Det är ett fmf rör.
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Nu har jag startad den. 25 i lågfart, 150 i huvud, 50 i acc riktat rakt fram, nålen näst längst ner och ett varv ut på blandskruven.

Gick först ok, men med hög tomgång. Lät den stå ett tag, sen dog den. Lite svår att starta igen, men hoppade igång till slut, samma sak, gick ok men sen bara dog. Och så höll det på, den va inte igång mer än typ en minut som längst. Men den svarade ganska bra på gasen från tomgång, men den gick inte ner på tomgång direkt sen utan låg kvar på rätt högt varv och sen dog. När jag gav full gas från tomgång så kvävdes den. Precis när den skulle dö en gång, så gasade jag till precis så den höll sig igång, och när jag höll igång den, så började den baktända och smälla jättemycket innan den dog igen!

Hade den lilla m2 insex till accpumpen långt nerskruvad, så jag körde väl helt utan accpump.

Nästa gång ska jag prova att skruva ut blandskruven, för den verkar väl gå fett nu? Eller blir det då värre att skruva ut blandskruven..?

Eftersom den rusade efter gaspåslag, så borde väl blandskruven skruvas ut? Men å andra sidan så verkade den gå fett eftersom den small och hade sig vid pådrag/jämn gas.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Iom att den rusade på tomg och smäller så går den snålt = skruva ut bränsleblandskruven. Om den smäller i fart kan du göra ett enkelt test. Dra full gas på 3an eller 4an bara 3-4 sek slå sedan tvärt av till halv gas. Om den smäller då så höj trottelnålen lite. Men innan du ger dig in på detta test så måste den gå bra på tomg!
Om motorn istället för att smälla vid detta gasavslagstest surar till typ känns som motorn stannar för en sekund så är nålen för högt hissad alt för stort högfartsmunstycke.

När du ställer in tomgången så bör maskinen stå ganska upprätt inte luta kraftigt på stödet för dessa förgasare brukar ha sent inställd flotörnivå så de flödar lätt över och de kan störa tomg. Om den flödar över då den står på stödet med motor avslagen så ställ om flotörnivån en aning så den stänger tidigare.
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Äntligen hittat rätt lågfart :banana

Blev 27,5 och 2,5 varv ut på blandskruven. Den dog hela tiden med 22,5 och 25. Men med 27,5 fick jag till en bra stabil och rätt låg tomgång. Ca 1400 rpm.

Tyckte den gick riktigt bra när jag körde. Den går ner snabbt till tomgång. Eventuellt höja nålen ett snäpp för den smällde lite ibland på avslag. Den sitter näst längst ner nu. Men när jag står still och gasar fullt från tomgång så orkar den inte med. Den reagerar knappt när man gör det riktigt snabbt. Tar man det lite långsammare så svarar den hyfsat till halv gas. Nu har jag noll accpump. Vad ska jag göra för den ska reagera snabbt på full gas från tomgång?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
27 " i lågfart va ovanligt då har du en trottel med brant trottelskärning (cutning) som de heter. På med accpump så försvinner stupningarna. Skruva inte på accpumpen direkt från tomg sätt lite spel mellan stång och pumparm typ 2.-3mm. Du kan däremot lägga på nästan max slaglängd men börja med ca 50-70% av max slaglängd der kan duga.
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Men innan jag började pilla satt där ju 22,5 i lf. :va är det inte konstigt? Deb hade ju lite orolig tomgång, ganska hög och den hade svårt att gå ner i varv, så det var ju för litet uppenbarligen men ganska mycket för litet då eftersom 27,5 blev bra nu. Jag har ju borrat upp kåpan iofs
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Nu har jag varit ute och testat ordentligt. Tror jag är jättenöjd med lågfart 27,5. Skruvade in blandskruven ett halvt varv så nu är den 2 varv ute. Höjde nålen ett hack, hade den näst längst ner innan. Tyckte inte det gjorde någon skillnad, den small fortfarande lite på avslag. Höjde ett snäpp till, och då gick den nog lite bättre, med lite bättre gasrespons. Däremot så smäller den ännu mer nu på avslag... Inga kraftiga smällar dock. Ställde även på accpumpen med ca 2-3 mm mellanrum så trotteln hinner lyfta lite, men när jag vrider på gasen, så trycks accpumpstången bara ner jättelite, någon millimeter. Det är ingen justeringsskruv i vägen, man kan trycka ner den helt för hand, men armen som ska trycka ner den orkar inte... Varför är det så? Den ska väl kunna tryckas ned helt?

