Honda VFR-tråden

Här händer inte mycket !

Putsbög är man ju inte..............................
Tänk vad lite Sonax vax kan göra med hojen

IMAG0043.jpg
IMAG0047-1.jpg
 
Var ute på en go runda idag men reagerade på att varvräknaren visade ett högt värde i förhållande till hastighet. Studerade den under färd och den visade först 2k varv för mycket, sedan 1k för att sen hamna på rätt varvtal. Det höll i sig en stund sedan började samma visa fast då började felvisningen vid +1k för att seda succesivt närma sig rätt värde igen. Vad kan orsaka detta? Hastighetsmätaren visade alldrig fel, jag har hyfsad koll eftersom jag har en cykeldator som är korrekt kallibrerad. Har hastighetsmätaren o varvräknaren samma givare? I så fall är det ju ännu konstigare eftersom hastighetsmätaren inte tokar sig.
 
Var ute på en 30mils sväng ikväll, helt underbar hoj VFR:en är. En liten fråga bara, tyckte den gick ganska varm när jag krypkörde. Passerade 100grader ett litet tag (ca 10grader ute), fläkten gick för fullt! Hur varma går era hojar?
 
Var ute på en 30mils sväng ikväll, helt underbar hoj VFR:en är. En liten fråga bara, tyckte den gick ganska varm när jag krypkörde. Passerade 100grader ett litet tag (ca 10grader ute), fläkten gick för fullt! Hur varma går era hojar?

De nyare generationerna går varmt som sjutton. Det ska vara så.
 
Var ute på en go runda idag men reagerade på att varvräknaren visade ett högt värde i förhållande till hastighet. Studerade den under färd och den visade först 2k varv för mycket, sedan 1k för att sen hamna på rätt varvtal. Det höll i sig en stund sedan började samma visa fast då började felvisningen vid +1k för att seda succesivt närma sig rätt värde igen. Vad kan orsaka detta? Hastighetsmätaren visade alldrig fel, jag har hyfsad koll eftersom jag har en cykeldator som är korrekt kallibrerad. Har hastighetsmätaren o varvräknaren samma givare? I så fall är det ju ännu konstigare eftersom hastighetsmätaren inte tokar sig.

Edit:
När felet uppstår är det konstant.
Jag upprattar det som att varvräknaren ibland visar varvtal
som om 4an var i, ibland som om 5an var i och ibland
(som det ska vara) att 6an är i. Allt ovan när jag kör på 6e
växeln. Felvisningen förljer sedan med i alla växlar men
det var lättast att förklara vad som händer när 6an är i.
Kan det vara så att ICM av någon anledning får fel info om
vilken växel som är i alt att ICM ballar ur ibland och bestämmer
sig för att flippa lite som den vill genom växlarna?
 
Åkte ut med tanten bak på viffern ikväll, första gången jag sjutssar på hojen! Kändes rejält vingligt till en början. Som att fjädringen gick på tok för lågt! Finns ju ett vred på höger sida om hojen som man ställer hårdheten på fjärdringen eller vad är denna till för? Vad kör ni på för inställningar? finns det något mer att ställa om på hojen för att passa bättre med passagerare?
 
Åkte ut med tanten bak på viffern ikväll, första gången jag sjutssar på hojen! Kändes rejält vingligt till en början. Som att fjädringen gick på tok för lågt! Finns ju ett vred på höger sida om hojen som man ställer hårdheten på fjärdringen eller vad är denna till för? Vad kör ni på för inställningar? finns det något mer att ställa om på hojen för att passa bättre med passagerare?

När tanten åker med så brukar jag spänna upp med 5-6 klick på ratten till höger, hjälper inte det ta några klick till.
 
Oki jo då gjorde jag rätt då!... har för mig att jag läste om något annat reglage för fjädringen också? Kändes iaf betydligt bättre efter att ha gjort lite inställningar! Får kolla upp kedjan dock.
 
Edit:
När felet uppstår är det konstant.
Jag upprattar det som att varvräknaren ibland visar varvtal
som om 4an var i, ibland som om 5an var i och ibland
(som det ska vara) att 6an är i. Allt ovan när jag kör på 6e
växeln. Felvisningen förljer sedan med i alla växlar men
det var lättast att förklara vad som händer när 6an är i.
Kan det vara så att ICM av någon anledning får fel info om
vilken växel som är i alt att ICM ballar ur ibland och bestämmer
sig för att flippa lite som den vill genom växlarna?

Glömde uppdatera detta, gjorde på vfrforum.se men inte här.
Jag kopplade loss batteriet i hopp om att ICM skulle återställas.
Tro det eller ej, men det funkade :-)
Varvräknaren har uppfört sig normalt sedan dess.
 
Idag var det äntligen dags för årets VFR-premiär. Det tog nog några varv på startmotorn innan bensinen letade sig fram till förgasarna, men se startade hon och gick precis lika bra som förra året. Sen blev det en skön tur på några mil. Dock tror jag att det är dags för en förgasarsynkning, för vid jämn gas precis över 0-läget så rycker hon ungefär som en insprutare, dvs av på av på.

IMG_20120620_121852.jpg
Bild från ett somrigt Roslagen idag:)
 
Dock tror jag att det är dags för en förgasarsynkning, för vid jämn gas precis över 0-läget så rycker hon ungefär som en insprutare, dvs av på av på.


Det gör min också. Blir aldrig helt perfekt. Man lär sig att leva med det. :rolleyes:
 
Har ingen instruktionsbok och har sökt svar lite överallt men kanske nån här kan ge det rätta svaret. Hur mycke olja ska man fylla i min VFR 750-90 vid ett oljebyte plus filter. Har fått svar på 4,5 liter vilket låter tokmycket och svaren pendlar mellan 2,9-4,5 liter så jag blir osäker.
 
Har ingen instruktionsbok och har sökt svar lite överallt men kanske nån här kan ge det rätta svaret. Hur mycke olja ska man fylla i min VFR 750-90 vid ett oljebyte plus filter. Har fått svar på 4,5 liter vilket låter tokmycket och svaren pendlar mellan 2,9-4,5 liter så jag blir osäker.

Runt tre liter. Fyll på sparsamt när du närmar dig tre liter så du inte överfyller som jag, häromdagen...
 
Här var det dött, är alla ute och kör eller? 260mil har jag hunnit få ihop iår

Besiktning på min hoj idag, hoppas allt går bra nu :)
 
En vfr 800 vtech -02 har börjat flirta med mitt sinne. Jag kör för närvarande en okåpad Honda 1300 -04 men,,,sådär,,inte riktigt nöjd. Blir jag besviken om jag bytar ner mig till 800cc eller kompenserar v4 motorn och vfr:n detta. Jag är dessutom ganska lång 1,93 men vfr:n känns ganska fullvuxen som modell i stort. Vill kunna använda den till lite bandagar och knixar men mest för nöjjeskörning. Jag ska iväg och prova så,,,,vad tror ni?
 
tror inte du kommer bli missnöjd-enda kruxet för din del kan kanske va vindbrus i rejäla farter-typ 220+
e själv 180 cm lång och märker av lite turbulens från kåpan-runt hjälmen pm man ligger på ganska hårt på rullen...men det finns ju förhöjda kåpglas.
Men jämfört med en helt naken maskin så är det ju 100 ggr bättre
Ang motorkarraktären så e v4:an klart med o fightas med betydligt större maskiner,om man snackar lågvarvsegenskaper o vridmoment-drar riktigt fint från hyffsat låga varv
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top