Honda VTR 1000 F - startproblem

adammedoturen

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2021
Hoj
1997, Honda, VTR 1000 F
Hej allesammans!

Har läst ett flertal trådar men är väldigt spridda skurar vad problemet kan vara - så skjuter ut frågan och se om jag kan bli något klokare!

Kör en Honda VTR 1000 F 1997 som jag nyligen köpt. Ibland väljer den att starta - men när den inte gör det så VÄGRAR den att starta igen.

När jag trycker på startknappen så finns det 3 scenarion:
1. Display slocknar sakta och inget annat händer. Som att det vore slut på ström.
2. Startrelät klickar som en kulspruta.
3. Startmotorn FÖRSÖKER gå runt - men ger upp efter en kort stund.
(Ovan 3 scenarion varierar kraftigt - så känns som att hojen har sitt egna liv och kan inte bestämma sig hur den vill jävlas.)

Jag har i min ägo under de senaste veckorna hunnit:
- Nytt batteri (mäter ca 12.5 med multimeter, så torde inte vara batteriet)
- Bytt kabelskon till pluskabel (denna gick av vid montering av nytt batteri, så tänkte först att det var dålig kontakt)
- Tändstift bytta

Värt att nämna, och jag vet inte om detta har något med saken att göra ens. Men vid vissa tillfällen dör motorcykeln om jag kommer in mot säg en rondell och bromsas ner i ganska hög fart.
Ytterligare en sak är att kabeln från startmotorn har rostat fast - så vet inte om den ärjat och det är det som är problemet?

Tacksam för svar!

Testa med ett annat batteri, det måste vara det enklaste testet du kan göra. Om du inte vill göra så så kan du mäta batterispänningen när du försöker starta. Kanske är den för låg, det skulle kunna förklara dina symtom på hojen.

Mät spänningen direkt på polerna på batteriet och skriv upp värdet.
Flytta sen ena mätpinnen till utsidan av kontaktdonet på batteripolen och skriv upp.
Gör likadant med nästa anslutning.
Ta den mätpinne som är mot minuspolen och flytta till ramen.
Nu flyttar du den mätpinnen som inte sitter på jordsidan till anslutningen på startmotorn (om det går).

Någonstans tror jag att värdena kommer att skilja sig åt fastän det ser ut som att du har kontakt hela vägen. 12V är en ganska klen spänning och det behövs väldigt lite oxid för att blockera den spänningen.

Är ditt nya batteri hyggligt fulladdat? Är det dessutom helt och krytt? Även nya batterier har ju självurladdning och kan vara trasiga från fabrik.

Om du kör med startkablar från ett annat batteri/hoj/bil, startar den som den ska då?

Annars är Mäkinens tips klockrena :tummenupp

12,7-8 borde det väl vara typ på batteriet men visst 12,5 kan nog funka. Är det nya batteriet laddat fullt?

Last edited:
Statusuppdatering: köpte nytt batteri och som förväntat startade den som en klocka direkt.

enligt tidigare erfarenhet (under dem två veckor jag ägt den) så kommer den inte att starta igen då batteriet inte kommer vara fulladdat.

kan problemet ligga i kabeln till startmotorn? Den är extremt fastrostad. ?

Mät spänningen direkt på polerna på batteriet och skriv upp värdet.
Flytta sen ena mätpinnen till utsidan av kontaktdonet på batteripolen och skriv upp.
Gör likadant med nästa anslutning.
Ta den mätpinne som är mot minuspolen och flytta till ramen.
Nu flyttar du den mätpinnen som inte sitter på jordsidan till anslutningen på startmotorn (om det går).

Någonstans tror jag att värdena kommer att skilja sig åt fastän det ser ut som att du har kontakt hela vägen. 12V är en ganska klen spänning och det behövs väldigt lite oxid för att blockera den spänningen.
Tack för utförligt svar! Att det är oxid som blockerar i så fall, Har du någon bra lösning på det som jag kan prova?

Förutom regulator/rectifiern så kan statorn vara kass. Vi hade nyligen ett fall med laddproblem där felet låg i kablar/kontakter. Brukar inte vara lika vanligt. Går att mäta sig fram så man behöver inte byta komponenter på måfå. Lycka till.

Tack för utförligt svar! Att det är oxid som blockerar i så fall, Har du någon bra lösning på det som jag kan prova?
Hittar du en övergång där det blir skillnad skruvar du isär och gör rent bara.