Responsen blev som sagt lite bättre nu när nålen sitter näst högst upp. Men när man drar full gas från tomgång så hinner den inte med, och någon gång så dog den till och med av det. Och accpumpen hjälper som sagt inte till efter som den inte trycks ner...

Men den är väldigt lättstartad nu och stabil tomgång.

Huvudmunstycke 150 är jag nig nöjd med. Märkte inget fel.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du behöver inte fundera på brant trottelcut jag tror de funkar även om den är lite brantare. Man kan i regel kompensera för det med mer accpump tidigare i trottellyftet eller mer soppa på lågfart. Ang accpumpen inte slår ner full ut hoppas jag beror på att du inte hittat slaglängds justerskruven! De är en pytteliten fjantig gängstång typ m3-m4 som sitter rakt uppifrån förgasares tak och rakt ner mot pumparmen. De är endera spårmejeselfäste eller insex som du justerar ner eller upp med. Jag tror du gängar upp den för att få mer slaglängd på pumparmen. Om accpumpen inte spottar trots max slaglängd så är de fel på den de ska bli en ordentlig stråle om pumpen är ok.

Ang smällar vid avslag så kan de va helt omöjligt få bort allt. Testa skruva ut blandskruven mer och kola so inte avgasrören läcker i någ skarv eller viktigast mot toppens utblås. Läcker de lila minsta mellan topp och krökar så smäller den som satan vad man än gör. De gör ingen skada om den smäller vid avslag de är bara fränt :tummenupp
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Hittade en film på soe, ungefär såhär reagerar den vid full gas. Bläddra ner och hitta filmen.
http://forum.soe.se/showthread.php?30940-Honda-XR650R-Tr%E5den/page430
Ang accpumpen så har jag justerat till max släglängd... Det jag menar är att den vipparmen dom ska trycka ner stången, den är ju typ "delad" så om den inte ska trycka ner mer, så stannar den ju men resten vrids ju ändå.. Svårt att förklara, men där sitter ju en fjäder och även om justerskruven uppifrån sätter stop, så vrids ju en del av "rullen" ändå. Det är detta som händer på min, men det är inte justerskruven uppifrån som sätter stop. Det är accpumpstången som inte kan tryckas ner för det är för mycket motstånd typ..
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om du har skruvat UPP den lilla stoppskruven max som går rakt upp genom locket på förgasarens och den stuper som på filmen så funkar inte accpumpen som den ska. Accpumpen ska bara röra sig tills den slår i denna lilla justerskruv trots att man med fingrarna kan trycka ner pumpstången bet mer.

Tänkbara fel.
1. Pumpkolven har fastnat i nertryckt läge. Du sa att den kärvade så ta lös den igen och ta lös pumpkolven och slipa den ren med fint sanpapper eller slipduk. Slipa även ur själva cylindern som kolven sitter i för de kan vara skit däri.
2, Accpumpsmunstycket kan ha slagit igen omedelbart när du börjat gasa pga skit från pumphuscylinder/kolv.

Du kan testa om de sprutar från accpumpsmunstycket om du tar lös gasaren utan att hälla ur soppan ur flotörhuset. Med full accpumpning ska du få en kraftig stråle om du gasar till de ska spruta en bra bit ut ur förgasaren.
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Det verkar inte vara något fel på accpumpen. Den sprutar en stråle. Men pumparmen orkar ändå inte trycka ner pumpstången. Filmade för att visa, men vet inte hur man lägger upp filmen här. Kan jag mms:a filmen till dig boost om du PMar ditt nummer?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag förstår hur du menar,,, något går för tungt i accpumpens stång eller kolv. Ett problem som gör att de går tungt just från början är att vinkeln på pumparmen blir ca 30 grader mot pumpstången så den knuffas i sidled och kärvar. Du kan slipa om plasten på armen en aning så den träffar pumpstången mer rakt på då blir den starkare såattsäga. Ta även lös pumpstången och kolla att den är spikrak och går lätt för de brukar ofta va krokig och kärva en aning.
Jag bruka slipa pumpkolven med 400 våtslip papper och även nere i pumpcylindern för den måste såklart gå snorlätt.

Om du trots alla dessa justeringar inte får ner pumparmen på normalt vis så får du sätta dit en fjäder eller oring som hjälper accpumpen att dra ner pumpstången typ förstärka fjäderverkan som redan sitter där. Jag har aldrig behövt förstärka fjäderverkan på mikuni men på Kehin fcr crossförgasare gör man det ofta.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top