Honda VFR 1200,info?

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date
Mycket Bumse över designen, från sidan sett iaf.

(menar inte att det skulle vara något negativt)

EDIT: Och kardan vart det också, hehe Honda har gjort en BMW...

Last edited:
Verkar vara en riktig maskin det där. Bra med effekt och vrid. :tummenupp

Undra om det kommer en VFR1200E (kåplös) till 2011 om den säljer bra? Skulle ju se riktigt proper ut med ett litet lyse istället för fetkåpan ala FJR1300 / BMW K1200.

Enligt ryktena så skall motorn bli grunden till flertalet olika modeller. VFR:en är bara den första.
Det skall komma en offroad (Varadero stuk gissar jag), en sporthoj (Blackbird) och en tourer (VFR).

Honda har plöjt ned mycket tid och teknik i motorn så den skall nog bli någonting extra.

Blackbööörd är väl ingen sporthoj? :D

Väger väl som vilken annan sport-touring hoj på över 1100cc. 230-280kg.

Går ju inte att jämföra med en R hoj.

Möjligt ja, dock förväntade jag mig på att Honda skulle satsa lite på lättviktskonceptet då det är ju lite mer sporttourer över denna.

Undra vad torrvikten är på denna? Hade gärna velat jämföra vikten mot en Triumph Sprint 1050 exempelvis.

Möjligt ja, dock förväntade jag mig på att Honda skulle satsa lite på lättviktskonceptet då det är ju lite mer sporttourer över denna.

Undra vad torrvikten är på denna? Hade gärna velat jämföra vikten mot en Triumph Sprint 1050 exempelvis.

267 kg- 18 liter soppa- 4 liter olja- lite kylarvätska= 243 kilo typ?

Last edited:
Iskall cykel. Gärna en sportcykel med V4, minus utseendet vilket liknas vid en gris som försökt dyka från 10an rätt ner i bassängbotten.

Suttit och studerat bilderna ett tag nu, och jag kan inte säga att jag tycker den är vacker. Visst, det är en sporttourer men måste den se utvecklingstörd ut för det?

Sidokåpa som går ihop med tank är ett misstag som jag hoppades världen begrep och lovade bättra sig med efter Ducati Paso.
Ljuddämparen ser ut som en jäkla bastuba!
Tanken för tanken(!) till morgonstånd under täcket ju! Ska inte en sporttourer ha tankväska i många fall?
Jag tyckte VFR800 var riktigt läcker, men det tappade dom bort på vägen...

Motorn verkar riktigt intressant och trevlig dock. Hoppas det kommer fler modeller, vars designavdelning inte går på crack, med den.

Tja, vacker är den inte iaf..

Min första tanke när jag såg bilden var att hojen är riktad mot medelålders herrar som köper BMW:s touringlok.

host, host. Medelålders - det är ju jag, 34 bast! jag skulle dock inte köpa ett sådant slagskepp, trots att en K1300S/R tilltalar mig litegrann. Prissättningen är dock riktad mot folk som kan hosta upp 160.000 för en leksak - samma skara som köper yamahas FJR, BMW-s autobahn-lok etc, 50-60 år gamla herrar

host, host. Medelålders - det är ju jag, 34 bast! jag skulle dock inte köpa ett sådant slagskepp, trots att en K1300S/R tilltalar mig litegrann. Prissättningen är dock riktad mot folk som kan hosta upp 160.000 för en leksak - samma skara som köper yamahas FJR, BMW-s autobahn-lok etc, 50-60 år gamla herrar

App,app, jag e bara 36.:krama

Kardanen var ju verkligen ingen vacker skapelse, speciellt inte fästet till momentstaget. Ser ut som hemslöjd.

Angående hojens övriga desigen: jag tycker inte den var vacker någonstans. Fronten är en CBR på steroider och i sin helhet enbart bullig. Ingen fart i designen. Nä, jag håller mig till BMW.:yoparty

jag tänkte precis att förutom den skitfula baklampan så är K1300S en mycket snyggare hoj. Honda folket säger sig ha skapat en unik hoj på så sätt att designteamet har haft både europeer (italienare verkar det som) och japaner inblandade i beslutsprocessen. Det ska vara en hoj som ska passa såväl europeer som japaner, den ska vara sober, och även någon som inte kör hoj ska kunna "respektera" designen hos den nya VFR-en.

Jag tror att i själva verket har de lyckats skapa en unik hoj på så sätt att varken de som gillar japanskt eller europeiskt skulle falla pladask för den här. En outsider helt enkelt. Troligen kommer den att ha en ganska liten anhängargrupp, en hög prislapp, och en oviss framtid. Skulle Honda ta fram en efterföljare till Blackbird så tror jag att den hade varit mer intressant, den hade behövt ärva lite Blackbird DNA, mer typiska kåpor och linjer. Med en bredare publik som viftar med plånboken

Sidokåpa som går ihop med tank är ett misstag som jag hoppades världen begrep och lovade bättra sig med efter Ducati Paso.
Det verkar inte så. ”Världen” har tydligen inte samma grymma smak som du.

Bifogat

• 112_1024_Hondawallpaper_Rc211v1zoom+2003_Honda_Rc211V+Full_Right_Side_Rear_View.jpg
    112_1024_Hondawallpaper_Rc211v1zoom+2003_Honda_Rc211V+Full_Right_Side_Rear_View.jpg
    112.5 KB · Visningar: 105
  • RC212V_Hayden_1280.jpg
    RC212V_Hayden_1280.jpg
    150.3 KB · Visningar: 90
Jag antar att jag är för gammal för Sporthoj.com nu för jag gillar den. +170 hästar i en Honda V-fyra lockar. VFR-F:en har ju känts lite klen gentemot konkurrenterna på senare år.

Lite "framtung" design kanske, men det är väl den rådande trenden bland hojar. Både prototyper och t.o.m. nakna streetfigthers (nya Z1000 t.ex.) Designen sticker ut, visst vissa vinklar ser den udda ut - men troligen ser den bättre ut IRL.
Ljudet, tja V-fyra låter bra. Att de krympt cylindervinkeln gentemot VFR-hojarna verkar inte spelat någon roll.

Dubbelkopplingslådan verkar riktigt intressant, synd att den inte går i produktion förrän efter sommaren. Det är väl det och priset som är problemen.

De kan ju släppa en blade med V4, ytterligare anledning att höja priserna. Vad tror ni priset landar på utan automatlåda ? 140-150k ?

Uj vad fel det där blev...varför släpps sådana groteska tingestar genom öht?

/J - ex-vfr-ägare

"Say hello to the 'X' face" säger dom i sitt reklammaterial. Vilken annan fin kåpa börjar på X? :D

Ni har fel allihopa det är en grymt snygg hoj som jag skulle vilja äga.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park