Honda VFR 1200,info?

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Tjena!

Någon som har senaste spionbilder på Hondas nya VFR 1200?

Bekräftade fakta osv? Med andra ord, hur kommer den att se ut och vad för specifikationer pratar vi om?

Jag har läst att honda kommer med första automat cykeln men Aprilias cykel har ju haft automat några år, vad skiljer hondan ifrån aprilian?

Vet inte om det är sån stor skillnad, men Hondan har 3 växlingslägen. Helautomat, helmanuell eller med knapparna. Sen vad som definierar automat överlåter jag till marketingfolket. :)

Blir säkert en kompetent sporttourer. Själv sparar jag mina surt förvärvade till den dag Honda släpper en riktig sportklubba med V4 (en SP4R typ....:yoparty).

För RSV4 ska väl inte stå omotsagd? :)

:va Känns inte som en motorcykel ska ha automat-växellåda överhuvudtaget?
Och vad gäller VFR1200 så får nog Honda skynda sig på med en sportversion av den för att inte hamna helt i skuggan av de andra fabrikaten...

För vääääldigt många efterlyser en riktig efterträdare till Blackbirden :gnissla

Enligt ryktena så skall motorn bli grunden till flertalet olika modeller. VFR:en är bara den första.
Det skall komma en offroad (Varadero stuk gissar jag), en sporthoj (Blackbird) och en tourer (VFR).

Honda har plöjt ned mycket tid och teknik i motorn så den skall nog bli någonting extra.

Jag har läst att honda kommer med första automat cykeln men Aprilias cykel har ju haft automat några år, vad skiljer hondan ifrån aprilian?
Har inte provat för mc men väl för bilar. DSG och "vanlig" automat tycker jag skiljer sig en hel del.
Skillnaden upplevelsemässigt är att de med dubbelkoppling är vanliga växellådor där det blixtsnabbt växlas åt dig.
Vanliga automatlådor med sina planetväxlar har sina friktionsband med tillhörande eftersläpning.
Det avspeglar sig även i förbrukning. DSG-systemen är snålare än motsvarande manuell medan automat har större förluster och har därför högre förbrukning (stad och blandad).

Rent spontant så tycker jag att dubbla kopplingar på en sekventiell låda känns onödigt. Som det skrevs om tidigare så har Aprilia Mana automatlåda med helautomat, växling via knappar på styret eller växling via växelpinnen (7 växlar). I slutändan så känns inte hondan så innovativ förutom dubbelkoppling, hur bra det är lär vi få läsa om eller uppleva.

Tja, vacker är den inte iaf..

Min första tanke när jag såg bilden var att hojen är riktad mot medelålders herrar som köper BMW:s touringlok.

Tja, vacker är den inte iaf..

Min första tanke när jag såg bilden var att hojen är riktad mot medelålders herrar som köper BMW:s touringlok.

Det ÄR den nog oxå! :)

Gissar att det skulle vara för jobbigt för honda att göra en 1000cc V4 sporthoj som isf konkurerar med blejden...det var väl lite så det till slut blev med SP1/2 som gick i graven...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park