honda xr 600

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
tänkte höra om dämpningen till xr 600.
när jag kikar i manualen kan man tydligen fylla på luft i framdämparn om man tycker den e mjuk har aldrig hört nå likn men jag har inte hört så mycke heller :hihi

jaja iaf eftersom jag åker både motard o offroad så undrar jag om nån vet om man kan fylla på mer en max ( 1bar)
de enda som står i boken är att fyll inte över 1 bar då hojen blir stöttig o obekväm.
de e ju lite de man vill :rofl

ozeo skrev:
när jag kikar i manualen kan man tydligen fylla på luft i framdämparn om man tycker den e mjuk har aldrig hört nå likn men jag har inte hört så mycke heller :hihi

jaja iaf eftersom jag åker både motard o offroad så undrar jag om nån vet om man kan fylla på mer en max ( 1bar)
de enda som står i boken är att fyll inte över 1 bar då hojen blir stöttig o obekväm.

Man vart lite förvånad själv. Tänkte lufta gaffeln som vanligt och det pös en del. men jävlar vad svampig den blev.
Så det ska tydligen va ett visst tryck i den. Finns tom spec pumpar o köpa. Lelles har dem bla. HAr fått förmig att denna typ av gaffel är vanligare på LV maskiner... Men men

FreddaAbborre skrev:
Man vart lite förvånad själv. Tänkte lufta gaffeln som vanligt och det pös en del. men jävlar vad svampig den blev.
Så det ska tydligen va ett visst tryck i den. Finns tom spec pumpar o köpa. Lelles har dem bla. HAr fått förmig att denna typ av gaffel är vanligare på LV maskiner... Men men

jaså man måste ha special :va e det nån adapter till en vanlig bilventils "påfyllare" då?

kan du länka dit eller hitta nå nummer på den artikeln så jag vet vad ja behöver?

ozeo skrev:

Enda stället jag har ett bar är i insuget vid full gas :lol :lol :l Skämt åsido man brukar ju släppa ut luft ur gaffeln lite då o då

Boost 2 skrev:
Enda stället jag har ett bar är i insuget vid full gas :lol :lol :l Skämt åsido man brukar ju släppa ut luft ur gaffeln lite då o då

tja jag har bara läst vad de står.. :rolleyes:
de ska tydligen kunna va lite luft däri....
har läst på lite på nån sida om såna gafflar...
man ska tydligen kunna ta i mer olja o ha mindre luft istället ....stog även nåt likn i boken ha ja för mig..
jaja jag ska exprementera..de värsta som händer är att man få byta packningarna :)

I manualen till den står det att man kan upp till 1kg lufftryck i gaffeln, men att den då blir väldigt hår. Att hälla i lite mer och tjockare gaffel olja gör att körkänslan blir bättre med. Hojen har väldigt mjuka fjädrar orginal -så att byta mot hårdare är att föredra egentligen (om man inte är lättviktare).
Om man fyller i luft blir den hårdare/ högre, men den blir även stuttsig då den fjädrar tillbaka lite väl fort. Rent teoretiskt borde man kunna motverka detta genom markant tjockare olja (typ 10-16), men har ej testat -köpte nya hårdare fjädrar i stället och det blev klart bättre. Tyvärr har de flesta XR-gafflar ingen returdämpinställningsmöjlighet.
Om ni vill använda er av lufttryck i gaffeln kan ett tipps vara att köpa lite kopplingar och koppla ihop de två nipplarna till den, då är det enklare att fylla på luft. Att fylla på precis lika i båda kan ju vara lite bökigt annars...
Lycka till ;-)

Har sett liknande system på YZ modell 00..(eller 01)
Då balanserar man mellan luft och olja..Fråga mig inte hur det funkar!

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back