Honda Varadero (Blinkers funkar inte ibland)

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Sverige
Hoj
Suzuki 750 f GSX -98
Hej.

Har ett lustigt problem.

Min Honda Varadero 2001 har strykande blinkers.

När man klickar i så tar det typ 15 sekunder innan den börjar blinka.

Testat spruta in Wd40 men samma sak.
 
WD 40, är det verkligen korrekt blinkersolja till den hojen?


"Strykande" är det samma som "dynamiska" eller "vandrande"?
Isf är det nog mer kopplat till tillbehöret i sig, än själva hojen.
Leverantör på grejerna?

Ha! 15 sekunders karens - vilket utmärkt sätt att tvinga en till att planera sin körning.
 
Inget direkt svar. Vad menar du? Jag har sprayar i själva blinkers knappen?
 
Blinkersolja, dvs WD-40 eller snarlikt (parfymerad diesel blandad med olja), lagar inget som är trasigt. Trons makt på blinkersolja gör att folk köper slika ting. Mät dig fram till vad som är trasigt - eller lämna in hojen på verkstad.
 
Har en Honda 650 Transalp som hade samma problem, alla problem upphörde efter att jag sprutade in CRC 5-56 i öppningarna vid handtagen.
 
Förmodligen samlats smuts i kontakterna bakom knappen. Sett en del använder då wd40 eller dylikt, inte för att smörja utan för att tvätta. Dvs, flusha på riktigt rejält.
 
Allt är original på hojen. När man klickar i ex höger så tar det 10 sek innan det börjar blinka
 
Har du en multimeter? I så fall kan du mäta dig fram till var felet ligger? Jag hade börjat med reglaget, sedan till relät. Om du inte har en multimeter blir det svårare. Då är alternativet att plocka isär blinkersreglaget och kolla så allt ser ok ut, sedan spraya rent med valfri blinkersolja. Samma sak vid relät och hoppas att det hjälper. Biltema har en bra och billig multimeter.
 
Ok. Kan inget sådant. Köpte den på MC firma i stan för mindre än en månad den.garanti?
 
Hade samma fel på min Honda Firestorm. Jag sprejade 5-56 i blinkersreläts kontakt samt tog ett sandpapper och slipade på själva reläts metallkontakter, då fungerade blinkers utan fördröjning.
Om inte detta hjälper måste man byta själva blinkersrelä enligt Honda-forumen.
 
Ok. Kan inget sådant. Köpte den på MC firma i stan för mindre än en månad den.garanti?

Kolla först där du köpt hojen om dom fixar det, tycker dom borde göra det om dom är seriösa.

Annars är det kanske läge att lära sig felsöka med mulitimetern, är inte så svårt som det verkar. Efter lite övning börjar du säker förstå tänket i det hela. Multimeter har ju en fördel att det är i princip omöjligt att sätta sönder nåt vid mätningen.
 
WD40 och 5-56 är väldigt bra, till rätt användningsområde, men det funkar inte som en universell lösning till alla problem på en hoj, från punka till soppatorsk och elproblem som vissa verkar tro.

Om alla komponenter är hela så beror elproblem i 95% av fallen på oxid/smutsiga kontakter, så köp tex https://www.kjell.com/se/produkter/...-olja-isopropanol/prf-tcc-kontaktspray-p18375 och gör ren alla kontakter, men även kontaktytorna inne i blinkersknappen (det man kommer åt om man skruvar isär den). Ofta behöver man också borsta rent efter att medlet har fått verka lite. Snålvarianten är en gammal tandborste, funkar sådär, det bästa är en mässingsborste, tex https://www.clasohlson.com/se/Borstsats/40-8683
 
Tar tid innan blinket sätter igång = dålig kontakt oftast i reläet. När strömmen stiger bränner den bort lite av oxiden och kontakt nås, ibland bara för stunden.

Jag skulle prova med ett nytt relä till att börja med. Kan förstås också vara anslutningar och kontaktytor inne i reglaget.


Buy quality, cry once
 
Hej. Nu helt plötsligt kan den dö utan förvarning. Har gått perfekt innan.
 
När du står i ditt garage och pekar på "den" och postar inlägg lär vi gissa oss till vad "den" är. Istället för "den", skriv "blinkersreläet", "motorn", "vänstra reglaget", "pitten" eller "tändningslåskabeln" istället för "den".
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top