Honda XR650R

Börjar tröttna på välvilliga människor som åker upp bredvid en och påpekar att bakhjulet ser ut att lossna så nu måste det nog justeras... Är det nån som vet nån i Älvsjötrakten som riktar hjul? Jag orkar inte pyssla själv för jag drar bara av ekrarna...

Tips mottages tacksamt!
 
Börjar tröttna på välvilliga människor som åker upp bredvid en och påpekar att bakhjulet ser ut att lossna så nu måste det nog justeras... Är det nån som vet nån i Älvsjötrakten som riktar hjul? Jag orkar inte pyssla själv för jag drar bara av ekrarna...

Tips mottages tacksamt!
Lämna det till en vanlig cykelhandlare som har koll på läget?
 
Lämna det till en vanlig cykelhandlare som har koll på läget?

Hade varit en toppenlösning men här verkar bara finnas cykelhandlare som har ungefär samma koll på cyklar som säljarna på Mediamarkt har på datorer :)

Har ringt runt lite men alla bara hänvisar till varann :(
 
Vad är bäst för prestandan egentligen? Var inne på nya krökar å luftfilter, men sen kom jag på att en bättre förgasare hade kanske varit att föredra? :va :confused:

Hojen är original, förutom hrc-insats och uppborrad sidokåpa.

Förgasaren i första hand. Och hellst kn filter eller minst ett Moto-air skumfilter. En sak man ska ta bort vare sig man kör org filter eller annat skumfilter är det äckliga nät som stoppar filtret att fara in i luftburken. Finns att köpa vet jag men vart? tror det följde med något skumfilter men var lika dyrt då som kn!! Men jag tillverkade av 2mm pianotråd och lödde ihop med sillverlod med rutmönster på ca 5*5 cm rutor då får man bättre flöde. Det bästa skumfilter jag kör är white brohters,,,finns tyvär inte i svedala , men moto- air eller uni finns ju och kostar bara någon 100dring.
Därefter kommer slipon. och sedan krökar sedan portnings edan komphöj sedan kam sedan turbo sedan nittro sedan dynamit:D
 
Förgasaren i första hand. Och hellst kn filter eller minst ett Moto-air skumfilter. En sak man ska ta bort vare sig man kör org filter eller annat skumfilter är det äckliga nät som stoppar filtret att fara in i luftburken. Finns att köpa vet jag men vart? tror det följde med något skumfilter men var lika dyrt då som kn!! Men jag tillverkade av 2mm pianotråd och lödde ihop med sillverlod med rutmönster på ca 5*5 cm rutor då får man bättre flöde. Det bästa skumfilter jag kör är white brohters,,,finns tyvär inte i svedala , men moto- air eller uni finns ju och kostar bara någon 100dring.
Därefter kommer slipon. och sedan krökar sedan portnings edan komphöj sedan kam sedan turbo sedan nittro sedan dynamit:D
Ofan.. Får kanske ta och leta upp en lite förgasare istället då.

En Mikuni hsr 40 är bra eller? Pallar den med om man senare får för sig att byta krökar, kolv osv? :)
 
Ofan.. Får kanske ta och leta upp en lite förgasare istället då.

En Mikuni hsr 40 är bra eller? Pallar den med om man senare får för sig att byta krökar, kolv osv? :)

En 40mm klarar visserligen mer trim men man åker då med något förlust hela tiden.

ex ...Om ni sätter dit andra krökar och dämpare + kn liknande filter så ska man se effekter på 56-58 hk beroende på system.. Med akra helsytsem och 40mm mikuni så ca 56 bromsade,,med big gun system ca 58bhp. Men sopar man dit 42mm mikuni eller portar sin 40mm till nästan 42 (41,8 får jag till) då får man ca 2kusar till rakt av:tummenupp . Såååå vid nyköp lägga till dom extra kr en 42 kostar är billiga hk. 2900kr tror jag dom kostar hos locket? Jag har ju kört både 40 och 42 på org xr och kan inte säga att man förlorar något bottendrag... Bara för skojs skull sopade jag dit en 48mm mikuni hsr på en org xr och det vart riktigt bra faktist ,,,,den gick en aningen bättre på tokhöga varv gämfört med 42a men då kändes en förlust före 6000v!! Men 42-45mm är ingen fara att åka med trotts org i övrigt. Men som ex ...Jag drog ju ur xrn 72 bromsade med min 40mm mikuni visserligen portad till 41mm. Men den gav ca 4 kus mer med 44mm lectron:yoparty 1hk per mm kan man säga--------------------------------------------
 
