honda xr600 vs yz250 samt köpråd

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag är sugen på att sälja min yamaha 250yz cross och köpa en honda xr 600.
med crossen blir det inte så mycket åka och det känns som att ifall jag köpte en xr600 skulle jag kunna köra varje dag vilket vore underbart.

jag har läst alla trådar jag hittat om xr 600 på forumet och det verkar va väldigt bra kvalité på den hojen, men är det något man ska undersöka särskilt noga när man köper en begagnad så att man kan slippa att riskera dyra reparationer?

hur är en xr 600 att köra jämfört med en 250 t-taktscross? 250'in väger ca 100kg och har 53hk och xr600 väger typ 120 och har 45 hk. är ju ganska stor skillnad. kommer jag att bli jättebesviken och tycka att xr600'an känns skitslö eller är skillnaden inte så där jättestor? jag antar att xr600'an har rätt mycket större vridmoment så då borde väl det kompensera rätt mycket. jag gillar ju vrid som fan. 250 får jag upp på slangen på alla växlar med bara gaspådrag. funkar det på xr600 också?

ekonomiskt så känns det som att det är en 86'as xr600 som gäller, men jag skulle kunna tänka mig att lägga lite mer och få en 90-93'a. det brukar dock skilja ganska rejält mycket. typ 15000 jämfört mot 25000kr. 86'orna är mycket fulare tycker jag men körmässigt så skiljer det väl nästan ingenting? eller?

sen undrar jag lite hur det är med dubbdäck till hojar överhuvudtaget. om jag tex vill köra med xr600 hela vintern så skulle man ju behöva nån slags dubbdäck. alltså inte spikdäck utan något som motsvarar bilarnas dubbdäck för allmän väg. finns det såna däck att köpa? man kan ju alltid köra rejäla dubbdäck för det motsvarar väl bilarna friktionsdäck, men det har jag provat med 250'in och jag kunde knappt ta mig frammåt för att det var så halt.

Kan inte du lära mig hur man får upp en YZ250 på alla växlarna ?

Hade nämligen problem med min KTM 525 på 4:an då jag fick rycka... och då är det 2 växlar kvar. Effekt något mer än en YZ250.

mr_ping skrev:

Hade nämligen problem med min KTM 525 på 4:an då jag fick rycka... och då är det 2 växlar kvar. Effekt något mer än en YZ250.

jag får upp min yz på alla växlar. jag slår av lite på gasen och slår på fullt och sliter i styret allt vad jag kan så går den upp. jag lyckas alltid på fyran, men på femman lyckas jag bara kanske vart annat försök. det är ju bara att slita allt vad man kan i styret. din borde man väl kunns rycka upp på högsta växel utan problem. men du kanske trodde att jag menade att jag kunde få upp min på alla växlar utan att rycka i styret? isåfall uttryckte jag mig oklart. jag menade att jag får upp den på alla växlar utan att använda kopplingen.

mr_ping skrev:

Varför vill du ha upp den på alla växlar :va Räcker det inte att dra upp den på 3:a och fortsätta uppåt med växlarna! Struntsamma. Försök att pröva med att använda framgaffelns retur om du vi ha upp den smidigare utan att behöva använda kopplingen för mkt. Lycka till!

motardnisse skrev:
Varför vill du ha upp den på alla växlar :va Räcker det inte att dra upp den på 3:a och fortsätta uppåt med växlarna! Struntsamma. Försök att pröva med att använda framgaffelns retur om du vi ha upp den smidigare utan att behöva använda kopplingen för mkt. Lycka till!

han kanske, precis som jag, inte kan växla på slangen. då får man slanga lite på en växel itaget
:rolleyes:

Det som skiljer är ju att den äldre har dubbelförgasare, och lite plock med fjädringen.
De ser likadana ut, fast en 86a är röd o en nyare vit.

Den är tyngre och effektklenare än en yz250(beroende på modell iofs).
Men det är en helt anna typ av effekt, inte det sprättiga som 2t står för utan nåt helt annat.
En trist sak med en 86a är att det är 17" bakdäck.
En orginaldrevad xr600 går på slangen på alla växlar, det är ju mer teknik än motorstyrka.
Den kommer hålla värdet på ett helt annat sätt än din yz250, så det blir inga problem att kränga senare.
Tänk på att crossåkning är uteslutet, lätt terräng. grusåkning och isåkning är det som gäller.

