honda vtr -02 startproblem

750-R

En dag på banan-andligt lavemang
Gick med
26 Jun 2003
Hoj
CBR1000rrRace-07+CBR1000-RR-05 för gata+Honda dax70-76 Annars är jag rätt vanlig av mig, jo just ja egna tänder har jag fortfarande de äju lite plus. Å en fru som står ut med alla perversiteter.
Hjälper en granne med hans vtr. förmodligen är batt. kass, men jag satt i mitt och det ska va ok. Samma ljud från start reg. ett snabbtickande ljud, vä närmast batt. (osäker vad som sitter där) please hjälp nån.

Hjälper en granne med hans vtr. förmodligen är batt. kass, men jag satt i mitt och det ska va ok. Samma ljud från start reg. ett snabbtickande ljud, vä närmast batt. (osäker vad som sitter där) please hjälp nån.

Väldigt lite information....
Men jag gissar att det är startreläet som du hör, som försöker "sluta" startkretsen. Att den inte gör det kan bero på för låg spänning till relät, vilket i sin tur kan bero på dåligt batteri eller att styrkretsen inte sluter helt då du trycker på knappen. Jag gissar att kopparblecken i startknappen har ergat, och har du tur kan du t.o.m se dom underifrån. Lite slipduk eller en liten fil...

Last edited:
Laddregulatorn är ett klassiskt Hondaproblem, kan tydligen i värsta fall skada styrboxen. Min VTR kunde vägra starta av och till innan jag bytte regulator, startkablar fungerade dock alltid.

Kass laddregulator gör att batteriet inte laddas, borde gå att starta med ett laddat batteri ändå. Startrelät eller kabelknas?

Att den inte gör det kan bero på för låg spänning till relät, vilket i sin tur kan bero på dåligt batteri eller att styrkretsen inte sluter helt då du trycker på knappen. Jag gissar att kopparblecken i startknappen har ergat, och har du tur kan du t.o.m se dom underifrån. Lite slipduk eller en liten fil...

Om den inte skulle sluta borde det väl inte ticka heller?:va

Last edited:
Som sagt, min kunde vägra starta för att en stund senare hoppa igång direkt (utan startkablar), efter jag bytte laddregulator så var det inga problem. Kanske är det så att med lite otur kan laddregulatorn halvt kortsluta batteriet och på så vis göra det omöjligt att starta. Felet var väldigt märkligt eftersom det bara var ibland den inte startade, dock så mätte jag laddspänningen och såg att den varierade kraftigt. Dock skrev jag att en kass laddregulator kan skada styrboxen (och säkert annat i elsystemet också) pga av spikar och annat, behöver inte vara regulatorn direkt.

Slutsatsen var att regulatorn var kass och efter bytet fungerar allt klockrent!

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back