En 40mm klarar visserligen mer trim men man åker då med något förlust hela tiden.

ex ...Om ni sätter dit andra krökar och dämpare + kn liknande filter så ska man se effekter på 56-58 hk beroende på system.. Med akra helsytsem och 40mm mikuni så ca 56 bromsade,,med big gun system ca 58bhp. Men sopar man dit 42mm mikuni eller portar sin 40mm till nästan 42 (41,8 får jag till) då får man ca 2kusar till rakt av:tummenupp . Såååå vid nyköp lägga till dom extra kr en 42 kostar är billiga hk. 2900kr tror jag dom kostar hos locket? Jag har ju kört både 40 och 42 på org xr och kan inte säga att man förlorar något bottendrag... Bara för skojs skull sopade jag dit en 48mm mikuni hsr på en org xr och det vart riktigt bra faktist ,,,,den gick en aningen bättre på tokhöga varv gämfört med 42a men då kändes en förlust före 6000v!! Men 42-45mm är ingen fara att åka med trotts org i övrigt. Men som ex ...Jag drog ju ur xrn 72 bromsade med min 40mm mikuni visserligen portad till 41mm. Men den gav ca 4 kus mer med 44mm lectron:yoparty 1hk per mm kan man säga--------------------------------------------
Tack för infon!

Men så svårt det är att bestämma sig :gnissla

Tanken är ju ändå att det förhoppningsvis ska bli annan kolv och roligare kam i framtiden. Så då kanske det är dumt att inte lägga till ett par hundringar å köpa en 42mm istället.

Får nog tänka över helgen :hihi
 
Tack för infon!

Men så svårt det är att bestämma sig :gnissla

Tanken är ju ändå att det förhoppningsvis ska bli annan kolv och roligare kam i framtiden. Så då kanske det är dumt att inte lägga till ett par hundringar å köpa en 42mm istället.

Får nog tänka över helgen :hihi

Fan du är ju veligare än ett fruntimmer! :whip

:D
 
Fan du är ju veligare än ett fruntimmer! :whip

:D
Har man ingen inkomst mer än studiebidrag gäller det att välja rätt :hihi

Sen läste jag om en på soe som tyckte man skulle köpa krökar och filter först, om man bara var ute efter hk.

Jeffla skit!

Får se vad det blir på måndag :tungan
 
Har man ingen inkomst mer än studiebidrag gäller det att välja rätt :hihi

Sen läste jag om en på soe som tyckte man skulle köpa krökar och filter först, om man bara var ute efter hk.

Jeffla skit!

Får se vad det blir på måndag :tungan

Förgasareen köper man i första hand för att få cyckeln körbar !! Orginal förgasaren har skickat åtskilliga farbröder på sjukuset eller minst i backen HÅÅÅRT pga det opåligtliga draget (stupningar) . Jag hammnade ju i sommras på sjukuset mycket beroende på den förbenade orginalgasaren ,,,,tvärstöp på gasen vid påslag i kurva för att sedan kvickna till och highsidern var ett faktum. Cyckeln och jag lappades ihop och jag varnade Lockner (ägaren) för den dumma förgasaren hur farlig den var.. Jaha första repan han tar så gör han en exakt repris av min vurpa med mer skader på cyckeln än jag fick till:D Bakhjulsåkning med org förgasaren borde förbjudas helt,,,, livsfarligt!! På med mikuni så är det omöjligt att vurpa och slå runt.. safe thingking:rolleyes:
 
Förgasareen köper man i första hand för att få cyckeln körbar !! Orginal förgasaren har skickat åtskilliga farbröder på sjukuset eller minst i backen HÅÅÅRT pga det opåligtliga draget (stupningar) . Jag hammnade ju i sommras på sjukuset mycket beroende på den förbenade orginalgasaren ,,,,tvärstöp på gasen vid påslag i kurva för att sedan kvickna till och highsidern var ett faktum. Cyckeln och jag lappades ihop och jag varnade Lockner (ägaren) för den dumma förgasaren hur farlig den var.. Jaha första repan han tar så gör han en exakt repris av min vurpa med mer skader på cyckeln än jag fick till:D Bakhjulsåkning med org förgasaren borde förbjudas helt,,,, livsfarligt!! På med mikuni så är det omöjligt att vurpa och slå runt.. safe thingking:rolleyes:
Usch, låter inget skoj det där..