Satsa på en Xr600 efter -92. Så ser de ut fram till de sluta tillverkas (med reservation för mycket små skillnader, färg bla)

Förändringar jämfört med tidigare årsmodeller:
Dubbelförgasare ersattes med enkelförgasare
Skivor fram och bak
Gaffeln ska tydligen vara klartförbättrad
Vet att tidigare årsmodeller haft problem med att kicken "kickar" tillbaka. Detta ska tydligen va åtgärdat..
M.m.

Kolla www.enduromx.com och www.soe.se för mer info

Poacher skrev:
Det som skiljer är ju att den äldre har dubbelförgasare, och lite plock med fjädringen.

En trist sak med en 86a är att det är 17" bakdäck.

Den kommer hålla värdet på ett helt annat sätt än din yz250, så det blir inga problem att kränga senare.
Tänk på att crossåkning är uteslutet, lätt terräng. grusåkning och isåkning är det som gäller.

dubbelförgasare verkar ju lite onödigt krångligt att hålla på med när man ska meka.

varför är det sämre med en 17tumsbakdäck än ett 18 tums?

om man köper en 86'a för 15 så lär den ju hålla värdet väldigt bra, men tror du att typ en 93'a för 25 håller värdet lika bra?

jag hade tänkt att jag skulle köra lite med den på crossbana men det är alltså bara att glömma? jag är toknovis på crossbana så det är inte direkt som att jag hoppar 15 meter och sånt. bara att den är tillräckligt bra i skogen för att man ska kunna hänga av bmw's landsvägsmodeller så är jag nöjd. för det måste den väl vara?

Edit: jag måste säga att utbudet av honda xr600 på sporthoj's annonsforum, blocket och enduromx är fruktansvärt litet. det är knappt så att det finns en xr tillsalu per län i snitt. svårt att hitta vettig hoj i närheten då :( :rolleyes: :rolleyes:

Last edited:
Jo XR håller värdet mycket bra oavsett årsmodell.
Klart den klipper vilken snutbåge som helst i skogen, skam vore det annars.

Finns få gamla avlagda däck från "eliten" till 17", eftersom de har 18" eller 19"

Fjädringen är för mjuk för höga hopp på crossbana helt enkelt, och hojen är för tung för de värsta gegghålen i skogarna, annars funkar den ju ok.

FreddaAbborre skrev:
Satsa på en Xr600 efter -92. Så ser de ut fram till de sluta tillverkas (med reservation för mycket små skillnader, färg bla)

-91 :7peta

duger alldeles utmärkt för nybörjarcross och halvseriös enduro. jag körde GGN 4 varv med min och Gripendygnet utan några som helst problem. Bättre allroundhoj är svårt att hitta! 169 blås på Gelleråsens raka i motardutförande hade jag på min -92:a
extremt bra köp!!!
lycka till
//m

Ang. värdet... Köpte en XR600 -93 i fint skick för 6 år sedan för 30k
Jag har nu köpt en ny XR -93, räknar med att få c:a 30k för den när jag säljer.
Andrahandsvärdet är grymt bra!
Vet inte vad för årsmodell det är på din 250, men högst troligt känns den mycket vassare än xr.en.
Det finns bättre hojar än XR600, men inte i den prisklassen enligt mig.
XR funkar i endurospåret också med lite vilja.

El Presidente skrev:
Viktigaste uppdateringarna för XR600 genom åren.
Edit: Har en polare som ska sälja sin -90:a...Lite "använd", men går RIKTIGT(!) bra. Tror man får loss den för runt 20000:-...
Är det av intr så dra av ett PeeÄääm(han finns som jag; längs ner i Smauland)

småland känns för långt att åka, annars skulle det va klart intressant.

