Honda SP1-tråden

Ursäkta att jag svär i Kyrkan.

alltså jag är ju sedan några år tillbaka förevigt ägare av en SP1 men jag behöver en till hoj och sneglar på en 1198.
vet att det inte är en honda kvalitetsmässigt men är det någon som har kännskap om dessa maskiner.
menar att jag får bättre svar av er o vise män å kvinnor, än å fråga på ducati forum. =)

Huvudorsak till att jag behöver en till hoj är att jag måste ha en norsk reggad å här växer VTRrerna på träd direkt.. hade mer än garna köpt en SP2 men de finns ju iallafall inte.

:hej
 
Hej Kapten!
Jag har under ett år ägt en SP1 samtidigt som en 1198S. Visst är Hondan en fin cykel med en motor som drar jämt och fint över hela registret. Dock trögt chassi och en del vikt som känns!
I ärlighetens namn går det inte att jämföra med Duccen! Så lätt och underbart chassi, fantastiskt fjädring, fast men inte stötig. Motorns kraft är snudd på absurd, känns som dubbla effekten mot Hondan! Men till Hondas fördel går den mjukare under 4000 rpm.
Hoppas att infon varit till lite nytta! Du kommer bli nöjd, håller man efter sin Ducati är det absolut inga problem med kvaliteten. Mvh
 
Ursäkta att jag svär i Kyrkan.

alltså jag är ju sedan några år tillbaka förevigt ägare av en SP1 men jag behöver en till hoj och sneglar på en 1198.
vet att det inte är en honda kvalitetsmässigt men är det någon som har kännskap om dessa maskiner.
menar att jag får bättre svar av er o vise män å kvinnor, än å fråga på ducati forum. =)

Huvudorsak till att jag behöver en till hoj är att jag måste ha en norsk reggad å här växer VTRrerna på träd direkt.. hade mer än garna köpt en SP2 men de finns ju iallafall inte.

:hej

Har du råd med en 1198 i norge så säger jag köp! :)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Tips och råd inför batteriköp

Dags att införskaffa nytt batteri. Det befintliga visar trötthetstendenser ibland trots cetek-laddning, så lika bra att köpa nytt.

Är ingen race-putte som gasar bana och jagar hekton. Utan ett batteri av bra kvalite som inte vibrerar sönder efter en säsong är det jag är ute efter. Alla tips och råd är varmt välkommna!
 
Dags att införskaffa nytt batteri. Det befintliga visar trötthetstendenser ibland trots cetek-laddning, så lika bra att köpa nytt.

Är ingen race-putte som gasar bana och jagar hekton. Utan ett batteri av bra kvalite som inte vibrerar sönder efter en säsong är det jag är ute efter. Alla tips och råd är varmt välkommna!
Lithium, av valfritt märke som passar. Allt annat är föråldrad teknik. Kallstarter vintertid lär knappast vara någon din SP utsätts för.
 
Har inte tagit ut mitt befintliga batteri ur hojen ännu och kollat spec på det som sitter i. Men CCA:n, startströmmen, torde vara det som är mest intressant. Vad har ni i era baterier?? Har kikat på ett gelbatteri från biltema med rätt mått som rekmmenderas för bl.a sp1 med CCA 210 A. Batteriexpressen rekommenderar batteri med 150 A till SP2. Har sp1 och sp2 samma komp.förhållanden? XLMOTO rekommenderar batteri med CCA 200 A till vtr 1000 f samt sp1. Tycker det är märkligt att rekommendationerna skiljer så mycket..:va:confused:
 
Jag har nog kollat mest på amperetimmar (Ah) , det brukar ju anges på batteriet.
När jag köpte spettan satt en litet smidigt batteri i den, men det var för klent (8Ah) så den orkade inte starta alla gånger. Köpte ett på 12Ah ( som jag nämnde ) och det funkar super. Det är ganska högt så det är pill & svordomar att montera.
 
Tack för input! Skippar Lithium då det blir dyrare och kräver ny laddare.

Hur mkt startström behövs för denna twin? Känns som detta är en viktig parameter?? Har kollat på två varianter, Biltemas(210 A) gel och ett Bosch(200 A);

Någon med input?!?

Jag har nog kollat mest på amperetimmar (Ah) , det brukar ju anges på batteriet.
När jag köpte spettan satt en litet smidigt batteri i den, men det var för klent (8Ah) så den orkade inte starta alla gånger. Köpte ett på 12Ah ( som jag nämnde ) och det funkar super. Det är ganska högt så det är pill & svordomar att montera.

Har inte tagit ut mitt befintliga batteri ur hojen ännu och kollat spec på det som sitter i. Men CCA:n, startströmmen, torde vara det som är mest intressant. Vad har ni i era baterier?? Har kikat på ett gelbatteri från biltema med rätt mått som rekmmenderas för bl.a sp1 med CCA 210 A. Batteriexpressen rekommenderar batteri med 150 A till SP2. Har sp1 och sp2 samma komp.förhållanden? XLMOTO rekommenderar batteri med CCA 200 A till vtr 1000 f samt sp1. Tycker det är märkligt att rekommendationerna skiljer så mycket..:va:confused:

Precis som TreoKwak har jag ett lite fysiskt större batteri med fler amperetimmar (det satt i då jag köpte den) från Biltema. Det är deras 80818 (12Ah). Det har bara 180 CCA men klarar att starta SP1:an året om utan problem. Och det är nog minst 4-5 år gammalt. SP1:an startar ju extremt lätt.

