Honda SP1-tråden

Hur tänkte Honda när man måste demontera (krångligt!) höger kåpa för att kunna fylla på olja?
Varför gjorde man en sadel hård som en sandsäck?

Skulle du vilja ha mjuka, stoppade franska plyschstolar i din nya ferrari eller kupade hårda recarostolar?
 
Nej min drog ingen olja. Men jag tyckte det var en dum konstruktion bara.
 
Hjälp, står med 2 SP1 or, båda med tanken utav. Skall åter montera dem. Men minns inte vari el-pump kontakten ska sitta, borde ju vara glasklart. Men finner ingen motsvarande kabel med kontakt. Står som ett? Gör jag. Mvh Tony
 
Tidigare Öhlins SP1an byts ut......

2019. Till samlingen :-) Min nyinköpta SP1, betalad i våras! Hämtad denna sommar. Nedplockad för rengöring... Den va skitig.... alltså där man ej ser. Å så ska den bli helt butiksoriginal igen.... ;-)

P. Comander 3r och GPR systemet och KN filter går bort!likaså miniblinkers....

Söker nu, originalblinkers med hela kablar, har dessa med utavklippta... kan ju lätt fixa dessa. Men orörda går bra, bättre!

IMG_20190702_134037 (1280x960).jpg IMG_20190702_134044 (1280x960).jpg
IMG_20190805_115319 (1280x960).jpg IMG_20190805_115454 (1280x960).jpg
IMG_20190805_115904 (1280x960).jpg IMG_20190906_180429 (1280x960).jpg
IMG_20190910_120927 (1280x960).jpg IMG_20190912_142717 (1280x960).jpg

Kommer så sakta ihop, Måste se över broms/kopplingsolja.... ser tjock å seg ut.

Mvh Toyman. Tony.
 
Tänkte byta kylarvätska innan säsongsavställning. Kan/bör man vidta ngn speciell åtgärd vid byte, tex spola ut kylarna/systemet med slang? Köra med bara dest.vatten för att "spola ur" systemet innan man fyller med 50/50 glykol/vatten? Att motorn ska vara kall vid byte är jag med på:rolleyes:

Om jag förstått instr.boken rätt ska det vara etylenglykol. Soelar färg ngn roll? Olika färg-olika tillsatser eller vad gäller?? Alla tips är varmt välkomna!
 
Skall du ändå spola och byta så bör färgen inte spela roll, jag trodde också att bara du hade etylenglykol så kunde du blanda den med andra etylenglykol men där sa bildelsnasaren jag köper grejer hos att det går inte.

Jag bytte och spolade inför den här säsongen, köpte en flaska kylarrengöring och körde igenom enligt instruktion först.
Jag tycker att drifttempen blev några grader lägre efter bytet men vad det beror på eller om det bara är inbillning vet jag inte säkert.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 
Tänkte byta kylarvätska innan säsongsavställning. Kan/bör man vidta ngn speciell åtgärd vid byte, tex spola ut kylarna/systemet med slang? Köra med bara dest.vatten för att "spola ur" systemet innan man fyller med 50/50 glykol/vatten? Att motorn ska vara kall vid byte är jag med på:rolleyes:

Om jag förstått instr.boken rätt ska det vara etylenglykol. Soelar färg ngn roll? Olika färg-olika tillsatser eller vad gäller?? Alla tips är varmt välkomna!
Välj valfri etylenglykol. Jag har skrivit en del om detta på min blogg.
https://borisktm.blogspot.com/2019/01/glykol-din-van-i-kylsystemet.html?m=1
 
eftersom tråden inte vatt uppe på ett tag så tyckte jag det var dax:D, på spettan så kan man ju ev byta växelspak för att slippa länkaget- till en från en honda ?????????????- ja ni förstår, typ...
att det blir rajsväxlat vet jag och det har jag absolut inga probs med.
nån som har pejl på läget och kan tipsa om vilka årsmodeller/ modeller som kan passa för att slippa länkage??

//jj


(som inte kört en facking meter på spettan i år.....:huvet)
 
eftersom tråden inte vatt uppe på ett tag så tyckte jag det var dax:D, på spettan så kan man ju ev byta växelspak för att slippa länkaget- till en från en honda ?????????????- ja ni förstår, typ...
att det blir rajsväxlat vet jag och det har jag absolut inga probs med.
nån som har pejl på läget och kan tipsa om vilka årsmodeller/ modeller som kan passa för att slippa länkage??

//jj


(som inte kört en facking meter på spettan i år.....:huvet)
Antingen vfr 750 eller 1100xx som passar rätt på jag minns inte vilken, givetvis har jag en sån spak i nån låda om du är sugen

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 
Det är ju 20års-jubileum i år för SP1. Verkar annordnas lite grejer kring det i andra länder. Kan bli svårt i vårt stora glesbefolkade land iof.

Jag skall fira med "långtouring" ända ned till Linköping i Augusti. ( 60 mil enkel :) ). Det är ju classic racing på Sviestad helgen v.32. Brukar vara kul.
 
Ni som kör i storstad, gärna Stockholm; var har ni er hoj försäkrad? Jag har Folksam(hel, avställningsbar)där jag även har bil, och hus. Tycker ändå att priset är kass. Har kollat lite som hastigast, både Svedea och Bilsport&Mc vill inte ens försäkra hojen. eller ja, bara trafikförs. Åldern är mitt i livet ungefär:crash
 
Ni som kör i storstad, gärna Stockholm; var har ni er hoj försäkrad? Jag har Folksam(hel, avställningsbar)där jag även har bil, och hus. Tycker ändå att priset är kass. Har kollat lite som hastigast, både Svedea och Bilsport&Mc vill inte ens försäkra hojen. eller ja, bara trafikförs. Åldern är mitt i livet ungefär:crash

Jag har Folksam. Enda bolaget med rimlig kostnad när man bor i Stockholm.
Har även lägenhet, bil och hund i Folksam. Betalar 527kr/månad (året runt försäkring) för helförsäkring.
2015 när jag köpte min gjorde jag en Excelfil för att jämföra försäkringspremier.
forsakringar.jpg
 
Last edited:
Nyheter
CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

Back
Top