-PLM- skrev:
Ang. värdet... Köpte en XR600 -93 i fint skick för 6 år sedan för 30k
Jag har nu köpt en ny XR -93, räknar med att få c:a 30k för den när jag säljer.
Andrahandsvärdet är grymt bra!
Vet inte vad för årsmodell det är på din 250, men högst troligt känns den mycket vassare än xr.en.
Det finns bättre hojar än XR600, men inte i den prisklassen enligt mig.
XR funkar i endurospåret också med lite vilja.

man blir ju fruktansvärt sugen på att köpa en när man läser vad ni skriver. alla xr600 ägare verkar väldigt nöjda.

min 250 är av årsmodell 88'a men jag tror faktiskt inte att det spelar nån större roll att den är så gammal. går väldigt bra i alla fall. men jag klurade lite på hur jag använder crossen och jag använder den mest till att åka på slangen, åka med sladd och spinna med handbromsen intryckt. jag varvar egentligen inte ur den specielt ofta. för den sortens körning som jag utövar så passer det egentligen mycket bättre med vrid redan på låga varv än mycket effekt på höga. nej nu måste jag kolla på annonser igen för att se ifall det dykt upp något

gör det nån skillnad om det sitter ett supertrappsystem på hojen, eller är det bara örongodis?
är det ett helsystem? jag hade ju ett helsystem på min gamla gixxer 750 och det systemet höjde toppfarten med 10km/h.

kom på ytterligare en fråga. vad är det som krävs för att man ska kunna landsvägsregga en xr600'a? jag har sett att typ hälften är det. måste man modifiera någonting? hur mycket kostar det att göra en regbesiktning så att den blir lv-reggad?

McB.. alla har olika smak. det är ju vääääääldigt många som tycker att det är tokläckert när man börnar på asfalt. i alla stuntfilmer så spinner dom ju runt i cirklar på asfalten typ hälften av tiden. jag tycker det är sådärkul. jag tycker det är roligare att göra motsvarande grejer på grus. det är mycket ballare. det blir djupa fåror och det sprutar grus som bara fan åt alla håll. mycket coolare än lite rök från bakdäcket

bmwjohan skrev:
kom på ytterligare en fråga. vad är det som krävs för att man ska kunna landsvägsregga en xr600'a? jag har sett att typ hälften är det. måste man modifiera någonting? hur mycket kostar det att göra en regbesiktning så att den blir lv-reggad?

McB.. alla har olika smak. det är ju vääääääldigt många som tycker att det är tokläckert när man börnar på asfalt. i alla stuntfilmer så spinner dom ju runt i cirklar på asfalten typ hälften av tiden. jag tycker det är sådärkul. jag tycker det är roligare att göra motsvarande grejer på grus. det är mycket ballare. det blir djupa fåror och det sprutar grus som bara fan åt alla håll. mycket coolare än lite rök från bakdäcket

Det går inte att ordna ett bullerintyg från Honda. Du måste boka en tid i strängnäs för ett speciellt bullertest, (det finns säkert flera ställen än strängnäs) och det kostar 735:- för hojar som är äldre än -99 annars kostar det ett par tusen extra.. Testet går med på att du ska köra i 50km/h på 2:e växel förbi en mikrofon i 7½ meter avstånd. Ljudet ska vara lika eller understiga 82dB. Det gäller att göra din hoj så tyst som möjligt. När du klarat av det och har bullerintyget i handen då kan du boka en reg-bes och det kostar ca 800-1000:-.. Till besiktningen måste du givetvis montera in blinkers och sånt som krävs för en lv-bes.. Lycka till!!!

Last edited:
mr_ping skrev:

Jag visste att EXC:n var trött. Men så trött är den väl inte??
:rolleyes:

Lite av Min erfarenhet...

Jah har tidigare åkt 2 takt, Cr 250. Kom över en Xr 650 för ett tag sedan. Kände att jag skulle prova 4 takt som blivit så 'inne' - älskar ju ljudet av dem, faeaen så man kör av när de kommer bakom en ju :Bugar
Vridet är ju den största skillnaden, nu är detta en 650 så jag vet ju inte hur 600:an går. Men jag har åkt lite med denna i skogen och upplever den som ett riktigt muskedunder. flyger över stock och sten och lägger fina, breda spår i gruset :yoparty tar mindre hopp lätt, men den är mjuk, så jag rekommenderar ju inga 25m platå hopp :tummenupp

Kan tycka att den är tung (120kg, torr) så det är ju en nack del. Men den stillar helt mina nuvarande behov -kanske isen i vinter kan va najs :hihi

Jumper skrev:
flyger över stock och sten och lägger fina, breda spår i gruset

ha ha.. låter helt underbart.

fast xr650 har väl rätt rejält mycket mer pulver än 600'an tror jag.

jb... känns inte en dr350 sjukt slö när man även äger en sån ktm som du gör?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back