Honda VTR 1000 Firestorm, förbrukning

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hej!

Har tittat på en fin VTR 1000 och bestämde mig i princip för att köpa den. Hade hört att de var lite törstiga men tog det med en nypa salt, men idag har jag läst lite mer och insett att det är ett verkligt problem.

Alla recensioner om Firestormen säger samma sak - fantastisk allround cykel som är riktigt driftsäker, MEN... FÖRBRUKNING! Har läst lite tester med jämförbara cyklar, typ TL 1000 (insprut förvisso) och förbrukningen flaggas inte alls. Fiskör man så drar den 0,8... kör man lite inspirerat är man uppe i 1 liter /milen, för mig är det helt uppåt väggarna för mycket. Är Firestormen i en klass för sig när det gäller förbrukning?

Hur är det med övriga förgasarförsedda twinnar? Drar de ungefär lika mycket som Firestormen så känns det mer ok, då inser man kanske att det beror mer på förgasare + litertwin kombon. Drar den däremot mer än övriga så känns inte köpet helrätt. Med mina beräkningar kommer jag få tanka var tredje dag om jag ska pendla till jobbet (5 mil sammanlagt tur och retur).

Ge mig lite värdefull info nu! Tycker hojen är riktigt snygg, älskar v-twin och är sugen på att köpa den... men med detta i åtanke så hindrar det mig från att ta det sista steget.
 
Nu har inte jag ägt någon twin, men rent spontant låter en liter som hur mycket som helst.
Min fyrcylindriga gamla förgasarhoj går på 0,6 om jag kramar kurvor sådär lagom inspirerat för gata.
Har rekord på 0,38 över en tank, med mycket stadskörning. Så att den ska dra det dubbla bara för att den saknar två cylindrar låter ju faktiskt lite knas.

:va
 
Min TL 1000R drar ca 0,6 i genomsnitt och då kan man gasa ganska hårt. 1290´n går lite snålare..
Vad var det som var dåligt med Tillern?

En väl injusterad förgasarhoj bör ju inte dra mer än en insprutare ...:gnissla
 
Min TL 1000R drar ca 0,6 i genomsnitt och då kan man gasa ganska hårt. 1290´n går lite snålare..
Vad var det som var dåligt med Tillern?

TL1000S. Finns en del, men de största är "livsfarlig" bakdämpare samt sprickor i ram.

Hur kan 1290:in gå snålare än 0,6?

Jag tänker att Firestormen kanske upplevs som mycket mer törstig, eller att det iallafall är ett problem eftersom tanken är så liten.
 
Törstig o törstig, kört min på 0,55-06 vid lugn körning, men kör man full spett, så börjar man närma sig litern, fast jag personligen skiter i hur mycket bensin en hoj drar,bara man trivs med hojen .... ;)
 
Troligen lätt orelaterat, men jag fick upp min förgasar cbr600 i 1,25l/milen :glömdet

Hade iofs jävligt bråttom och pizzadrev bak..:crash
 
Ej hoj kör man för att det är kul, inte för att vara ekonomisk.

Men ok, ska du pendla och tycker det är viktigt med ekonomi finns det många andra MC eller scooters. Du kan ju tex ha en pendlarhoj och en bushoj!
 
Ej hoj kör man för att det är kul, inte för att vara ekonomisk.

Men ok, ska du pendla och tycker det är viktigt med ekonomi finns det många andra MC eller scooters. Du kan ju tex ha en pendlarhoj och en bushoj!

Har min hoj både som pendlarhoj och bushoj, därmed tycker jag att förbrukningen är av intresse. Hade jag däremot bara kört ett par 100 mil om året hade jag givit blanka fan i förbrukningen...
 
Ägde en Firestorm ett par år. Snittade 0,6-1,0 ungefär. Fullgasade man mycket så märktes det helt klart på tankningsfrekvensen. Vid mer normal körning var det inget extraordinärt.
 
Ej hoj kör man för att det är kul, inte för att vara ekonomisk.

Men ok, ska du pendla och tycker det är viktigt med ekonomi finns det många andra MC eller scooters. Du kan ju tex ha en pendlarhoj och en bushoj!

Det är väl kanske inte det ekonomiska som gör att jag bryr mig i första hand, men en räckvidd på 20 mil eller mindre är rätt tröttsamt i längden.

En tidig Firestorm har 16-liters tank...
 
Vtr har svårt att gå bra. Det gäller speciel?t med slip in. Dom två jätteförgasarna kräver noggrann optimering för att hojen skall gå bra. Även två kugg mer bak gör den trevligare.
 
Min firestorm drog runt 0,6-0,9L beroende på hur hårt man varvar den. Du har större tank på 2001 och framåt så sikta in dig på dem.
 
Min -98 låg också mellan 0.6 - 0.9 l/mil. Inte ens vid bankörning gick den över 0.9. Å andra sidan gick det inte att snålköra den - under 0.6 kom jag aldrig. Och tanken är liten. Men det är en fin hoj. Och skillnaden är inte så stor mot andra 1000 cc. Min R1:a ligger mellan 0.5 - 1.0.
 
Last edited:
Har inte ägt Firestorm men flera stora twinnar. Alla har samma symptom. Kör du lugnt och någorlunda lagligt ligger de runt 6L/100Km. Skall du ha roligt och och köra lagom för fort och inte segdra ur kurvorna är du uppe på litern. I det läget var min gamla Apa med 20L-tank att föredra framför den något mer spartanska Ankan med hela 14L i tanken.

För övrigt fattar ju vem som helst att en rad-4 som är bred som en ladugårdsvägg drar minst det dubbla, den har ju dubbelt så många cylindrar...
 
Ej hoj kör man för att det är kul, inte för att vara ekonomisk.

Men ok, ska du pendla och tycker det är viktigt med ekonomi finns det många andra MC eller scooters. Du kan ju tex ha en pendlarhoj och en bushoj!

haha precis, enda hojen jag har haft som varit bensinsnål har varit en honda rvf400 som gjorde typ 220-240km på en tankning å då var man i super duper ecomode så att säga.
Daytona 675 kunde dra så jäkla mycket att lampan tändes när jag brassa på till falkenberg från gbg.. man behöver fan en 30liters tank om man ska ut å toura typ :P
 
Last edited:
Mina liter tvinnar har dragit drygt 0,6 på landsväg (transport/finåka), 0,7-0,8 inspirerat och drygt en liter på bana.
Tror att det stämmer på de flesta även VTR 1000. Problemet med VTR är som sagt den lilla tanken på tidigare modeller.
Fin hoj annars som funkar till allt.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top