Ibland är det kraftigt med oxid på batteripolerna. Det tar man enklast bort genom att hälla kokande vatten på det.
Screenshot_20210820-214135.jpg

Hej alla!

Tack för svaren som ni skickat - och får be om ursäkt för sen återkoppling i saken!

Har under senaste dagarna jobbat med ett par teorier som nämnts ovan för att försöka felsöka vad problemet kan ligga i.

1. Köpte som nämnt ett nytt batteri, problemet kvarstod.
2. L. Mäkinen gav ett utförligt svar om hur jag skulle mäta spänningen - gjort detta och värdena va ganska exakta hela vägen.
3. Oxid var inte heller problemet.
4. Plockat isär startmotor.
5. Som hoztic fråga så startar den med starthjälp från andra batterier.

Problemet kvarstår som sagt så får nog prova och se om det kan vara regulatorn alt. statorn som tegel1432 skrivit om!

Återigen - stort tack för alla era svar! ?

Hade du någon förbrukare inkopplad när du mätte spänningen? Typ lyse eller startmotor?
om du inte har någon förbrukare inkopplad så får du kanske inte något spänningsfall.

Hej alla!

Tack för svaren som ni skickat - och får be om ursäkt för sen återkoppling i saken!

Har under senaste dagarna jobbat med ett par teorier som nämnts ovan för att försöka felsöka vad problemet kan ligga i.

1. Köpte som nämnt ett nytt batteri, problemet kvarstod.
2. L. Mäkinen gav ett utförligt svar om hur jag skulle mäta spänningen - gjort detta och värdena va ganska exakta hela vägen.
3. Oxid var inte heller problemet.
4. Plockat isär startmotor.
5. Som hoztic fråga så startar den med starthjälp från andra batterier.

Problemet kvarstår som sagt så får nog prova och se om det kan vara regulatorn alt. statorn som tegel1432 skrivit om!

Återigen - stort tack för alla era svar! ?
Om den startar med externt batteri så har du två möjliga fel.
1. Ditt befintliga batteri är dåligt eller helt enkelt för klent.
2. Dina kablar till startmotor och batteriminus är så dåliga att befintligt batteris kapacitet går förlorad på vägen.

Var ditt nya batteri fulladdat när du provade?
Vad säger voltmetern om batterispänningen medan startmotorn snurrar,
a, Med bara ditt nya batteri,
b, med externt batteri inkopplat.

Mät både på batteriet och på startmotoranslutninegn så du ser skillnaden.
Se till att ha väldigt bra kontakt mellan mätpinne och minuspol.

Om den startar med externt batteri så har du två möjliga fel.
1. Ditt befintliga batteri är dåligt eller helt enkelt för klent.
2. Dina kablar till startmotor och batteriminus är så dåliga att befintligt batteris kapacitet går förlorad på vägen.

Var ditt nya batteri fulladdat när du provade?
Vad säger voltmetern om batterispänningen medan startmotorn snurrar,
a, Med bara ditt nya batteri,
b, med externt batteri inkopplat.

Mät både på batteriet och på startmotoranslutninegn så du ser skillnaden.
Se till att ha väldigt bra kontakt mellan mätpinne och minuspol.
1. Den startar ju med eget batteri. TS har provat två stycken. När de är fulladdade startar den utan problem. Efter ett tag kan man inte längre starta. Felet ligger i laddkretsen.
2. Uppmätt och OK av TS redan.

TS, har du mätt laddspänning än? Det tar en minut. Gör det innan du lyssnar på några tokiga råd.

Köpt rätt batteri? VTR'en är lite petig med det där. Köpte själv det starkaste batteriet som passade från biltema, men var det för kallt så orkade det inte dra runt startmotorn.

Köpt rätt batteri? VTR'en är lite petig med det där. Köpte själv det starkaste batteriet som passade från biltema, men var det för kallt så orkade det inte dra runt startmotorn.
Köpt batteri som är rekommenderat enl. Instruktionsbok. 12v 10ah så det borde inte vara det som är bekymret.

1. Den startar ju med eget batteri. TS har provat två stycken. När de är fulladdade startar den utan problem. Efter ett tag kan man inte längre starta. Felet ligger i laddkretsen.
2. Uppmätt och OK av TS redan.

TS, har du mätt laddspänning än? Det tar en minut. Gör det innan du lyssnar på några tokiga råd.
Första att göra imorgon då jag är barnfri. Ska bara googla mig fram hur jag går tillväga sen återkommer jag med svar gällande laddspänningen om de är det som krånglat! ??

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna