Honda vingklipper sattelitteamen....

Ja, det händer ibland, men hur ofta? Som det ser ut nu, ser det ju ut som de stora teamen köpt sina placeringar redan innan start, och det ska till förarfel, skador eller maskinfel för att de inte ska få sin köpta pallplats..
Den enda som blir glad, ett kort tag är sponsorn som är säker på sin exponering, när det sportsliga sviker helt, kommer publiken att svika i slutändan.

Teamen jobbar numer bara för en sak, att få in stålar så de kan leasa en hoj, eftersom det är enda chansen för dem att få vara med.
Trots tillverkarnas resursövertag så har de alltså en kostnadseffektiv lösning då. Det som kallas prototyp-racing är egentligen köpehojar precis som vanligt. Så var det f.ö. även på 2-t tiden. Få lyckade försök att vara konkurrenskraftiga utan en ny, bra köpt produkt ifrån fabrikerna.
 
Dom värsta grejjerna har aldrig gått att köpa. Dom näst värsta grejjerna har kunnat gått att leasa.

Men man hade många fler möjligheter att själv använda egna delar och ideer. Den jag hört som HRC haft mest bry med var Joey Dunlop som svetsade om och borrade håll mm i HRC´s fabriksblock mm då han hade egna ideer om hur man fick fart i grejjerna. En del av utveklingen har teamen stått för iom att grejjerna varit leasade och ägts av fabrikerna. Då har dom varit tvugna att visa fabrikerna vad dom gjort med deras grejjer för att få fart i dom. Jag skulle villa se det MotoGP-team idag som modifierar grejjerna efter egna ideer. Bara kolla WSBK/WSS hur många japantrimmade hojar som finns där. Inga.

När QUB körde med en hoj i GP för 10 år sen hade man byggt egen tändning som är bra mycket mera avancerad än många har idag. Olika tändkurvor för olika växlar, olika typer av gaspådrag, hastigheter, återkopplad knacksensor mm. Dom hade en den vanliga aprilian som normalt klassas som C-hoj. Dvs efter semifabrikarna som i sin tur är efter fabrikarna. Dom hade näst högsta toppfart i GP det året, vann race och var tittelutmanare.

Idag är elektroniken den viktigaste biten som dom utveklat på motorerna. Inte ens det får dom röra själva nu. WSBK/WSS/250GP/125GP är det helt fritt att använda det tändsystem du vill och göra vad du vill med. Prototypracingen lever vidare på andra ställen än där den förr var No1..
 
Last edited:
Honda blev förbannade nu när dom upptäkt det läckt ut på internet att dom kastrerar satelithojarna med att sätta varvregulator på 18.200v/m.

Så nu jagar man den som läckt ut med denna hemligheten. Alla Honda team har fått utskickat påminnelser om hur deras tystnadsplikt gäller.
 
Honda blev förbannade nu när dom upptäkt det läckt ut på internet att dom kastrerar satelithojarna med att sätta varvregulator på 18.200v/m.

Så nu jagar man den som läckt ut med denna hemligheten. Alla Honda team har fått utskickat påminnelser om hur deras tystnadsplikt gäller.

Hehe, Honda påminner om skiv/filmbolagen.
 
Nyheter
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Back
Top