Honda vingklipper sattelitteamen....

Ja, det händer ibland, men hur ofta? Som det ser ut nu, ser det ju ut som de stora teamen köpt sina placeringar redan innan start, och det ska till förarfel, skador eller maskinfel för att de inte ska få sin köpta pallplats..
Den enda som blir glad, ett kort tag är sponsorn som är säker på sin exponering, när det sportsliga sviker helt, kommer publiken att svika i slutändan.

Teamen jobbar numer bara för en sak, att få in stålar så de kan leasa en hoj, eftersom det är enda chansen för dem att få vara med.
Trots tillverkarnas resursövertag så har de alltså en kostnadseffektiv lösning då. Det som kallas prototyp-racing är egentligen köpehojar precis som vanligt. Så var det f.ö. även på 2-t tiden. Få lyckade försök att vara konkurrenskraftiga utan en ny, bra köpt produkt ifrån fabrikerna.
 
Dom värsta grejjerna har aldrig gått att köpa. Dom näst värsta grejjerna har kunnat gått att leasa.

Men man hade många fler möjligheter att själv använda egna delar och ideer. Den jag hört som HRC haft mest bry med var Joey Dunlop som svetsade om och borrade håll mm i HRC´s fabriksblock mm då han hade egna ideer om hur man fick fart i grejjerna. En del av utveklingen har teamen stått för iom att grejjerna varit leasade och ägts av fabrikerna. Då har dom varit tvugna att visa fabrikerna vad dom gjort med deras grejjer för att få fart i dom. Jag skulle villa se det MotoGP-team idag som modifierar grejjerna efter egna ideer. Bara kolla WSBK/WSS hur många japantrimmade hojar som finns där. Inga.

När QUB körde med en hoj i GP för 10 år sen hade man byggt egen tändning som är bra mycket mera avancerad än många har idag. Olika tändkurvor för olika växlar, olika typer av gaspådrag, hastigheter, återkopplad knacksensor mm. Dom hade en den vanliga aprilian som normalt klassas som C-hoj. Dvs efter semifabrikarna som i sin tur är efter fabrikarna. Dom hade näst högsta toppfart i GP det året, vann race och var tittelutmanare.

Idag är elektroniken den viktigaste biten som dom utveklat på motorerna. Inte ens det får dom röra själva nu. WSBK/WSS/250GP/125GP är det helt fritt att använda det tändsystem du vill och göra vad du vill med. Prototypracingen lever vidare på andra ställen än där den förr var No1..
 
Last edited:
Honda blev förbannade nu när dom upptäkt det läckt ut på internet att dom kastrerar satelithojarna med att sätta varvregulator på 18.200v/m.

Så nu jagar man den som läckt ut med denna hemligheten. Alla Honda team har fått utskickat påminnelser om hur deras tystnadsplikt gäller.
 
Honda blev förbannade nu när dom upptäkt det läckt ut på internet att dom kastrerar satelithojarna med att sätta varvregulator på 18.200v/m.

Så nu jagar man den som läckt ut med denna hemligheten. Alla Honda team har fått utskickat påminnelser om hur deras tystnadsplikt gäller.

Hehe, Honda påminner om skiv/filmbolagen.
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top