Honda XR 650 TURBO

Göran_Gullbro skrev:
Någon annan som inhandlat och läst tidningen (efter all reklam här på forumet...)???

/Göran


jajamän..köpte den åkte hem o bläddra fram till artikeln direkt...som någon ovanstående sa...han verka inte va farlig fast man trodde de :hihi
 
ozeo skrev:
jajamän..köpte den åkte hem o bläddra fram till artikeln direkt...som någon ovanstående sa...han verka inte va farlig fast man trodde de :hihi

Teddybjörnsutseendet kan bedra... :cdevil helst när man sätter sig på en turbohoj... :hihi

/G
 
nu har man läst om din hoj Benny... :) :) :) :)

Skulle va roligt att få se den på film. Fast på riktigt skulle vara bäst.

Mvh Persby
 
Persby skrev:
nu har man läst om din hoj Benny... :) :) :) :)

Skulle va roligt att få se den på film. Fast på riktigt skulle vara bäst.

Mvh Persby
Får du inte in filmen som länkas här på denna tråd? Backa nån sida :tummenupp
 
:) :) :) :) :)

Nu har man sätt den.... :yoparty :yoparty
Vet inte vad man ska säga...
Bara sitter å njuter av filmen ju...

Mvh Persby
 
Boost2: Vad har du använt för Turboagg?? Orginalförgasare?? Hur mycket kompsäkning??

Har ett eget projekt på gång med en äldre XR 600 och det brukar vara billigare att ta del utav andras erfarenheter än att skaffa egna.
 
Här är en till som är nyfiken på lite turbokonvertering då jag varit sugen på detta länge.

Objektet är en Husaberg 650 -03
Funderingar på en liten marinturbo för snabbt laddtryck, det ska ändå inte tokladdas utan en effekt på 70-80hk är tillräckligt, bara allt fungerar.

Oljekylare med separat oljepump till turbon är min tanke, då har inte motoroljan kontakt med turbons olja och kan hetta upp varandra.

Förgasaren på min maskin då? Går den att trycksätta eller bör den bytas ut mot någon CV förgasare? I så fall vad för någon?

Tips på andra turboaggregat?

Sen vill jag inte höra något om att det inte kommer att funka eller inte kommer att hålla för det bryr jag mig inte om.

Jag VILL prova.

Det som fungerar mindre bra kan nämnas istället. T.ex. Hur mycket kompet bör sänkas för att ladda max 0,5bar.
 
Grrrooov skrev:
Här är en till som är nyfiken på lite turbokonvertering då jag varit sugen på detta länge.

*snip*

Sen vill jag inte höra något om att det inte kommer att funka eller inte kommer att hålla för det bryr jag mig inte om.

Jag VILL prova.

Det som fungerar mindre bra kan nämnas istället. T.ex. Hur mycket kompet bör sänkas för att ladda max 0,5bar.
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig alls vad gäller turboladdningen med mer än Sveriges största moraliska stöd. Fy fan så fränt. HEJA HEJA HEJA :banana :yoparty
 
Trycksätta CV är det du ska sikta på, trottelförgasare är bara att glömma - det funkar absolut inte, tänk inte ens tanken. Plenum bör du ha för att utjämna tryckpulserna vid förgasarinloppet, rören från kompressorhuset utjämnar iofs lite grand men du får ut mer effekt med ett plenum.

0.5 Bar säger egentligen inte så mycket om hur din motor kommer att reagera iom att det är så många parametrar som spelar in när det gäller detonation. 0.5 Bar med 98 oktanig soppa och intercooler så kan du komma undan med 10:1 i kompression. Men som alltid, ymmv.

Berättar du slag, borr, nuvarande kompression samt önskad kompresison kan jag räkna ut hur tjock spacer du lär montera.
 
andersbrink skrev:
Trycksätta CV är det du ska sikta på.

Plenum bör du ha för att utjämna tryckpulserna vid förgasarinloppet, rören från kompressorhuset utjämnar iofs lite grand men du får ut mer effekt med ett plenum.

0.5 Bar säger egentligen inte så mycket om hur din motor kommer att reagera iom att det är så många parametrar som spelar in när det gäller detonation.

Berättar du slag, borr, nuvarande kompression samt önskad kompresison kan jag räkna ut hur tjock spacer du lär montera.

Då börjar jag väl med förgasaren. Var hittar man en sådan som fungerar bra? Finns det någon husa med senare årsmodell som har CV?

Plenum gör mest nytta för effektens skull då? Första steget är att inte höja effekten något nämnvärt egentligen utan bara få den att gå med överladdning, sen vill ju förstås alltid mycket vill ha mer. Har storleken på plenum också betydelse eller kan det räcka till en början att få på ett bara?

Önskad kompression kan jag ju inte spekulera i utan det var det jag tänkte kolla också vad som är rimligt vid det laddtrycket om det nu spelar in.

Borr*Slag (mm) 100*82
Kompression 11,0:1

Till en början kommer i så fall ingen intercooler att monteras.

Detta är bara en koll först för att se hur jäkligt det kan bli och vad kostnaden kan tänkas hamna på.
 
Supermoto skrev:
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig alls vad gäller turboladdningen med mer än Sveriges största moraliska stöd. Fy fan så fränt. HEJA HEJA HEJA :banana :yoparty

Det tackar jag för. Bara man får en liten budget att röra sig efter först och kollar upp noggrant hur jag ska gå till väga. Kan bli roligt i slutändan. :D

Eller så går det käpprätt åt H-et :(

Känner du till någon husa med CV förgasare eller finns det inte med det på?
 
Grrrooov skrev:
Känner du till någon husa med CV förgasare eller finns det inte med det på?
En förgasare från KTM 640 borde ju gå att använda.Många byter ju till trimförgasare på dom också så det är nog inga problem att få tag på en heller.
 
Grrrooov skrev:
Borr*Slag (mm) 100*82
Kompression 11,0:1

Till en början kommer i så fall ingen intercooler att monteras.

Ingen intercooler, då kan du nog bara ladda runt 0.2 Bar med 98 oktan och 10:1 i komp, dvs 1.00 mm spacer. 1.50 mm spacer = 9.45:1, 2.00 mm spacer = 9:1, 2.5 mm spacer 8.7:1, 3.00 mm spacer = 8.3:1. Räkna med ca 0.1 Bar mer laddtryck för varje 0.5 mm spacer du lägger på. När du kommer över 0.5 Bar bör du ha IC.
 
andersbrink skrev:
Ingen intercooler, då kan du nog bara ladda runt 0.2 Bar med 98 oktan och 10:1 i komp, dvs 1.00 mm spacer. 1.50 mm spacer = 9.45:1, 2.00 mm spacer = 9:1, 2.5 mm spacer 8.7:1, 3.00 mm spacer = 8.3:1. Räkna med ca 0.1 Bar mer laddtryck för varje 0.5 mm spacer du lägger på. När du kommer över 0.5 Bar bör du ha IC.

2,5mm spacer, 8.7:1 kompression, 0,5bar i laddtryck.

Vid kompsänkning så sänks väl effekten en aning redan då förstås men kommer den öka betydligt för 0,5 i laddtryck? Finns det något sätt att räkna på det om jag vill hamna på låt säga 70 bakhjulshästar? Jag vet inte vad det är i dom standard ens.

Vet någon det så får dom gärna tala om det när det sitter helsystem och ombestyckad förgasare på.

Vad bör jag välja för storlek på förgasaren för att funka bra?

KTM 640/660? Är det någon skillnad på dom? Förgasarna alltså.
 
Back
Top