Original är Yuasa YTZ12-S med 11 Ah/210 CCA.

Det är nog läge att satsa på Lithium batteri. Lite Ah men massor av CCA.
I teorin behöver man inte någon ny laddare eftersom skyddselektroniken sitter inbyggt i batteriet. Och om det skulle behövas ny laddare skulle ju även motorcykelns egen laddning behöva byggas om.
Man måste dock med Lithium batterier se till att dom inte urladdas, för då kan du inte väcka dom med en vanlig laddare. Så lite laddning några gånger under vintern behövs, men man ska inte låta en underhållsladdare sitta i utan bara ladda upp batteriet och sen ta ur laddaren.
Man sparar hela 3 kg i vikt med Lithium batteri .
 
Det bidde ett gelbatteri från biltema, 80832, 210A CCA och 11 Ah. Ska kolla när jag kommer hem om det tagit laddning som det ska. Ett års garanti.

Bakslag igår; minuskabelns polanslutning gick sönder igår..:huvet Gissar att den 90 gr vinklade varianten med tre styrklackar är orginal?Måste mattats helt enkelt. Hela minuskabeln ny från mc-varuhuset kostade 255:-, men kunde inte levereras förrän i mitten på augusti..:död Har letat runt som ett svin på nätet efter vinklad anslutning, väntar på mailsvar, men verkar ruggigt svårt att hitta en sådan som är lättinförskaffad. Ingen som har en komplett minuskabel att avvara..?:crash
 
Jag har kanske en kabel liggandes ... ska kolla ikväll när jag är hemma. Jag köpte nämligen ett litet lituimbatteri i vintras och flyttade ner batteriet under oljefiltret. Så där bör vara en kabel i gömmorna för nya hängde med DHC kittet...

Skickat från min sladdlösa Samsung telefon via Tapatalk
 
Jag har kanske en kabel liggandes ... ska kolla ikväll när jag är hemma. Jag köpte nämligen ett litet lituimbatteri i vintras och flyttade ner batteriet under oljefiltret. Så där bör vara en kabel i gömmorna för nya hängde med DHC kittet...

Skickat från min sladdlösa Samsung telefon via Tapatalk

Ja, kolla gärna och återkom.:tummenupp
 
Precis som TreoKwak har jag ett lite fysiskt större batteri med fler amperetimmar (det satt i då jag köpte den) från Biltema. Det är deras 80818 (12Ah). Det har bara 180 CCA men klarar att starta SP1:an året om utan problem. Och det är nog minst 4-5 år gammalt. SP1:an startar ju extremt lätt.

Original är Yuasa YTZ12-S med 11 Ah/210 CCA.

Det är nog läge att satsa på Lithium batteri. Lite Ah men massor av CCA.
I teorin behöver man inte någon ny laddare eftersom skyddselektroniken sitter inbyggt i batteriet. Och om det skulle behövas ny laddare skulle ju även motorcykelns egen laddning behöva byggas om.
Man måste dock med Lithium batterier se till att dom inte urladdas, för då kan du inte väcka dom med en vanlig laddare. Så lite laddning några gånger under vintern behövs, men man ska inte låta en underhållsladdare sitta i utan bara ladda upp batteriet och sen ta ur laddaren.
Man sparar hela 3 kg i vikt med Lithium batteri .

Har nu bytt batteri. Då jag som sagt fick kontaktera om minuskabeln med ny kabelsko är jag väldigt glad att biltema-batteriet var 110 mm högt istället för Exidebatteriet som var 130 mm. Annars hade kabeln varit för kort. Oavsett vilket är det ju stor fördel med batteri som bygger mindre på höjden då det är riktigt dåligt med plats i batterilådan på SP1:orna..

Det gamla batteriet som initialt fungerade jättebra var ett Exide AGM YTX 12-BS. Betydligt mindre kapacitet än org.spec; 10Ah och 150 A CCA. Men det fungerade som sagt utmärkt medans det var friskt.

Har inte startat hojen ännu utan bara kollat att instrument, belysning mm fungerade. Återkommer när jag har kört ett tag med biltema-battteriet.:gnissla
 
halloj!!
står i begrepp att köra upp till linköping/sviestad på fredag för att insupa lite classic racing (på 30 år så är detta det 4 året jag inte själv är med.....:gråta!).
siktar på att vara i markaryd ca 09.00 för att sedan öppna upp spjällen på E4'an.....:D:D
om nån från södern är sugen på att haka på kunde det va skojsigt, alternativt att vi ses på plats på sviestad (spettor brukar inte växa på träd där uppe på parkeringen), själv så kör jag ner/hem sedan under efm/ tidig kvällning.

//jj
 
Kompletterat med en SP2 för lite banåka!
Så håller på att lista ut hur jag skall få till race växling med quicksshift?

Den enkla grejen är vad jag förstår en VFR pedal som sätts direkt på axeln, dvs inget länkage. Men det här med finjustering samt hur man skall få till quickshift med den lösningen vet jag inte.

En del har ju böjt länkage lite men det antar jag inte är så bra med en quickshiftsenor på?
Någon som vet något om detta?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top