Men jag tycker inte den är så farlig, visst, ger man fullt från 0 så tar det ju lite tid innan den kommer igång eller vad man ska säga. Men vet man om det är det bara att smyga lite i början, eller alltid hålla stumt :D

Sen är jag ingen bakhjulsfantom så jag har inte märkt av det där :hihi
 
nu när ni ändå är inne på slangning så har jag en fråga. upplever min som rejält ostadig vid nersläpp, så illa att jag nästan fick byta kallingar en gång då styrstoppen tog i varsin ggng höger o vänster sida.. har crossdäck på, men det hade jag även på min gammel 600 o den gick rakt som ett lok även om man hade lite vinkel vid nerslag, kan det ha nåt med styrlagren o göra eller vad tror ni? slangar från 4-5:e vxl så man är ju inte sugen på käka tussilago i dom hastigheterna.. kom med tips o ideér..
 
Hade varit en toppenlösning men här verkar bara finnas cykelhandlare som har ungefär samma koll på cyklar som säljarna på Mediamarkt har på datorer :)

Har ringt runt lite men alla bara hänvisar till varann :(


Om du mot förmodan inte har hittat någon som kan hjälpa dig att rikta upp hjulet så ring Motor & Allservice i Tyresö dom borde kunna hjälpa dig.
 
nu när ni ändå är inne på slangning så har jag en fråga. upplever min som rejält ostadig vid nersläpp, så illa att jag nästan fick byta kallingar en gång då styrstoppen tog i varsin ggng höger o vänster sida.. har crossdäck på, men det hade jag även på min gammel 600 o den gick rakt som ett lok även om man hade lite vinkel vid nerslag, kan det ha nåt med styrlagren o göra eller vad tror ni? slangar från 4-5:e vxl så man är ju inte sugen på käka tussilago i dom hastigheterna.. kom med tips o ideér..

skulle nog kolla över lager om det är så illa ,tycker xren är väldigt stabil

din beskrivning liknar mer första generationen r1:or utan styrdämpare ,ritade svarta ormar med framhjulet om det var det minsta snett vid nersättning
 
Oljebyte

Tittade över ventilerna igen och allt såg bra ut. Passade på att byta olja också, blev lite förvånad när 1,6l inte gick i oljetanken. Kan man bara fylla i 1,4l och sedan lär man start hojen? På Drzan gick all olja i tanken:va
 
Tittade över ventilerna igen och allt såg bra ut. Passade på att byta olja också, blev lite förvånad när 1,6l inte gick i oljetanken. Kan man bara fylla i 1,4l och sedan lär man start hojen? På Drzan gick all olja i tanken:va

Fyll upp i röret. Starta, fyll sedan i resten.
Brukar gå i ca 1,3- 1,4 först o sen kan man tippa i de sista 1-2 dl efter att motorn snurrat några varv.
Varmkör och kontrollera sedan nivån.
 
Vid oljebyte får jag i ca 1,4l i ramen men sedan 6dl till !! Ni fuskar!!
Jag gör som så Motorn fullt varm så klart!! och sedan tappar man ut oljan som vanligt genom bägge pluggarna (ram o botten P) Men slutligen när det runnit nästan klat så trycker jag in decompen och kickar ŕunt motorn några varv och vinklar dessutom upp den på stödet väldigt snett typ 45grader och vinglar på lite så oljan rinner till dräneringshålet . Släpper sedan ner i normalt läge och gör om samma prossidur minst 1g till ,, Ju fler dessto mer gammelolja o skräp får man ut. På så sätt har man allmänt renare olja hela tiden, Rek på alla hojar Även glidare/rr/snöslungor/gräsklippare åker på samma behandling bara köra starmotorn några korta stötar..
 
Vid oljebyte får jag i ca 1,4l i ramen men sedan 6dl till !! Ni fuskar!!
Jag gör som så Motorn fullt varm så klart!! och sedan tappar man ut oljan som vanligt genom bägge pluggarna (ram o botten P) Men slutligen när det runnit nästan klat så trycker jag in decompen och kickar ŕunt motorn några varv och vinklar dessutom upp den på stödet väldigt snett typ 45grader och vinglar på lite så oljan rinner till dräneringshålet . Släpper sedan ner i normalt läge och gör om samma prossidur minst 1g till ,, Ju fler dessto mer gammelolja o skräp får man ut. På så sätt har man allmänt renare olja hela tiden, Rek på alla hojar Även glidare/rr/snöslungor/gräsklippare åker på samma behandling bara köra starmotorn några korta stötar..

Det är helt safe att drar runt motorn lite när man oljan alltså? Alltså in med decompen och kicka lugnt ett par gånger... verkar smart... man måste hitta alla trix, för riktigt all olja rinner aldrig ut ju...
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top